Σε αυτό το πλαίσιο πραγματοποιείται και η Σχολή Επιχειρηματικότητας, ένας θεσμός που υλοποιείται από την διεθνή ΜΚΟ «Think Young», και διανύει ήδη τον τρίτο χρόνο παρουσίας στην Ελλάδα με την υποστήριξη της Coca-Cola στην Ελλάδα και του Ιδρύματος της Coca Cola (The Coca Cola Foundation). Στο πλαίσιο αυτό, νεαροί εν δυνάμει επιχειρηματίες έμαθαν, με την καθοδήγηση των αντίστοιχων μεντόρων, πώς να προσαρμόζουν μια πρωτότυπη ιδέα σε μια λειτουργική και επιτυχημένη επιχείρηση.
Πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα, ο θεσμός επιλέγει κάθε χρόνο τις τρεις πιο ευρηματικές και καινοτόμες ιδέες. Στην φετινή Σχολή Επιχειρηματικότητας της Αθήνας, τα μέλη της ομάδας που αναδείχτηκαν μεγάλοι νικητές είχαν την ευκαιρία να γίνουν μέλη της κοινότητας του προγράμματος VentureGarden, ενός ολοκληρωμένου προγράμματος εκπαίδευσης και mentoring στην επιχειρηματικότητα, διάρκειας 14 μηνών και παρακολούθησαν ένα δωρεάν, online course στην πλατφόρμα Sustainability Academy, του Centre for Sustainability and Excellence (CSE). Επιπλέον, και οι τρεις ομάδες-φιναλίστ έλαβαν μέρος σε ένα διήμερο σεμινάριο επιχειρηματικότητας του ALBA Graduate Business School, κέρδισαν ένα ετήσιο πρόγραμμα incubation με δωρεάν εκπαίδευση, coaching και mentoring από το Solidarity Mission, αλλά και δωρεάν χώρο εργασίας για τρεις μήνες στο The Cube Athens.
Μεγάλη νικήτρια αναδείχτηκε η ομάδα με την επιχειρηματική ιδέα Proof.It, η οποία παρουσίασε έναν καινοτόμο τρόπο αξιολόγησης εργαζομένων στο χώρο της εστίασης, ενώ τη δεύτερη και την τρίτη θέση έλαβαν οι ιδέες Speak Up και E-mployed, που αφορούν στη στήριξη γυναικών που έχουν υποστεί κακοποίηση και όσων βρίσκονται στην διαδικασία εύρεσης εργασίας αντίστοιχα.
Το Protagon μίλησε με τους ανθρώπους που εμπνεύστηκαν και υλοποίησαν και τις τρεις αυτές ιδέες και σας παρουσιάζει μερικές από τις απόψεις τους που δείχνουν πολλά:
-Δώστε μας μια εικόνα για την ιδέα που αναπτύξατε. Τι εξυπηρετεί, σε ποιους απευθύνεται και πώς μπορεί να εξελιχθεί ακόμα περισσότερο.
Proof.It: «Το Proof.It είναι μία πλατφόρμα αξιολόγησης εργαζομένων, η οποία απευθύνεται σε επαγγελματίες των κλάδων φιλοξενίας και εστίασης. Μέσα από την εν λόγω πλατφόρμα, λοιπόν, δίνουμε την δυνατότητα στους εργαζόμενους να αξιοποιήσουν τις αξιολογήσεις τους στην διαδικασία εύρεσης εργασίας, αλλά και στους εργοδότες να παρακολουθούν την απόδοση των υπαλλήλων τους, όπως επίσης και να βρίσκουν εύκολα τους καλύτερους. Στόχος μας είναι να δώσουμε το κατάλληλο κίνητρο στους εργαζομένους να βελτιώνονται, οι εργοδότες να μην χρονοτριβούν ψάχνοντας βιογραφικά σημειώματα δίχως να έχουν κανένα άλλο στοιχείο για τους υποψηφίους τους και τα μέλη που αξιολογούν να απολαμβάνουν βελτιωμένες υπηρεσίες στον χώρο εστίασης, έχοντας βάλει το λιθαράκι τους μέσα από τις αξιολογήσεις που δίνουν.
