Δυναμικός και δραστήριος, ο ενδυματολόγος του Χόλιγουντ Μπομπ Μακί φαίνεται τουλάχιστον 20 χρόνια νεότερος, όμως είναι ήδη 79 χρονών. Και διηγείται απίθανες ιστορίες για καλλιτέχνες με τους οποίους έχει συνεργαστεί και που τα ονόματά τους λάμπουν όπως το γκλίτερ πάνω στα κοστούμια τους. Καθόλου τυχαίο, βέβαια, για τον άνθρωπο που εδώ και 60 χρόνια ντύνει μεγάλες σταρ όπως η Σερ, η Μπέτι Μίντλερ και η Νταϊάνα Ρος αλλά και ο Ελτον Τζον.
Ο Μακί έντυσε και την Τίνα Τέρνερ, στην, μετά Αϊκ, εποχή όταν η μεγάλη τραγουδίστρια «ήθελε να μοιάζει με σέξι γυναίκα των σπηλαίων», αλλά και την Μπάρμπρα Στρέιζαντ που αναρωτιόταν συνεχώς: «Είναι πραγματικά καλό αυτό εδώ; Μήπως να δοκιμάσουμε τρία – τέσσερα και μετά να αποφασίσουμε; Με αυτό το είδος της αισθητικής, εργάζεσαι πολύ πιο σκληρά, πιστέψτε με», λέει ο Μακί.
Η Μαρλέν Ντίτριχ υπήρξε φίλη του. Ηταν απίστευτα τελειομανής επιβάλλοντας μικροαλλαγές στα φορέματά της μέχρι την τελευταία στιγμή. Πέταγε ό,τι έβρισκε στο ψυγείο και αν κάποιος ήταν άρρωστος είχε πάντα κάτι στην τσάντα της για την περίπτωσή του: «Ηταν σαν γιαγιά», θυμάται ο Μπομπ Μακί, μιλώντας στον Guardian.
Με την Σερ, είχε την πιο στενή συνεργασία, για χάρη της μάλιστα την δεκαετία του 1970, ανέπτυξε το κόνσεπτ «περισσότερη λάμψη, λιγότερο ύφασμα». Η Σερ έχει δηλώσει άλλωστε ότι χωρίς τον Μακί θα ήταν «ένα παγώνι χωρίς φτερά».
Πρόσφατα ο διάσημος ενδυματολόγος βρέθηκε στο Λονδίνο για μια τεράστια εκκαθάριση της γκαρνταρόμπας του. Στη συνέχεια επιβιβάστηκε σε ένα κρουαζιερόπλοιο μαζί με περισσότερα από 100 σκίτσα και φορέματα, που εκτέθηκαν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού από το Σαουθάμπτον στη Νέα Υόρκη με στόχο να προωθηθεί η δημοπρασία τους, που θα γίνει από τον οίκο Julien’s στις 17 Νοεμβρίου στο Λος Άντζελες και online.
Γιατί τα πουλάει; «Αν κάνατε μια δουλειά τόσο καιρό όσο εγώ, θα καταλήγατε με πολλά ενδιαφέροντα πράγματα», απαντάει, «Σίγουρα δεν χρειάζεται να κρατήσω τα περισσότερα από αυτά. Έχω ακόμα πολλές αναμνήσεις».
Μερικές από τις πιο ζωντανές αναμνήσεις του έχουν σχέση με τη Σερ. «Ήταν η πρώτη χίπι», λέει, καθώς θυμάται την πρώτη τους συνάντηση «με τα κασκόλ της, τα γούνινα γιλέκα, τα μακριά ίσια μαλλιά. Αλλαξε κυριολεκτικά τη μόδα». Μετά οι δύο μαζί, «έχτισαν» την επόμενη εικόνα της, η οποία συχνά επικεντρωνόταν στους γυμνούς κοιλιακούς της.
Μια από τις πιο μεγάλες επιτυχίες τους ήταν το «γυμνό» φόρεμα με τα φτερά με το οποίο εμφανίστηκε η Σερ στο πλευρό του Μπομπ Μακί το 1974 στο Met Gala (εκδήλωση που εγκαινιάζει την ετήσια έκθεση μόδας στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Μόδας στη Νέα Υόρκη). Τράβηξε τόσο πολύ την προσοχή των προσκεκλημένων ώστε στη συνέχεια ο Μακί δέχτηκε πάρα πολλά τηλεφωνήματα από ερμηνεύτριες που ήθελαν «κάτι παρόμοιο με αυτό που φορούσε η Σερ».
Ακόμη πιο εντυπωσιακό ήταν το μαύρο σύνολο που άφηνε εντελώς γυμνή την κοιλιά της και το οποίο φόρεσε η Σερ στην τελετή απονομής των Οσκαρ το 1986. Κάποιοι έφριξαν με την εμφάνισή της όμως την άλλη μέρα η φωτογραφία της ήταν σε όλες τις εφημερίδες. Ο Μακί ήταν ανήσυχος (πάντα ανησυχεί για το αποτέλεσμα της δουλειάς του) αλλά η Σερ το λάτρεψε. «Οι Απόκριες είναι η αγαπημένη της γιορτή», λέει.
