Αν οι Χρυσές Σφαίρες, τα κινηματογραφικά (και τηλεοπτικά) βραβεία που απονέμει κάθε Ιανουάριο η Ενωση Ανταποκριτών του Χόλιγουντ θεωρούνται πρόδρομος των Οσκαρ και της εμπορικής επιτυχίας, οφείλει κανείς να υποκλιθεί όχι μόνο στο «La La Land», το μιούζικαλ που τα πήρε όλα εφέτος, αλλά στην ικανότητα της βιομηχανίας του θεάματος να επανεφευρίσκει τον εαυτό της. Ναι, ήταν μια βραδιά που το Χόλιγουντ τίμησε την θρυλική πια Μέριλ Στριπ, η οποία έδωσε μια συγκινητική και άκρως πολιτική ομιλία παραλαμβάνοντας το βραβείο για την προσφορά της στην Εβδομη Τέχνη. Αλλά ήταν σε αυτήν ακριβώς την ίδια βραδιά που το Χόλιγουντ κοίταξε με τόλμη προς το μέλλον. Προς έναν 30άρη που όταν τον βλέπεις θέλεις να σπάσεις τα μπιμπίκια που έχει ακόμα στο πρόσωπό του, τον Ντέμιεν Σαζέλ.
Κατ’ αρχάς μια βαθιά υπόκλιση. Η Μέριλ Στριπ ανέβηκε στην σκηνή συγκινημένη, αλλά δίχως φωνή. «Θα πρέπει να με συγχωρήσετε, έχασα την φωνή μου αυτή την εβδομάδα. Και νωρίτερα αυτό το χρόνο έχασα το μυαλό μου, οπότε θα πρέπει να τα διαβάσω». Και συνέχισε μιλώντας με πάθος για τους ανθρώπους, γυναίκες και άντρες που είναι υποψήφιοι και έχουν γεννηθεί εκτός της Αμερικής, αναφερόμενη φυσικά στα ξενοφοβικά παραληρήματα του Ντόναλντ Τραμπ. «Το Χόλιγουντ είναι γεμάτο ξένους και outsiders και αν τους διώξουμε όλους, θα βλέπουμε μόνο ποδόσφαιρο και mixed martial arts, που όχι, δεν είναι τέχνη». Και κλείνοντας έναν πολιτικό λόγο, αναφέρθηκε στην πρόσφατα χαμένη Κάρι Φίσερ λέγοντας «όπως μου είχε πει η καλή μου φίλη Πριγκίπισσα Λέια “πάρε την ραγισμένη σου καρδιά και καντην τέχνη”»…
Η 67χρονη Στριπ ήταν υποψήφια και για τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης γυναικείας ερμηνείας σε Μιούζικαλ ή Κωμωδία, μια συνηθισμένη βραδιά δηλαδή, αφού στην καριέρα της έχει πάρει οκτώ τέτοια βραβεία. Αλλά αυτή τη φορά έχασε. Από την Εμα Στόουν, η οποία υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Σαζέλ ήταν όντως εκπληκτική στο «La La Land».
«Είναι μια ταινία για ονειροπόλους και πιστεύω ότι η ελπίδα και η δημιουργικότητα είναι τα πιο σημαντικά πράγματα στον κόσμο», δήλωσε η Στόουν, η οποία είχε προταθεί δύο φορές στο παρελθόν για Χρυσή Σφαίρα, το 2014 για το «Birdman» και το 2010 για την κωμωδία «Easy A».
Η Στόουν δεν ήταν η μόνη που έφυγε με Χρυσή Σφαίρα. Το φιλμ του Σαζέλ συγκέντρωσε στη λαμπερή βραδιά που ολοκληρώθηκε τη νύχτα της Κυριακής (ξημερώματα Δευτέρας, ώρα Ελλάδος) στο Μπέβερλι Χιλς, επτά Χρυσές Σφαίρες, όσες ακριβώς και οι υποψηφιότητές του! Τέτοια επίδοση δεν έχει επαναληφθεί! Για να έχουμε μια τάξη μεγέθους, πέντε βραβεία είχε αποσπάσει η συγκλονιστική «Φωλιά του Κούκου» στις Χρυσές Σφαίρες του 1975 και έξι βραβεία το «Εξπρές του Μεσονυκτίου» το 1978. Σχεδόν 40 χρόνια είχε να δει το Χόλιγουντ έναν τέτοιο θρίαμβο.
Ο Ράιαν Γκόσλινγκ που μετά τους σκοτεινούς χαρακτήρες («Μόνο ο Θεός Συγχωρεί», «Drive» κλπ) επέστρεψε στους ρόλους του γόη, πήρε και αυτός τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ερμηνείας. «Δεν είναι η πρώτη φορά που με περνάνε για τον Ράιαν Ρέινολντς, αλλά δεν πειράζει είμαι τώρα στη σκηνή» είπε αστειευόμενος. Αλλά μετά σοβάρεψε…
Ο Γκόσλινγκ αφιέρωσε το βραβείο στον αδελφό της συζύγου του Εβα Μέντες ο οποίος έχασε τη ζωή του έπειτα από μάχη με τον καρκίνο.