«Η ιδέα προέκυψε από το γεγονός ότι μέχρι σήμερα το κοινό αξιολογεί συνολικά την εμπειρία του σε χώρους φιλοξενίας και εστίασης, δίχως να δίνει σε κάθε έναν από τους συντελεστές (εργαζομένους) την δυνατότητα να λάβει και να χρησιμοποιήσει μεμονωμένα τις αξιολογήσεις του στην αγορά εργασίας. Με το Proof.It κάθε υπάλληλος θα έχει την δυνατότητα να αξιολογείται από τους πελάτες, παίρνοντας χρήσιμο feedback για την ποιότητα εργασίας του, ενώ ταυτόχρονα οι εργοδότες θα μπορούν τόσο να παρακολουθούν την εξέλιξη κάθε μεμονωμένου εργαζομένου τους, όσο και να εντοπίζουν εύκολα και γρήγορα τους καλύτερους υπαλλήλους κατά την διαδικασία ενός recruitment.
«Πέρα από τα γεωγραφικά όρια τα οποία έχει την δυνατότητα να ξεπεράσει το Proof.It στα πλαίσια ενός scale up, υπάρχουν πολλές και διαφορετικές ευκαιρίες εξέλιξης στο άμεσο μέλλον. Μία από τις πιο προφανείς εξελίξεις της πλατφόρμας είναι η κάλυψη περισσότερων ειδικοτήτων, όπως για παράδειγμα οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Εκτός όμως από αυτές τις δύο προοπτικές, υπάρχουν στο τραπέζι αρκετές ενδιαφέρουσες ιδέες οι οποίες θα εμπλουτίσουν την πλατφόρμα και θα ωφελήσουν τους χρήστες της ποικιλοτρόπως, όμως για την ώρα μας ενδιαφέρει να δημιουργήσουμε ισχυρές βάσεις ώστε όλα αυτά να μπορέσουν να ενσωματωθούν αποτελεσματικά αργότερα.»
Speak Up: «Το κοινωνικό πρόβλημα που εντοπίσαμε και το οποίο προσπαθούμε να εξαλείψουμε (στο βαθμό που είναι δυνατό) μέσα από την επιχειρηματική μας ιδέα, είναι η βία κατά των γυναικών. Για τον λόγο αυτόν αποφασίσαμε ότι, σε μια πρώτη φάση, μπορούμε να το πετύχουμε παρέχοντας μαθήματα αυτοάμυνας σε γυναίκες που φιλοξενούνται σε ξενώνες κακοποιημένων γυναικών. Για να μπορέσουμε όμως να είμαστε βιώσιμοι σαν επιχείρηση έπρεπε να έχουμε κάποιες απολαβές ώστε να στηρίξουμε αυτό το εγχείρημα. Η επιχειρηματική ιδέα λοιπόν, έγκειται στην παροχή βιωματικών team building events σε εταιρείες, με βασική θεματική τους τη συμβουλευτική πάνω στη βία και την παροχή μαθημάτων αυτοάμυνας.
«Τα προγράμματα-δραστηριότητες, γνωστά και ως team building events, σκοπό έχουν κυρίως το “δέσιμο” της ομάδας. Προάγουν τις υπάρχουσες δυνατότητες των συμμετεχόντων, καλλιεργούν νέες και επιτυγχάνουν μια εμφανή βελτίωση στην απόδοση και συνοχή της ομάδας καθώς και άλλα πολλά. Έτσι τα οφέλη για την εκάστοτε εταιρεία και τους εργαζόμενους της είναι μεγάλα και, συγχρόνως, πληρώνοντας για το team building event, δίνει την ευκαιρία στις γυναίκες που προαναφέραμε να προστατεύουν τον εαυτό τους και να αυξήσουν την αυτοπεποίθησή τους.
«Αργότερα, σκοπό έχουμε την οργάνωση και πραγματοποίηση εκδηλώσεων για το ευρύ κοινό σε συνεργασία με φορείς και άλλες κοινωνικές οργανώσεις εφάμιλλης θεματολογίας , με σκοπό την ενημέρωση σχετικά με τη βία κατά γυναικών αλλά και των ανδρών, θύτη και θύματος.»
E-mployed: «Η ιδέα της e-mployed ξεκίνησε από μία ομάδα νέων ανθρώπων που δεν γνωρίζονταν μεταξύ τους. Το πρώτο πράγμα που μάθαμε, μέσα από το σχολείο επιχειρηματικότητας, ήταν πως για να πετύχει μία επιχείρηση θα πρέπει να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά έναν «πόνο», δίνοντας μία ουσιαστική λύση. Συνεπώς, ήταν απόλυτα φυσικό να ψάξουμε ανάμεσα μας για το τι μας «πονάει», και η απάντηση ήταν εύκολη: «ευκαιρίες εργασίας και εξέλιξης». Η αναζήτηση εργασίας είναι μία πολύ επίπονη διαδικασία, και από πολλούς θεωρείται full time job. Προϋποθέτει πολύ διάβασμα, τρέξιμο, χρόνο και προετοιμασία. Πολλοί ρωτάμε έναν φίλο ή έναν φίλο-φίλου για το πώς να συντάξουμε ένα σωστό CV καθώς μας είπαν πως το Europass είναι «κόκκινο πανί» για πολλούς recruiters κ.ο.κ.
