Το Μουσείο Τέχνης της Ελν, μιας κωμόπολης 8.000 κατοίκων στα περίχωρα του Περπινιάν, στον γαλλικό νότο, ιδρύθηκε για να είναι αφιερωμένο στον σημαντικό τοπικό ζωγράφο Ετιέν Τερούς (Etienne Terrus, 1857 – 1922).
Ως εδώ, όλα φυσιολογικά, καλά και μάλλον συνήθη για μια χώρα όπως η Γαλλία, όπου μουσεία κάθε είδους υπάρχουν κυριολεκτικά παντού και, φυσικά, προσελκύουν τουρίστες και συνάλλαγμα.
Αυτό που σίγουρα δεν περίμενε κανείς από τους τοπικούς φορείς ή τους επισκέπτες της Ελν ήταν να πιστοποιηθεί η πλαστότητα των έργων που φιλοξενεί το μικρό μουσείο της, και μάλιστα ύστερα από έναν τυπικό ανακαινισμό του. (Το σχετικό δημοσίευμα του Guardian εδώ.)
Το σκάνδαλο, το οποίο ο δήμαρχος της κωμόπολης χαρακτήρισε ήδη «καταστροφή για την κοινότητα», ξέσπασε μετά τη γνωμάτευση του ιστορικού Τέχνης Ερίκ Φορκαντά (Eric Forcada), ο οποίος αναλαμβάνοντας την αναδιοργάνωση των χώρων και των εκθεμάτων διαπίστωσε ότι 82 από τα 140 έργα του Terrus (σε ποσοστό, το 60% δηλαδή) είναι πλαστά.
Ο Φορκαντά απέδειξε, μάλλον με ευκολία, την πλαστότητα στην υπογραφή του καλλιτέχνη, στα υλικά των έργων, ακόμα και στη θεματική τους (του ειδικού δεν του διέφυγαν οι αναχρονισμοί).
Από τη στενόχωρη πλευρά του, ο εμβρόντητος δήμαρχος περιορίστηκε να πει ότι αρχίζουν έρευνες για τη διακρίβωση των γεγονότων και τον εντοπισμό των ενόχων, με σκοπό την τιμωρία όσων εμπλέκονται στην απάτη αλλά και την αποκατάσταση του κύρους του μικρού αυτού μουσείου της επαρχιακής Γαλλίας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News