844
«Ο γιος του αγρότη με την γκουβερνάντα του», 1964 (A farmer's son with his nursemaid, Heimweeberg, Nietverdiend, Western Transvaal) | Photograph by David Goldblatt

Τελευταίο κλικ για τον «φωτογράφο του απαρτχάιντ»

Protagon Team Protagon Team 28 Ιουνίου 2018, 07:50
«Ο γιος του αγρότη με την γκουβερνάντα του», 1964 (A farmer's son with his nursemaid, Heimweeberg, Nietverdiend, Western Transvaal)
|Photograph by David Goldblatt

Τελευταίο κλικ για τον «φωτογράφο του απαρτχάιντ»

Protagon Team Protagon Team 28 Ιουνίου 2018, 07:50

Το πρωί της 25ης Ιουνίου ο Ντέιβιντ Γκόλντμπλατ δεν ξύπνησε. Εκπρόσωπος της Goodman Gallery στο Γιοχάνεσμπουργκ, η οποία κρατά μεγάλο μέρος του έργου του διάσημου φωτογράφου δήλωσε: «Με μεγάλη θλίψη ανακοινώνουμε ότι ο Ντέιβιντ Γκόλντμπλατ πέθανε σε ηλικία 87 ετών. Εφυγε ειρηνικά τις πρώτες πρωινές ώρες στο σπίτι του στο Γιοχάνεσμπουργκ. Ο θάνατος του Ντέιβιντ είναι μια σημαντική απώλεια για τη Νότια Αφρική και τον χώρο της τέχνης παγκοσμίως».

Ο Γκόλντμπλατ έγινε διεθνώς γνωστός φωτίζοντας με τις φωτογραφίες του το φυλετικό χάσμα της πατρίδας του κατά τη διάρκεια μερικών από τα πιο ταραχώδη χρόνια στην ιστορία της. Απαθανατίζοντας απλές σκηνές, όπως παιδιά που παίζουν ή οι εξαντλημένους εργάτες, που κοιμούνται μέσα στο λεωφορείο επιστρέφοντας στο σπίτι τους μετά τη δουλειά, ο Γκόλντμπλατ αποκάλυψε την ανισορροπία που επικρατούσε στην καρδιά της κοινωνίας της Νότιας Αφρικής, βάζοντας ταυτόχρονα στις φωτογραφίες του τη σφραγίδα της προσωπικής του πολύ αυστηρής ηθικής, όπως γράφει ο Guardian.

3_G5690
Επιστροφή στο σπίτι: για τους περισσότερους επιβάτες του λεωφορείου, ο κύκλος θα ξεκινήσει πάλι αύριο μεταξύ 3 με 4 το πρωί. Ετος 1984. (Going home: Marabastad-Waterval route: for most of the people in this bus, the cycle will start again tomorrow at between 2 and 3 am, 1984). Photograph by David Goldblatt

«Κατά τη διάρκεια εκείνων των χρόνων, ανησυχούσα βασικά για τις αξίες – τι εκτιμούσαμε στη Νότιο Αφρική, πώς φτάσαμε σε αυτές τις αξίες και πώς εκφράσαμε αυτές τις αξίες», είπε κάποτε ο νοτιοαφρικανός φωτογράφος μιλώντας για το έργο του, «Ως πολίτης ενδιαφερόμουν πάρα πολύ για τα γεγονότα που συμβαίναν στη χώρα αλλά, ως φωτογράφο δεν με ενδιέφεραν ιδιαίτερα και δεν φωτογράφιζα κάτι τη στιγμή που εκτυλισσόταν. Ενδιαφέρομαι για τις συνθήκες που δημιουργούν γεγονότα».

_DSC5079-Edit- Coutesy Mikhael Subotzky
Ο Ντέιβιντ Γκόλντμπλατ (Mikhael Subotzky)

Ο Γκόλντμπλατ γεννήθηκε το 1930 στην πόλη Ραντφοντέιν, περίπου 40 χλμ δυτικά του Γιοχάνεσμπουργκ. Αρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία σε ηλικία 18 ετών, τη χρονιά που επιβλήθηκε το απαρτχάιντ, επιλέγοντας σχεδόν αποκλειστικά το άσπρο-μαύρο. Και με την πάροδο του χρόνου ανέπτυξε ένα πολύ προσωπικό στυλ αποτυπώνοντας ήρεμες στιγμές, οι οποίες παρόλα αυτά μιλούσαν βαθιά για το τραύμα που προκάλεσε στη χώρα του το Απαρτχάιντ.