Μέσω της e-mployed δεν θέλουμε να δώσουμε ένα «παυσίπονο» στο «πόνο» αυτό, αλλά μία ολοκληρωμένη πρόταση που να μπορεί να βοηθήσει πραγματικά όσους είναι εκεί έξω και ψάχνουν, είτε να ξεκινήσουν την καριέρα τους, είτε να τη βελτιώσουν. Μέσα από τις σπουδές μας αλλά και από επαγγελματική εμπειρία ξέραμε πως το πρόβλημα δεν είναι μόνο δικό μας, αλλά και των εργοδοτών. Επτά στους 10 recruiters παραδέχονται πως έκαναν την λάθος επιλογή, γιατί δεν μπόρεσαν να προσλάβουν τους σωστούς ανθρώπους ώστε να μείνουν στην εταιρεία και να επενδύσουν πάνω τους.
«Επίσης, μεγάλος είναι και ο αριθμός εκείνων που ψάχνουν να στελεχώσουν θέσεις που απαιτούν εμπειρία, είτε αυτή είναι μεγάλη, είτε μικρή. Σκεφτήκαμε πως αυτό μπορεί να λυθεί αν υπάρξει οριζόντια αλλά και (κυρίως) κάθετη μετακίνηση προσωπικού τόσο μέσα σε μία εταιρία όσο και μεταξύ εταιριών. Η μετακίνηση αυτή θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα όσων πραγματικά ενδιαφέρονται να χτίσουν μία καριέρα, αλλά και όσων ψάχνουν να στελεχώσουν θέσεις που μένουν καιρό ανοιχτές, καθώς δεν υπάρχει πρόσβαση σε καταρτισμένους επαγγελματίες. Αυτό θα γινόταν επειδή κάθε κάθετη μετακίνηση θα άφηνε πίσω της πιο entry level θέσεις για όσους ξεκινάνε, ενώ θα αναβάθμιζε όσους εργάζονται, καθώς οι employers δεν θα ανησυχούσαν για «αιώνια ανοικτές θέσεις».
«Αυτή η προσέγγιση του προβλήματος δίνει μία νέα προοπτική στον τρόπο αντιμετώπισης της ανεργίας, η οποία είναι και πιο ουσιαστική. Άλλωστε δεν σκοπεύουμε να γίνουμε άλλη μία δεξαμενή αγγελιών εργασίας, αλλά το αντίθετο. Θέλουμε να είμαστε μία δεξαμενή ταλέντου, έχοντας στον κέντρο τον άνθρωπο. Θέλουμε να βοηθήσουμε ανθρώπους να χτίσουν καριέρα και όχι απλά να βρουν μία δουλειά, καθώς πιστεύουμε πως ο καθένας μας είναι πολλά παραπάνω από ένα χαρτί Α4 (CV). Για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι:
• Βασικός πελάτης: εταιρίες που ψάχνουν να επενδύσουν σε ανθρώπινο δυναμικό
• Δευτερεύον πελάτης: όσοι ψάχνουν για εργασία
Η e-mployed θα λειτουργεί σαν «δεξαμενή» βιογραφικών και όχι σαν ακόμα ένα μέρος που κάποιος μπορεί να βάλει μια αγγελία. Το κέντρο βάρους μας είναι ο υποψήφιος και για αυτό του προσφέρουμε μια ολοκληρωμένη σουίτα υπηρεσιών ώστε να είναι πραγματικά έτοιμος για όταν αυτό θα μετράει. Θέλουμε να τον βοηθήσουμε να δείξει την προσωπικότητα του, γιατί όλοι είμαστε μοναδικοί και σίγουρα ένα χαρτί Α4 δεν μπορεί να χωρέσει έναν άνθρωπο. Έτσι θα προσφέρουμε ολιγόλεπτα βίντεο όπου ο καθένας θα μπορεί να μιλήσει για ό,τι τον απασχολεί/εκφράζει χωρίς όμως να επαναλαμβάνει το CV του. Με αυτόν τον τρόπο ο εκάστοτε recruiter όχι μόνο θα παίρνει μία λίστα από επιλεγμένους candidates που ταιριάζουν στις απαιτήσεις του, αλλά θα μπορεί να «δει» τον υποψήφιο πριν τον δει. Τα στοιχεία του κάθε υποψηφίου θα είναι 100% confidential και δεν θα δίνονται σε καμία εταιρία χωρίς την σύμφωνη γνώμη του, ώστε να προστατευτούν όσοι αναζητούν εργασία αλλά εργάζονται.