Συχνά εξάλλου ήταν η Σερ που πίεζε τον Μακί να δημιουργήσει ακόμη πιο αποκαλυπτικά και εξωφρενικά ρούχα, και όχι το αντίστροφο. Ο Μπομπ Μακί μεγάλωσε σε μια πιο συντηρητική εποχή. Από έξι μέχρι 14 ετών, έζησε με τη βρετανίδα γιαγιά του, που «πίστευε ότι τα παιδιά πρέπει να τα βλέπεις αλλά να μην τα ακούς». Η διαφυγή του ήταν ο κινηματογράφος. Δεν θα ξεχάσει ποτέ την «θρησκευτική εμπειρία» που ένιωσε βλέποντας το μιούζικαλ «Ενας Αμερικανός στο Παρίσι». Τότε άρχισε να δημιουργεί ολόκληρες σκηνές έργων με σταρ ντυμένους με ρούχα από χαρτί.
Το 1960, παντρεύτηκε την Λούλου Πόρτερ, τραγουδίστρια, ηθοποιό και δασκάλα υποκριτικής. Απέκτησαν έναν γιο, τον Ρόμπιν, και τρία χρόνια αργότερα χώρισαν. Εκείνη τη χρονιά -ήταν 23 ετών- ο Μακί άρχισε να εργάζεται στο «The Judy Garland Show», ως βοηθός του ενδυματολόγου Ρέι Αχάγιαν, ο οποίος έγινε σύντροφός του, στη ζωή και τις επιχειρήσεις, μέχρι το θάνατό του το 2011.
Η Γκάρλαντ ήταν «ένα εκπληκτικά ταλαντούχο άτομο, αλλά πολύ διαταραγμένη γιατί είχε κακοποιηθεί πάρα πολύ ως παιδί», λέει. Το σόου ήταν σκέτη καταστροφή, αλλά αποδείχθηκε απροσδόκητα χρήσιμο για τον Μακί, αφού γνώρισε σχεδόν όλους όσους δούλευαν στην βιομηχανία του θεάματος.
Η εργασία ήταν πάντα στο επίκεντρο της ζωής του. Σήμερα επιμελείται τα κοστούμια για ένα τεράστιο μιούζικαλ του Μπροντγουέι με θέμα τη Σερ. «Νομίζω ότι είμαι ο παλαιότερος εν ζωή σχεδιαστής μόδας στο Χόλιγουντ», λέει. Θα συνταξιοδοτηθεί ποτέ; «Ελπίζω όχι».
Ηταν, άλλωστε, βάλσαμο σε δύσκολες στιγμές. Το 1993, για παράδειγμα, ήταν μια χρονιά αφόρητη. Ο γιος του πέθανε σε ηλικία 33 ετών από μια ασθένεια που σχετίζεται με το AIDS, και ο Μακί αναγκάστηκε να κλείσει την επιχείρηση μόδας που είχε ανοίξει στη Νέα Υόρκη. Αντί όμως να το ρίξει σε θρήνους, γύρισε κατευθείαν πίσω στην δουλειά. Συνεργάστηκε με την Μίντλερ, στην τηλεταινία «Τσιγγάνος», ένα έργο που, όπως είπε, τον έσωσε.
Η Μίντλερ είναι ακόμη ένα είδωλο των ομοφυλοφίλων. Φαίνεται ότι η ζωή του Μπομπ Μακί συνδέεται άρρηκτα με τις γυναίκες αυτού του είδους. Ο ίδιος, άλλωστε, αποκαλείται «προστάτης άγιος των drag queens». Η gay κουλτούρα, όμως, έχει αλλάξει πολύ: «Ήταν κάτι που δεν συζητιόταν, τώρα όλοι γνωρίζουν τα πάντα και ο καθένας έχει γίνει ειδικός», λέει.
Τι έχει συμβεί; Ο Μακί δημιούργησε είδωλα των gay ή μήπως καλλιτέχνες, που ήταν ήδη είδωλα των gay, ήρθαν σε επαφή μαζί του επειδή τους αρέσει η αισθητική του; «Λειτουργεί αμφίδρομα», απαντάει, «Σίγουρα, στα περισσότερα είδωλα των ομοφυλοφίλων αρέσει να μεταμφιέζονται». Συχνά, επίσης, πρόκειται για γυναίκες, που τους αρέσει να ντύνονται εντυπωσιακά για να λάμπουν σε σκοτεινούς καιρούς, που πρέπει πάντα να προβάλλουν το εξωπραγματικό τους χάρισμα και το ταλέντο τους.
Είναι μια μεγάλη πρόκληση, λέει Μακί, «το κοινό περιμένει να δει. Θέλουν να ευχαριστηθούν: “Ω, είναι τόσο όμορφη, είδατε τι φορούσε;”, λένε, πολύ συχνά, όμως, αυτές οι ηθοποιοί είναι συνηθισμένες γυναίκες με παιδιά και σύζυγο στο σπίτι. Και αλλάζουν μόνο όταν βγαίνουν έξω για να κερδίσουν χρήματα».
Η μεγαλύτερη έκπληξη, πάντως, είναι η σοβαρότητα με την οποία αντιμετωπίζει τη δουλειά του ο Μπομπ Μακί. «Είμαι πολύ σοβαρός», λέει, «Δεν πρόκειται απλά και μόνο για φανταχτερά, τρελά πράγματα. Υπάρχει πολλή επεξεργασία πίσω από όλα αυτά», διευκρινίζει.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News