Η αντιπαράθεση κρατά χρόνια τώρα και οι νομικές μάχες και τα επιχειρήματα δίνουν και παίρνουν από χώρα σε χώρα. Οι αυτόματοι συναθροιστές ειδήσεων τύπου Google News, υποστηρίζουν τα κλασικά μέσα, στερούν αναγνωσιμότητα άρα και (διαφημιστικά) έσοδα, άρα πρέπει να υπάρξει κάποια πίεση έναντι της Google.
Και ενώ η εταιρεία διαφωνεί με την προσέγγιση, η αντιπαράθεση έχει ξεπεράσει το εθνικό επίπεδο (καθώς κάποιες χώρες έχουν βάλει περιορισμούς σε αυτή τη δραστηριότητα της Google) και έχει φτάσει σε ευρωπαϊκό.
Η Ευρώπη εμφανίζεται τώρα πρόθυμη να θέλει να φορολογήσει τους συναθροιστές (news aggregators), όπως το Google News, με τον φόρο να καταβάλλεται στα μέσα ενημέρωσης, που ασφαλώς υποστηρίζουν την πρωτοβουλία, αποβλέποντας σε ενίσχυση των εσόδων τους.
Υπάρχουν μάλιστα κολοσσοί της ενημέρωσης, όπως η βρετανική Newscorp του Ρούπερτ Μέρντοχ και η γερμανική Axel Springer που, μεταξύ άλλων, εκδίδει τις εφημερίδες Bild και Die Welt, οι οποίοι θεωρούν ότι ένας τέτοιος φόρος είναι πολύτιμος για την επιβίωσή τους.
«Η μη εξουσιοδοτημένη διαδικτυακή χρήση ειδησεογραφικού περιεχομένου (από συναθροιστές και μηχανές αναζήτησης) απειλεί τη βιώσιμη πρόσβαση των πολιτών σε ποιοτικό ειδησεογραφικό περιεχόμενο» ανέφερε από την πλευρά της και η Ευρωπαϊκή Συμμαχία Πρακτορείων Ειδήσεων (στην οποία συμμετέχει και το ΑΜΠΕ). Η Συμμαχία επεσήμανε την ανάγκη οι διαδικτυακές πλατφόρμες όπως το Google News να πληρώνουν τους παραγωγούς των πρωτογενών ειδήσεων, οι οποίες καλύπτονται από πνευματικά δικαιώματα.
Η Google αντιδρά
Από την πλευρά της, η Google, στην οποία φέτος τον Ιούνιο επιβλήθηκε το πρόστιμο-ρεκόρ των 2,4 δισ. ευρώ από την ΕΕ για παραβίαση του ελεύθερου ανταγωνισμού (σε υπόθεση που δεν αφορά τους συναθροιστές)- ούτε που να ακούει δεν θέλει για φόρο επί των ειδήσεων.
Το επιχειρηματικό λόμπι που εκπροσωπεί τα συμφέροντα των εταιρειών τεχνολογίας (Computer and Communications Industry Association-CCIA), στο οποίο είναι μέλος και η Google, δήλωσε ότι «η ιδέα του φόρου είναι αβάσιμη, αμφισβητούμενη και επιζήμια για όλους τους παίκτες (στην αγορά)». Σύμφωνα με τη Google, «ένας τέτοιος φόρος θα βλάψει οποιονδήποτε γράφει, διαβάζει ή μοιράζεται ειδήσεις».
Η Ευρώπη (ακόμη) σχεδιάζει τον φόρο
Η πρόταση για τον φόρο στα αποσπάσματα ή στις περιλήψεις των ειδήσεων (snippet tax) αποτελεί ένα μόνο μέρος του σχεδιαζόμενου εκσυγχρονισμού της ευρύτερης ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων, έτσι ώστε να ανταποκριθεί στις νέες απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής. Βασίζεται σε φόρο που επέβαλε η Ισπανία και ο οποίος, σύμφωνα με τους επικριτές του, μάλλον γύρισε «μπούμερανγκ» στους παραγωγούς ειδήσεων, όταν η Google αντέδρασε σταματώντας την υπηρεσία συνάθροισης ειδήσεων στα ισπανικά.
Παρά ταύτα, τα κράτη-μέλη της ΕΕ δεν έχουν ενιαία γραμμή πάνω στο ζήτημα. Η Γαλλία, η Ισπανία και η Γερμανία είναι υπέρ του φόρου, αλλά αντιθέτως οι σκανδιναβικές χώρες, η Ιρλανδία και η Βρετανία (όσο παραμένει στην ΕΕ) είναι κατά του φόρου.
Για να περάσει ο φόρος, πρέπει να ψηφισθεί από μια ειδική πλειοψηφία, η οποία θα περιλαμβάνει όχι μόνο την πλειοψηφία των κρατών μελών, αλλά και 65% του πληθυσμού της ΕΕ.
Τρεις επιτροπές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου έχουν εγκρίνει την επιβολή του φόρου, αλλά όχι ακόμη η επιτροπή νομικών υποθέσεων, με τους λομπίστες να πασχίζουν να επηρεάσουν την απόφασή της. Αν και αυτή η επιτροπή εγκρίνει τον φόρο μέσα στον Οκτώβριο (σύμφωνα με εκτίμηση ενός γάλλου ευρωβουλευτή), τότε η τελική ψηφοφορία στην ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου αναμένεται να λάβει χώρα τον Δεκέμβριο ή τον Ιανουάριο του 2018.
Μετά, πάντως, θα αρχίσουν τα δύσκολα, καθώς η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, οι ευρωβουλευτές και τα κράτη μέλη θα πρέπει να βρουν μια συμβιβαστική λύση ανάμεσα στις διαφορετικές προτάσεις τους για να καταλήξουν σε μια τελική μορφή του φόρου – αν, φυσικά,καταλήξουν.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News