Στόχος της e-mployed είναι να λειτουργήσει ως «matchmaker», «προξενήτρα», ανάμεσα στους υποψηφίους και τις εταιρίες. Όραμα της είναι να δημιουργήσει πιο ανθρωποκεντρικές διαδικασίες στην επιλογή προσωπικού. Ήδη μελετάμε πολλές ιδέες για το πώς μπορεί να εξελιχθεί η πλατφόρμα προσφέροντας ακόμα περισσότερο εργασία και στις δύο συμβαλλόμενες πλευρές, ώστε να λειτουργεί ως το αποκλειστικό εργαλείο που θα χρειάζεται ένας recruiter για να διαχειρίζεται την όλη διαδικασία της επιλογής, αλλά και των υποψήφιων, για να μπορούν να έχουν ένα δικό τους διαχειριστικό με tips και πληροφορίες για τις διαδικασίες αλλά και για την μέχρι τώρα πορεία τους.»
-Ποιος είναι ο λόγος που επιλέξατε την Ελλάδα ως στίβο για τους επιχειρηματικούς σας αγώνες; Δεν σας φοβίζει η κρίση;
Proof.It: «Η κρίση για την Ελλάδα είναι αυτή την στιγμή ένα πέπλο που σκεπάζει πολλούς από τους “επιχειρηματικούς αγώνες”, είναι όμως στο χέρι μας αν θα κρυφτούμε πίσω από αυτό προκειμένου να αποφύγουμε ρίσκα και κακοτοπιές ή αν θα το τσαλακώσουμε στην προσπάθεια μας να βγούμε κερδισμένοι στον αγώνα στίβου. Αξιοποιώντας λοιπόν το απέραντο έδαφος της Ελλάδας στον τουρισμό, την φιλοξενία και τους χώρους εστίασης, το Proof.It σκοπεύει να βελτιώσει ακόμα περισσότερο την ποιότητα των υπηρεσιών της χώρας μέσα από τις αξιολογήσεις των μεμονωμένων εργαζομένων. Ωστόσο, η Ελλάδα δεν είναι η μόνη χώρα στην οποία σκοπεύουμε να δραστηριοποιηθούμε, όμως σίγουρα είναι το σημείο αναφοράς όλων των μελών της ομάδας, και έτσι θα φροντίσουμε να την στηρίξουμε με κάθε τρόπο μέσα από την προσπάθεια μας».
Speak Up: «Για να είμαστε ειλικρινείς, η ιδέα μας γεννήθηκε μέσα σε μια σχολή επιχειρηματικότητας υπό το πρίσμα της δοκιμής. Ωστόσο, και πάλι αν θα μας ρωτούσατε, η γνώμη μας είναι ότι μια τέτοιου είδους κοινωνική επιχειρηματική ιδέα οφείλει να υλοποιηθεί και να βρει πραγματικό αντίκρισμα σε μια περιοχή που χρήζει βοηθείας, όπως αυτήν την χρονική περίοδο η Ελλάδα».
E-mployed: «Η αγάπη μας για την Ελλάδα, αλλά και το δυσάρεστο φαινόμενο του brain drain είναι από τους βασικούς λόγους που την επιλέξαμε ως αρχή για το επιχειρηματικό μας ταξίδι. Όλοι μας έχουμε «χάσει» φίλους γιατί έφυγαν για «ένα καλύτερο μέλλον». Καλώς ή κακώς, η γενιά μας είναι μία γενιά «επιστημόνων μεταναστών» και αυτό μας πονάει πολύ.
«Πιστεύουμε πως υπάρχουν μεγάλες ανάγκες στο κομμάτι του recruiting και από τις δύο πλευρές (employers – talent), και ελπίζουμε πώς απατώντας σε αυτές τις ανάγκες θα συμβάλουμε στην βελτίωση της διαδικασίας αναζήτησης εργασίας στην Ελλάδα, και ίσως και στη επιστροφή των φίλων μας. Όλοι συμφωνούμε πως η Ελλάδα για όσους έχουν ουσιαστική όρεξη για δουλειά και ένα βιώσιμο business plan μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ καλό εφαλτήριο. Άλλωστε, σκοπεύουμε η πλατφόρμα μας να λειτουργήσει σε όλο τον κόσμο, κάτι που θα βοηθήσει να δημιουργήσουμε και εμείς νέες θέσεις, αλλά και να ανεβάσουμε το overall status της χώρας.