3_0795
Παιδιά στα σύνορα μεταξύ Φιέτας και Μέιφερ, στο Γιοχάνεσμπουργκ, 1949 (Children on the border between Fietas and Mayfair, Johannesburg, c. 1949). Photograph by David Goldblatt

Η φωτογραφία του «Ο γιος ενός αγρότη με τη νταντά του» (1964) δείχνει τα δύο πρόσωπα στραμμένα προς τη φωτογραφική μηχανή, ενώ τα χέρια του παιδιού ακουμπούν στους ώμους της νταντάς του, μπροστά σε ένα φράχτη από συρματόπλεγμα. Τέτοιου είδους στιγμές, λεπτές και ευαίσθητες πλην όμως διεισδυτικές, γοήτευαν περισσότερο τον φωτογράφο  παρά τα δραματικά σημεία καμπής στην ιστορία της χώρας του.

Σε μια συνέντευξή του, που δημοσιεύτηκε το 2017 στον Guardian, ο Γκόλντμπλατ μίλησε για τις περίεργες σχέσεις που είχε παρατηρήσει ανάμεσα στους λευκούς ιδιοκτήτες κτημάτων και τους μαύρους υπηρέτες που ζούσαν σε αυτά.

«Πολλοί (ιδιοκτήτες) ήταν βαθιά ρατσιστές. Ενιωθαν τεράστιο φόβο για τους μαύρους ανθρώπους. Ταυτόχρονα, είχαν μια σχέση μαζί τους οικεία και στοργική, γενναιόδωρη σε βαθμό που ξεπερνούσε ό,τι γνώριζα από τη δική μου μεσοαστική ζωή».

4_8689CN
Πλεξουδάκια στην οδό Μπρι του Γιοχάνεσμπουργκ,  2002 (Braiding hair on Bree Street, Johannesburg. 7 September 2002). Photograph by David Goldblatt

Οι φωτογραφίες του Γκολντμπλατ έχουν εκτεθεί σε όλο τον κόσμο, μεταξύ άλλων στο MΟΜΑ της Νέας Υόρκης και στο Barbican του Λονδίνου ενώ μια εξαιρετική αναδρομική έκθεση παρουσιάστηκε στο Κέντρο Pompidou στο Παρίσι πριν από μερικούς μήνες. Ανάμεσα στα πιο φημισμένα έργα του είναι το λεύκωμα «On the Mines» με φωτογραφίες στα ορυχεία (1973), που έκανε σε συνεργασία με τη βραβευμένη με Νoμπέλ Ναντίν Γκόρντιμερ -μία από τις βασικές του επιρροές-, και το «Some Afrikaners Photographed» (1975), με φωτογραφίες Αφρικάνερς (οι ολλανδικής καταγωγής λευκοί, πρώτοι άποικοι)  που τράβηξε κατά τη διάρκεια των ταξιδιών του στην πατρίδα του.

4_9958
Η Μίριαμ Μαζιμπούκο ποτίζει τον κήπο του σπιτιού της, για το οποίο περίμενε οκτώ χρόνια. Αποτελείται από ένα δωμάτιο. Τα τέσσερα παιδιά της ζουν με τα πεθερικά της, 2006 (Miriam Mazibuko waters the garden of her RDP house for which she waited eight years. It consists of one room. Her four children live with her in-laws. Extension 8, Far East Alexandra Township, 12 September 2006). Photograph by David Goldblatt
4_5388
Η νοτιοανατολική πτέρυγα ενός hostel για μαύρους εργάτες το οποίο κατασκευάστηκε κατά τη διάρκεια του απαρτχάιντ, μέρος σχεδίου για να γίνει η πόλη του Τζόμπουργκ και τα προάστια πόλη για λευκούς, 1988 (South-east wing of a hostel for Black male workers erected during apartheid as part of a scheme to make Joburg city and suburbs white. Alexandra Township. 1 June 1988). Photograph by David Goldblatt
2_23047
Γυναίκα μαζεύει κοχύλια στο λιμάνι του Σεν Τζονς, Τρασνκέι, 1975 (Woman collecting shellfish, Port St Johns, Transkei, 1975. Photograph by David Goldblatt

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...