«Ενώ τραγουδούσα και χόρευα και έπαιζα πιάνο, η αγαπημένη μου σήκωνε στα χέρια την κόρη μας ενώ ήταν έγκυος στο δεύτερο παιδί μας και παράλληλα προσπαθούσε να βοηθήσει τον αδελφό της που έδινε μάχη με τον καρκίνο» είπε συγκινημένος.
Το «La La Land» πήρε, όπως αναμενόταν, τα βραβεία για το καλύτερο τραγούδι («City of Stars») και το καλύτερο σάουντρακ. Αλλά η βραδιά ήταν ο θρίαμβος του Σαζέλ. Πήρε τη Χρυσή Σφαίρα καλύτερης σκηνοθεσίας και καλύτερου σεναρίου και είδε φυσικά το φιλμ του να παίρνει και το βραβείο Καλύτερης Ταινίας. «Είμαι επίσημα ζαλισμένος» ψέλλισε όταν ανέβηκε στην σκηνή.
O Σαζέλ έγινε γνωστός στο Χόλιγουντ πριν από δύο χρόνια με το (πάλι μουσικό) φιλμ «Whiplash» το οποίο χάρισε στον εξαιρετικό Τζ. Κ. Σίμονς το Οσκαρ β’ αντρικού ρόλου και ανέδειξε ως νεαρό σταρ τον Μάιλς Τέλερ· ο ίδιος ο Σαζέλ έλαβε μια υποψηφιότητα για σενάριο. Η βιομηχανία είδε σε αυτόν τον νεαρό κάτι. Και του εμπιστεύτηκε ένα κολοσσιαίο πρότζεκτ, λαμπερούς αστέρες και μια παρακινδυνευμένη επιχείρηση να αναβιώσει εκείνος το παρωχημένο κινηματογραφικό είδος του μιούζικαλ. Οπως φαίνεται τα κατάφερε περίφημα.
Βέβαια οι Χρυσές Σφαίρες δεν είναι μόνο μιούζικαλ. Δεν είναι καν μόνο κινηματογράφος, αφού βραβεύονται και οι τηλεοπτικές σειρές και οι πρωταγωνιστές τους. Είναι πάνω απ’ όλα σόου. Και το απέδειξε από την αρχή ο παρουσιαστής Τζίμι Φάλον με ένα εξαιρετικό βίντεο· όλως τυχαίως σε στιλ μιούζικαλ, ένα κλείσιμο του ματιού στον προεξοφλημένο θριαμβευτή;
Η ταινία μεγάλου μήκους «Moonlight» που αφηγείται τη ζωή ενός νεαρού αγοριού που μεγαλώνει σε φτωχογειτονιά του Μαϊάμι κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για το καλύτερο δραματικό φιλμ.
«Η ταινία αγγίζει τον κόσμο γιατί βλέπει την αυθεντικότητά της. Δεν προσπαθήσαμε να κάνουμε τίποτα άλλο πέρα από το να πούμε την ιστορία μας», δήλωσε ο σκηνοθέτης της ταινίας Μπάρι Τζένκινς.
Η τηλεοπτική σειρά «The Crown» κέρδισε τη Χρυσή Σφαίρα για την καλύτερη δραματική τηλεοπτική σειρά.
Καλύτερος ηθοποιός στην κατηγορία της δραματικής ταινίας αναδείχθηκε ο Κέισι Αφλεκ που πρωταγωνιστεί στο «Manchester by the Sea» ενώ ως καλύτερη ηθοποιός στην ίδια κατηγορία βραβεύτηκε η Γαλλίδα Ιζαμπέλ Ιπέρ για την ταινία «Elle».
Με μια φιλμογραφία που μετρά πάνω από 100 ταινίες, βραβεία σε Κάννες, Βερολίνο και Βενετία, η 63χρονη Ιπερ αναγνωρίστηκε και από το Χόλιγουντ για το μοναδικό ερμηνευτικό της ταλέντο. Εξ ου και τα συγχαρητήρια του Φρανσουά Ολάντ.
Félicitations à Isabelle Huppert, immense actrice, distinguée aux Golden Globes, pour son interprétation exceptionnelle dans "Elle".
— François Hollande (@fhollande) January 9, 2017
Τη Χρυσή Σφαίρα για την καλύτερη ξενόγλωσση ταινία εξασφάλισε επίσης το «Elle» του Πολ Βερχόφεν.
Τη Χρυσή Σφαίρα για τον β’ ανδρικό ρόλο κέρδισε ο Ααρον Τέιλορ Τζόνσον για την ταινία «Νυκτόβια Πλάσματα» του Τομ Φορντ και για τον β’ γυναικείο ρόλο η Βαϊόλα Ντέιβις για την ταινία «Fences».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News