«Όσον αφορά όλα τα προβλήματα που αναφέρατε στην ερώτηση σας, θα θέλαμε να σας πούμε ότι ένα από τα μέλη της ομάδας έχει ήδη μία μικρή επιχείρηση και έχει καταφέρει να τα υπερπηδήσει. Πόσο μάλλον εμείς, που είμαστε ομάδα και έχουμε την στήριξη του incubator αλλά κυρίως πρόσβαση σε μέντορες για να μας καθοδηγήσουν μακριά από «κακοτοπιές».
-Αν μία εταιρεία εκδηλώσει ενδιαφέρον για να αγοράσει την ιδέα σας αλλά παράλληλα σας ενημερώσει ότι εσείς δε θα έχετε κανένα ενεργό ρόλο πλέον στην περαιτέρω ανάπτυξη της ποια θα ήταν η αντίδραση σας;
Proof.It: «Αρχικά, το γεγονός πως τραβήξαμε τα βλέμματα μίας μεγάλης πολυεθνικής στο Proof.It, σε σημείο που να θέλει να αγοράσει εξ ολοκλήρου την ιδέα μας, θα είναι σίγουρα ένα μεγάλο κατόρθωμα για την ομάδα. Οπότε, σίγουρα η αρχική μας αντίδραση θα συνοδεύεται με χαμόγελα και πανηγυρισμούς. Η συνέχεια όμως και η τελική μας απόφαση θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες, όπως για παράδειγμα οι όροι της συμφωνίας και κατά πόσον αυτοί ανταποκρίνονται στις προσδοκίες και τις αξίες που έχουμε ορίσει μέχρι τότε σαν ομάδα για ένα ισχυρό εργαλείο όπως το Proof.It. Παρ’ όλα αυτά, το να επιμένει κάποιος να κρατήσει μία ιδέα του “σαν να είναι το παιδί του”, την ώρα που της δίνεται η ευκαιρία να εκτοξευθεί και ταυτόχρονα να ωφελήσει τους ιδρυτές της, είναι μία ιδεολογία η οποία δεν εκφράζει την ομάδα μας.»
Speak Up: «Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από μια πολυεθνική θα μας χαροποιήσει γιατί σημαίνει ότι κάποιος αναγνώρισε κι εκτίμησε το έργο μας. Επιπλέον μια πολυεθνική δίνει τη δυνατότητα ανέλιξης του οράματός μας σε παγκόσμια κλίμακα μιας και σκοπός κάθε επιχειρηματικής ιδέας είναι να φτάσει στο απόγειό της ώστε να πουληθεί την κατάλληλη στιγμή. Παρ’ όλα αυτά το να μην είμαστε ενεργές στην υλοποίηση της μας βρίσκει αντίθετες διότι από τη μια πλευρά θέλουμε να την εξελίξουμε στο επιθυμητό επίπεδο και από την άλλη θέλουμε να συνεισφέρουμε κι εμείς όσο μπορούμε στην εξάλειψη του κοινωνικού αυτού προβλήματος.»
E-mployed: «Βασικό moto της e-mployed είναι «you’re more than your CV», και έτσι θέλουμε να μείνει. Το κέντρο πρέπει να είναι ο άνθρωπος. Άλλωστε, προερχόμαστε από τις γενιές Y & Z (millennials & post millennials), όπου δίνουν μεγάλη σημασία στο aspect του individuality. Και καθώς θα περνάει ο χρόνος, θα αναλαμβάνουμε εμείς ως γενιά στρατηγικές θέσεις μέσα σε εταιρίες. Συνεπώς, όταν θα ερχόταν εκείνη η ώρα θα ήμασταν προετοιμασμένοι να υποστηρίξουμε τον χαρακτήρα και την ταυτότητα του brand, ώστε να μείνουν αναλλοίωτα».
Αντί επιλόγου να πούμε ότι φέτος, την απονομή των βραβείων στους επιχειρηματίες του αύριο έκανε ο Brian Smith, President EMEA Group της The Coca-Cola Company, ο οποίος παρακολούθησε τις παρουσιάσεις των business plans την τελευταία ημέρα της Σχολής, άκουσε τις ανησυχίες των συμμετεχόντων και έδωσε συμβουλές με βάση τη δική του πολυετή επαγγελματική πορεία.
Αν και εσύ έχεις μία καλή ιδέα και ονειρεύεσαι να κάνεις τη δική σου επιχείρηση, η Σχολή Επιχειρηματικότητας θα βρίσκετε από 4 έως 8 Δεκεμβρίου στον Βόλο. Δήλωσε τώρα συμμετοχή!
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News