Ο Γιώργος Νικολάου είναι ένας 37χρονος αθηναίος ψυχίατρος ο οποίος εδώ και εννέα χρόνια ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη. Η ιδιότητα του ψυχιάτρου τον έχει βοηθήσει στο να ψυχολογήσει όπως ακριβώς πρέπει την πόλη που επέλεξε να ζήσει. Και η αθηναϊκή καταγωγή του, καθώς ξέρει από πρώτο χέρι ότι οι μετακινήσεις με μετρό έχουν λύσει πολλά βασικά προβλήματα κυκλοφορίας στην πρωτεύουσα, του έδειξε τον δρόμο: κάτι πρέπει να γίνει ώστε και στη Θεσσαλονίκη, η οποία μετρό ακούει και μετρό δεν βλέπει, να βρεθεί ένας τρόπος ώστε όλοι να μπορούν να πηγαίνουν στις δουλειές ή στις βόλτες τους χωρίς σπασμένα νεύρα.
Η λύση είναι, αντί να κάθονται όλοι με σταυρωμένα χέρια, να πάρουν -κάποιοι- το τιμόνι στα χέρια τους, αναλαμβάνοντας να υποδεχθούν στα ιδιωτικά τους αυτοκίνητα συντοπίτες τους που δεν έχουν άλλον τρόπο μετακίνησης.
Αυτές τις μέρες, κερδίζει νέα ώθηση μία παλιότερη πρωτοβουλία που είχε ξεκινήσει σε μία από τις πολυήμερες απεργίες του ΟΑΣΘ το 2016 – όταν η Θεσσαλονίκη είχε μείνει σχεδόν δύο εβδομάδες χωρίς αστικές συγκοινωνίες. Πρόκειται για το ThessCarpooling, ένα πρότζεκτ που είχε προκαλέσει τότε το ενδιαφέρον των Θεσσαλονικέων και πλέον επανέρχεται με ημερομηνία έναρξης τις 22 Ιουνίου 2018, σήμερα δηλαδή!
Το ThessCarpooling είναι ένα δίκτυο συνεπιβατισμού, αντίστοιχα υπάρχουν σε πολλές χώρες του κόσμου, όπου οι πολίτες «φτιάχνουν» τις διαδρομές, χωρισμένοι σε οδηγούς και επιβάτες μέσω τόσο της σελίδας στο Facebook αλλά κυρίως της εφαρμογής στο κινητό.
Ο εμπνευστής και εμψυχωτής αυτού του αστικού οράματος, Γιώργος Νικολάου, μίλησε στο Protagon με πάθος αλλά και χιούμορ για τη νέα του προσπάθεια να αυξηθούν οι ιππότες της ασφάλτου και να μετατρέψουν τους δρόμους της Θεσσαλονίκης σε ένα ωραιότερο μέρος.
«Εδώ και πολύ καιρό η Θεσσαλονίκη γκρινιάζει για κάτι: για τις μετακινήσεις της. Και έχει δίκιο! Αρχικά γκρίνια για τη λειτουργία του, ιδιωτικού τότε, ΟΑΣΘ (Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης). Μετά τις πολυήμερες απεργίες του ΟΑΣΘ και το τουμπάνιασμα των τετρακεφάλων λόγω του εξαντλητικού περπατήματος μέχρι να φθάσει ο καθένας στη δουλειά του με τα πόδια. Μετά τις μεγαλύτερες δυσλειτουργίες του -κρατικού πλέον- ΟΑΣΘ. Λέω πολλές φορές τη λέξη ΟΑΣΘ, ε; Ναι, γιατί είναι το μόνο που έχουμε! Μετρό; Καλό ανέκδοτο κι αυτό!»
Από την Παρασκευή 22 Ιουνίου, λοιπόν, η Θεσσαλονίκη μπορεί να κάνει επιτέλους κάτι για αυτό: «Οχι να πέσει μέσα στα λαγούμια και να σκάβει. Ούτε να αγοράσει λεωφορεία. Ούτε να κατέβει σε πορείες. Μπορεί να κάνει κάτι που γίνεται άμεσα, την ίδια μέρα! Να μετακινηθεί ανθρώπινα και οικονομικά. Kαι, ταυτόχρονα, να δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις πάρκινγκ και να μειώσει την κίνηση», εξηγεί ο Γιώργος Νικολάου.
