Στους 39 ανέβηκε ο αριθμός των ανθρώπων που έχουν χάσει μέχρι στιγμής τη ζωή τους από την κατάρρευση της οδογέφυρας στη Γένοβα, σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών της χώρας.
«Αυτός είναι ο τελευταίος επίσημος αριθμός, αλλά δεν μπορούμε να αποκλείσουμε ότι μπορεί να αυξηθεί περαιτέρω», δήλωσε εκπρόσωπος της αστυνομίας της Γένοβας.
Ανάμεσα στους νεκρούς είναι και τρία παιδιά, ένα αγόρι 8 ετών και δύο έφηβοι ηλικίας 12 και 13 ετών. Από την άλλη πλευρά, ο αριθμός των τραυματιών που έχουν μεταφερθεί στα νοσοκομεία έπεσε στα 15, με τους 12 να νοσηλεύονται σε σοβαρή κατάσταση. Τρεις αγνοούνται επισήμως, μεταξύ των οποίων και ένας χιλιανός πολίτης.
Όπως ανακοίνωσε η Αστυνομία, τα σωστικά συνεργεία εργάζονταν όλη τη νύχτα αναζητώντας επιζώντες μέσα στα χαλάσματα.
Στο σημείο βρίσκονται, μεταξύ άλλων, 240 πυροσβέστες με εκπαιδευμένους σκύλους, 400 αστυνομικοί, 1.000 άνδρες της εθνικής υπηρεσίας πολιτικής προστασίας, γιατροί και νοσηλευτές καθώς και εθελοντές.
Μαρτυρίες κάνουν λόγο για πτώση κεραυνού στο συγκεκριμένο σημείο, ενδεχόμενο που πάντως θα πρέπει εξεταστεί από τις Αρχές. Ενα σπίτι που βρισκόταν δίπλα στη γέφυρα καταστράφηκε ολοσχερώς από πυρκαγιά που εκδηλώθηκε μετά την κατάρρευση. Δυο άνθρωποι που ζούσαν σε αυτό μεταφέρθηκαν με εγκαύματα σε νοσοκομείο της Γένοβας. Πάντως, σύμφωνα με την πολιτική προστασία, δεν προκύπτουν ασφαλή συμπεράσματα για τα αίτια της κατάρρευσης από τα μέχρι τώρα ευρήματα.
Ας σημειωθεί ότι η ιταλική κυβέρνηση αποφάσισε ότι η γέφυρα της Γένοβα που κατέρρευσε μερικώς το μεσημέρι της Τρίτης, προκαλώντας δεκάδες θύματα, θα κατεδαφιστεί. Ο ιταλός υφυπουργός υποδομών, Εντοάρνο Ρίτσι, επανέλαβε ότι πρέπει να βρεθούν άμεσα οι υπεύθυνοι της τραγωδίας. Παράλληλα, αποφασίστηκε για προληπτικούς λόγους η απομάκρυνση τετρακοσίων ανθρώπων από τα σπίτια τους, τα οποία βρίσκονται δίπλα και κάτω από την γέφυρα.
Η απόφαση ελήφθη διότι δεν μπορεί να αποκλεισθούν νέες καταρρεύσεις τμημάτων της οδογέφυρας, οι οποίες, αν δεν ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα, μπορεί να αυξήσουν ακόμη περισσότερο τον τελικό απολογισμό των θυμάτων.
Η γέφυρα Morandi, είχε γίνει αντικείμενο υπερβολικών έργων συντήρησης και δημιουργούσε προβλήματα για δεκαετίες, όπως αποκαλύφθηκε. Ειδικοί μηχανικοί είχαν προειδοποιήσει ότι θα ήταν πολύ πιο ασφαλές και αποτελεσματικό να γκρεμιστεί η γέφυρα, από το να συνεχίζεται η επισκευή της.
#Genova #14ago, uno dei salvataggi effettuati dalle squadre dei #vigilidelfuoco pic.twitter.com/uPDPiHurr6
— Vigili del Fuoco (@emergenzavvf) August 14, 2018
Η γέφυρα που χτίστηκε το 1967, ένωνε τους αυτοκινητόδρομους Α10 και Α7 και γι’ αυτό είχε επιβαρυνθεί από την μεγάλη κίνηση τροχοφόρων για πάνω από 50 χρόνια.
Το πρωί της Τρίτης δεν ήταν διαφορετικό από τις υπόλοιπες ημέρες και δεκάδες αυτοκίνητα έπεσαν από μεγάλο ύψος, ενώ ένα μεγάλο κομμάτι της κατασκευής κατέρρευσε.
Παρά τη μεγαλοπρέπεια του σχεδιασμού της, η κατασκευή της Morandi με τη χρήση δύο τύπων ενισχυμένου σκυροδέματος, δημιούργησε θέματα τα προηγούμενα χρόνια και ήταν αναγκαία η – κοστοβόρα – συντήρησή της.
