Εξηγήσεις από το Facebook αλλά όχι από τον επικεφαλής του Facebook θα έχουν την ευκαιρία να λάβουν οι βρετανοί βουλευτές που ερευνούν το φαινόμενο των fake news, στον απόηχο του σκανδάλου της υφαρπαγής των προσωπικών δεδομένων δεκάδων εκατομμυρίων χρηστών μέσω της εταιρείας Cambridge Analytica.
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ, αν και κλήθηκε επίσημα από το βρετανικό Κοινοβούλιο, δήλωσε ότι δεν θα εμφανιστεί ενώπιον της επιτροπής αλλά θα στείλει τον Κρις Κοξ, υπεύθυνο έργου (product manager) του Facebook.
Ο Κοξ, που θα εμφανιστεί στην επιτροπή μετά την ανάπαυλα του Πάσχα (την 1η Απριλίου για τους Ρωμαιοκαθολικούς), αναφέρεται κατευθείαν στον Ζάκερμπεργκ.
Η εξέλιξη δυσαρέστησε τα μέλη της επιτροπής, αλλά πάντως δεν μπορούσαν να αντιδράσουν διαφορετικά.
Το κοινωνικό δίκτυο και η εταιρεία Cambridge Analytica είναι στο επίκεντρο σκανδάλου με την παράτυπη υφαρπαγή δεδομένων 50 εκατομμυρίων χρηστών τα οποία χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία εκλογικών μοντέλων τόσο για τις αμερικανικές προεδρικές εκλογές όσο και για το δημοψήφισμα του Brexit το 2016.
Η συγκέντρωση των στοιχείων έγινε εν αγνοία των χρηστών και μέσα από μια εφαρμογή-κουίζ, την οποία είχαν κατεβάσει περί τους 270.000 χρήστες. Οι υπόλοιποι ήταν φίλοι των χρηστών της εφαρμογής. Τα στοιχεία τους συγκέντρωσε η CA με μια διαδικασία δεν ήταν αντίθετη με τους τότε κανόνες του Facebook, αλλά ήταν εξαιρετικά αμφιλεγόμενη ηθικά.
Εν τω μεταξύ, σήμερα Τρίτη κατέθεσε στην επιτροπή ο Κρίστοφερ Γουάιλι, εργαζόμενος στην CA που αποκάλυψε στον βρετανικό Τύπο όσα συνέβησαν γύρω στο 2014.
Είπε -με κάτι ανάμεσα σε ειλικρίνεια και κυνισμό- ότι στην εταιρεία δεν είχαν ιδιαίτερους δισταγμούς, «αρκεί να γινόταν η δουλειά».
Ο ίδιος ο Γουάιλι είχε πάντως τις ανησυχίες του, ειδικά σε ό,τι αφορά τη χρήση των μέσων της εταιρείας σε δημοκρατίες που δυσκολεύονται να σταθούν στα πόδια τους: «Αυτό είναι η σύγχρονη αποικιοκρατία», είπε.
Για τον πρώην επικεφαλής της CA Αλεξάντερ Νιξ είπε ότι είναι ένας πωλητής χωρίς εμπειρία στην πολιτική ή την τεχνολογία – έχει πάντως μεγάλη προσωπική περιουσία, συμπλήρωσε ο Γουάιλι. Έδωσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: Ο Νιξ είχε σε μία περίπτωση αγοράσει ένα πολυέλαιο που κόστιζε 200.000 στερλίνες!
Η συνήθης τακτική του Νιξ, συνέχισε ο παλιός του υφιστάμενος, ήταν να βάζει στην εικόνα του ένα «πολυτελές λούστρο» μιλώντας για τις σπουδές του στο Ιτον και για τα ακριβά του γραφεία.
Αντίθετα, είπε ο Γουάιλι, ο πρώην στενός συνεργάτης του Τραμπ Στιβ Μπάνον δεν ενδιαφερόταν να δώσει τέτοια εντύπωση αλλά περισσότερο να δίνει ομιλίες. Ο Μπάνον ήταν μάλιστα ο νονός της ονομασίας της Cambridge Analytica: «Στο μυαλό του τού φαινόταν μια πολύ ακαδημαϊκή εταιρεία».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News