Ολα άρχισαν τον Σεπτέμβριο του 2016: «Μαύρες εποχές απεργιών ΟΑΣΘ, και μια ιδέα γεννήθηκε από κοινού μαζί με τον συνιδρυτή της ομάδας μας Ιορδάνη Χαραλαμπίδη. Πρόκειται λοιπόν για την ομάδα ThessCarpooling, και το σκεπτικό ήταν να μετακινηθούμε με τα αυτοκίνητά μας. Συνεπιβατισμός. Carpooling. Ride-sharing. Ταυτόσημοι όροι. Μια έννοια αρκετά παρεξηγημένη στην Ελλάδα. Η τεχνολογία υπήρχε και υπάρχει, η διάθεση από αρκετούς ανθρώπους υπήρχε και υπάρχει, το μόνο που χρειαζόταν ήταν να συντονιστούμε. Σε αυτήν την πορεία μας μέχρι σήμερα, διαπιστώσαμε ότι χρειαζόμασταν μόνο 2.000 με 3.000 ανθρώπους για να έχουμε ένα σύστημα μετακινήσεων, εντός Θεσσαλονίκης αλλά και προς οπουδήποτε αλλού – γιατί σαν τη Χαλκιδική δεν έχει, άλλωστε – πολύ λειτουργικό, αξιόπιστο και ασφαλές. Δούλεψε αρκετά καλά σε δύσκολες φάσεις, μετά το ξεχάσαμε…».
Τώρα λοιπόν, το ξαναθυμήθηκαν και είπαν να συντονιστούν πιο δυναμικά και να κάνουν κάτι γι’ αυτό: «Ξέρω πως κάποιοι μπορεί να σκεφτούν “τι λέει αυτός! Θα μπω εγώ σε αυτοκίνητο με άλλον;!” Για να μην λέω πολλά, θα πω μόνο αυτό: έχεις μείνει ποτέ σε AirBnB; Γιατί το έκανες; Για να έρθει ο ιδιοκτήτης ένα βράδυ να σε σφάξει ως άλλος σίριαλ κίλερ Ντέξτερ; Γιατί κλειδιά του σπιτιού του που σου παραχωρεί, σίγουρα έχει… Δεν γίνονται αυτά, έτσι δεν είναι; Γιατί; Γιατί πολύ απλά, δεν βρίσκεις έναν τυχαίο στον δρόμο! Ξέρεις ποιος είναι, το τηλέφωνό του, το email του, το προφίλ του στα social media κ.λπ. Δεν υπάρχει κανένας “κακός” που να είναι συνάμα και τόσο ηλίθιος, ώστε να διαλέξει έναν τρόπο που να εκτίθεται τόσο επικίνδυνα. Ακριβώς την ίδια ασφάλεια παρέχουν και οι πλατφόρμες ridesharing».
Πού είναι το στοίχημα, λοιπόν: «Το στοίχημα είναι ότι ή θα το κάνουμε πολλοί μαζί ή καθόλου, μέση οδός δεν υπάρχει. Οσο πιο χλιαρά γίνεται, τόσο χειρότερο, γιατί “καίγονται” άνθρωποι – μπαίνουν, δοκιμάζουν, απογοητεύονται λόγω λίγων χρηστών και διαδρομών και το απορρίπτουν. Καταλάβαμε έτσι πως, όσο περιμένουμε πότε θα είναι η κατάλληλη στιγμή, αυτή η στιγμή δεν θα έρθει ποτέ!»
Και συνεχίζει με ενθουσιασμό: «Από την Παρασκευή 22 Ιουνίου, προσφέρουμε στη Θεσσαλονίκη μια μοναδική ευκαιρία. Να σταματήσει να ταλαιπωρείται στους δρόμους! Εμείς στο ThessCarpooling, δεν κερδίζουμε τίποτα, γιατί είμαστε δύο απλοί άνθρωποι, δεν είμαστε εταιρεία, δεν έχουμε έσοδα από αυτό, κάνουμε άλλες δουλειές για να ζήσουμε. Προσφέρουμε κάτι χωρίς κόστος χρήσης, με ελεύθερη συμμετοχή του επιβάτη στα έξοδα του οδηγού, ασφαλές και αξιόπιστο, με τη χρήση του εργαλείου Flinc. Περισσότερες πληροφορίες στην εκδήλωση Facebook, την πρόσκλησή μας και τη σελίδα της ομάδας ThessCarpooling».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News