Την χρονιά που μόλις μας άφησε σε πολλά σημεία του πλανήτη εγκαινιάστηκαν (ή ξεκίνησαν οι εργασίες) άκρως εντυπωσιακών κτισμάτων και κατασκευών που αποδεικνύουν την ανθρώπινη ευφυΐα και την τρομερή τεχνολογική πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέχρι σήμερα. Το περιοδικό Wired συγκέντρωσε τις πιο φιλόδοξες και εκπληκτικές κατασκευές του 2016.
Σταθμός μετρό Μανχάταν
Δεν μπορεί να πει κάποιος αν πρόκειται για τον πιο εντυπωσιακό σταθμό μετρό στον κόσμο, είναι όμως βέβαιο ότι πρόκειται για τον ακριβότερο. Τον Μάρτιο παραδόθηκε ένας σταθμός που βρίσκεται στην περιοχή του Παγκόσμιου Κέντρου Εμπορίου στο Μανχάταν το συνολικό κόστος του οποίου άγγιξε τα 4 δις. δολάρια! Δημιουργός του σταθμού για τον οποίο υπήρξαν διαμάχες για το κόστος και τις καθυστερήσεις στην παράδοση του είναι ο διάσημος Ισπανός αρχιτέκτονας Σαντιάγκο Καλατράβα. Εχει πάντως ενδιαφέρον το γεγονός ότι απαιτήθηκαν τόσο μεγάλα κεφάλαια για ένα από τους μικρομεσαίους σταθμούς της Νέας Υόρκης. Υπολογίζεται ότι ο σταθμός αυτός θα χρησιμοποιείται από περίπου 50 χιλιάδες επιβάτες ημερησίως αριθμός που τον κατατάσσει στην 18η θέση της σχετικής λίστας των σταθμών του μετρό της αμερικανικής μητρόπολης.
Η γέφυρα που επιπλέει
Πως είναι δυνατόν μια γέφυρα 2.5 χλμ που αποτελείται εξ ολοκλήρου από τσιμέντο να επιπλέει στην θάλασσα; Με την βοήθεια 77 ειδικών για την περίσταση πλοιαρίων γεμισμένων με αέρα η γέφυρα SR 520 επιπλέει στα νερά του Σιάτλ και παραδόθηκε στην κυκλοφορία τον Απρίλιο.
Το τούνελ που δεν βγαίνει ποτέ σε ξέφωτο
Μπορεί τα 17 χρόνια που διήρκεσε η κατασκευή του να ακούγονται πολλά. Αν όμως σκεφτούμε ότι μιλάμε για ένα τούνελ περίπου 150 χλμ μέσα στις Αλπεις τότε ο χρόνος αυτός μάλλον μοιάζει φυσιολογικός. Το τούνελ Gotthard Base άνοιξε τον Ιούνιο και τα δρομολόγια των επιβατηγών τρένων ξεκίνησαν τον Δεκέμβριο. Μέχρι το 2020 αναμένεται να μπορεί κάποιος να ταξιδέψει μέσα από το τούνελ κατευθείαν από την βόρειο Ιταλία στην Ολλανδία.
Η νέα διώρυγα του Παναμά
Παραδόθηκε τον Ιούνιο μια επέκταση της διώρυγας του Παναμά ώστε να μπορούν να κινούνται άνετα σε αυτή γιγάντια πλοία. Το κόστος της επέκτασης έφτασε τα 5 δισ. δολάρια.
Η γέφυρα των δύο ηπείρων
Τον Αύγουστο εγκαινιάστηκε η Γέφυρα Γιαβούζ Σουλτάν Σελίμ που ενώνει τις δύο πλευρές της Κωνσταντινούπολης την ευρωπαϊκή και την ασιατική. Πρόκειται για την μεγαλύτερη γέφυρα του κόσμου με πλάτος περίπου 60 μέτρα, μήκος πάνω από 1400 μέτρα και ύψος 322 μέτρα. Αυτή την στιγμή λειτουργούν οκτώ λωρίδες κυκλοφορίας και σύντομα θα υπάρχει και σιδηροδρομική γραμμή. Το συνολικό κόστος ανήλθε στα 3 δισεκατομμύρια δολάρια.
Σιδηρόδρομος Αιθιοπίας
Η οικονομία της Αιθιοπίας είναι από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες στον κόσμο αυτή την στιγμή και η παρουσία σιδηροδρομικού δικτύου στην αφρικανική χώρα θα ενισχύσει και άλλο την προσπάθεια της να γίνει ένα σύγχρονο κράτος. Τον Οκτώβριο εγκαινιάστηκε η πρώτη σιδηροδρομική γραμμή της χώρας που θα συνδέει την πρωτεύουσα Αντίς Αμπέμπα με το γειτονικό κράτος του Τζιμπουτί και πιο συγκεκριμένα με ένα λιμάνι στην Ερυθρά Θάλασσα. Μέχρι σήμερα το ταξίδι από την Αντίς Αμπέμπα στο Τζιμπουτί διαρκούσε τρεις μέρες ενώ τώρα με το τρένο η απόσταση θα καλύπτεται σε 12 ώρες. Πρόκειται για έργο που χρηματοδοτήθηκε αποκλειστικά από κινεζικά κεφάλαια κρατικά και ιδιωτικά.
Νέοι σταθμοί μετρό στη Νέα Υόρκη
Η δημιουργία μιας σειράς σταθμών στη Νέα Υόρκη, ένα πρότζεκτ που είναι γνωστό ως Second Avenue Subway, ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από περίπου εκατό χρόνια αλλά πριν από λίγες μέρες άρχισαν οι εργασίες για την δημιουργία των πρώτων τριών σταθμών του πρότζεκτ. Μόνο για αυτούς τους τρεις σταθμούς το κόστος ανέρχεται σε περίπου 4.5 δισ. δολάρια. Συνολικά η επένδυση αυτή θεωρείται η πιο ακριβή στην ιστορία της σιδηροδρομικής βιομηχανίας.
Το μεγαλύτερο «πιάτο»
Μέσα σε διάστημα λίγων μηνών το 2016 η Κίνα ξεκίνησε και ολοκλήρωσε την κατασκευή του μεγαλύτερου ραδιοτηλεσκοπίου στον κόσμο, ένα «πιάτο» διαμέτρου 500 μέτρων που μεταξύ άλλων μπορεί να ανιχνεύσει ακόμη και σήματα από εξωγήινους πολιτισμούς. Το τηλεσκόπιο Fast (Five-hundred-meter Aperture Spherical Telescope), 30 φορές μεγαλύτερο από ποδοσφαιρικό γήπεδο, κατασκευάστηκε μέσα σε μια φυσική κοιλότητα στη φτωχή νοτιοδυτική επαρχία του Γκουϊτζόου, προστατευμένο από τα ραδιοκύματα ανθρώπινης προέλευσης. Το πιάτο διαθέτει 4.900 τριγωνικά πάνελ επιφάνειας 196.000 τετραγωνικών μέτρων. Το κόστος κατασκευής άγγιξε τα 200 εκ. δολάρια.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News