Στις αρχές της δεκαετίας του ’90 τα καλώδια κατά μήκος της γέφυρας έπρεπε να αντικατασταθούν, ενώ περαιτέρω εργασίες γι’ αυτό έγιναν το 2016.
Ήταν η χρονιά που ο Αντόνιο Μπρένσιτς, βοηθός καθηγητής πολιτικός μηχανικός στο Πανεπιστήμιο της Γένοβας προειδοποίησε ότι το κόστος συντήρησης της Morandi είναι τόσο μεγάλο, που θα ήταν φθηνότερο να χτιστεί μία καινούρια γέφυρα!
#15ago #Genova crollo viadotto #Morandi: senza sosta nella notte il lavoro dei 240 #vigilidefuoco, squadre #usar e #cinofili alla ricerca di dispersi sotto le macerie. L’intervento prosegue, immagini complete su https://t.co/39yWOHsswT pic.twitter.com/5x8w9ubhmy
— Vigili del Fuoco (@emergenzavvf) August 15, 2018
Σύμφωνα με τον Μπρένσιτς, το γεγονός ότι η γέφυρα ήταν στραβή και ημιοριζόντια δημιουργούσε θέματα στην κατασκευή από τις αρχές της δεκαετίας του ’80.
Τον Δεκέμβριο του 2016 τοπική εφημερίδα σχολίασε ότι η συντήρηση των γεφυρών στην περιοχή στερούνταν χρηματοδότησης, καθώς οι Αρχές προτιμούσαν να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα για νέα έργα.
Η «Il Secolo XIX» κατηγόρησε τους αξιωματούχους ότι προχωρούσαν σε σημαντικές αποκαταστάσεις μόνο όταν τα προβλήματα με τις γέφυρες γίνονταν εξόφθαλμα.
Ο Ιαν Φιρθ, πρώην πρόεδρος του Ιδρύματος Μηχανολόγων Μηχανικών, είπε ότι το ασυνήθιστο σχέδιο της γέφυρας Morandi δημιουργεί μία άκαμπτη διάταξη μεταξύ των στηρίξεων που δεν είναι κοινή στις γέφυρες με καλώδια στήριξης. «Είναι πολύ νωρίς να πούμε τι προκάλεσε την τραγωδία, όμως καθώς αυτή η γέφυρα από ενισχυμένο σκυρόδεμα βρίσκεται εδώ πάνω από 50 χρόνια, είναι πιθανό ότι η οξείδωση των στηριγμάτων μπορεί να ήταν ένας βασικός παράγοντας. Το γεγονός ότι την ίδια στιγμή με την κατάρρευση ήταν σε εξέλιξη καταιγίδα μπορεί να έχει, μπορεί και να μην έχει σχέση», τόνισε.
Ο υπεύθυνος του αυτοκινητόδρομου υποστήριξε ότι εργασίες για τη στήριξη των θεμελίων της γέφυρας εκτελούνταν κατά την κατάρρευση, τονίζοντας ότι κάμερες παρακολουθούσαν διαρκώς τη γέφυρα. Στο μεταξύ, ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης, Λουίτζι Ντι Μάιο θεωρεί ότι η συντήρηση που έπρεπε να γίνει από την εταιρία αυτοκινητοδρόμων, ήταν ελλιπής, και ότι οι υπεύθυνοί τους θα πρέπει να παραιτηθούν. Υπενθύμισε, δε, ότι βάσει νόμου μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο μέχρι και 150 εκατομμύρια ευρώ. Από τη μεριά της, όμως, η εταιρία αυτοκινητοδρόμων δεν παραδέχεται, μέχρι στιγμής, καμία σχετική ευθύνη.
Ταυτόχρονα, η εταιρεία Atlantia, η οποία έχει αναλάβει τη διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων, απαντά στην ιταλική κυβέρνηση ότι «δεν προκύπτει η γέφυρα αυτή να ήταν επικίνδυνη, και ούτε ότι θα έπρεπε να έχει απαγορευθεί η διέλευση των αυτοκινήτων». Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Τζοβάνι Καστελούτσι, τονίζει ότι «η Atlantis συνεχίζει να κάνει τις πρέπουσες επενδύσεις», με αναφορά στην ασφάλεια του οδικού δικτύου.
Πάντως, η εισαγγελία της Γένοβας ξεκίνησε έρευνα για εξ αμελείας ανθρωποκτονία και καταστροφή, χωρίς να υποδεικνύεται, προς το παρόν, κάποιος υπεύθυνος. «Πρόκειται για μια τεράστια και παράλογη τραγωδία», δήλωσε ο εισαγγελέας της Γένοβας, Φραντσέσκο Κότσι.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News