Από τη στιγμή που τελείωσαν οι προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ, η φημολογία, η παραπληροφόρηση και οι ψεύτικες ειδήσεις που κυκλοφορούν στα social media έχουν μπει στο επίκεντρο. Ακόμη και ο Μπαράκ Ομπάμα αναφέρθηκε στον αρνητικό ρόλο που παίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στην προώθηση της προπαγάνδας – είναι τέτοιο το πλήθος των παραπλανητικών ειδήσεων που δημοσιεύονται ώστε έτσι «χάνονται» οι αληθινές.
Η όλη υπόθεση αποτελεί «terra incognita» για το Facebook, καθώς είναι η πρώτη φορά που το συγκεκριμένο ζήτημα αποκτά τέτοιες διαστάσεις, θέτοντας επ’ αμφιβόλω την αξιοπιστία του κοινωνικού δικτύου ως μέσου επικοινωνίας και πηγής ενημέρωσης, γενικά. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν ότι το News Feed πρέπει να αλλάξει όνομα καθώς, όπως επισημαίνουν, αυτά που εμφανίζονται εκεί «δεν είναι “News”».
Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος του facebook, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, δεν έμεινε αδιάφορος απέναντι σε αυτό το σοβαρό ζήτημα, και με ένα post στο Facebook εξήγησε τι κάνει η εταιρεία για να αντιμετωπίσει αυτό το πρόβλημα. Εκτός των άλλων, ανέφερε: «Δεν θέλουμε να είμαστε εμείς (εννοώντας το Facebook) οι κριτές της αλήθειας, για αυτόν τον λόγο στηριζόμαστε στην κοινότητα και έμπιστους τρίτους».
Την περασμένη εβδομάδα, πάντως, είχε κρατήσει διαφορετική στάση απέναντι σε αυτό το θέμα, λέγοντας ότι το 99% των «ειδήσεων» στο facebook είναι αληθινές. «Μόνο ένα μικρό μέρος είναι ψευδείς ειδήσεις ή φάρσες. Οι φάρσες δεν περιορίζονται σε μια κομματική άποψη ή ακόμα μόνο στην πολιτική», υποστήριξε ο ιδρυτής του facebook. Ο Ζάκερμπεργκ τόνισε, επίσης, ότι είναι εξαιρετικά απίθανο ψευδείς ειδήσεις «να άλλαξαν το αποτέλεσμα των εκλογών προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση».
Συνέχισε, λέγοντας ότι «δεν θέλουμε αναληθείς ειδήσεις στο Facebook. Στόχος μας είναι να παρουσιάζουμε στους ανθρώπους περιεχόμενο που βρίσκουν ότι είναι ουσιαστικό και οι άνθρωποι θέλουν να διαβάζουν ακριβείς ειδήσεις». «Εχουμε ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες που θα επιτρέπουν στην κοινότητά μας να επισημαίνει τις φάρσες και τις ψευδείς ειδήσεις και θα συνεχίσουμε να κάνουμε περισσότερα. Εχουμε κάνει πρόοδο και θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε ώστε να βελτιωθεί περαιτέρω η διαδικασία».
Προβλήματα με ψευδείς ειδήσεις και στο Twitter
Με το σύνθημα «Oχι στον Τραμπ, όχι στην Κου Κλουξ Κλαν, όχι σε μια φασιστική Αμερική» («No Trump, no KKK, no fascist USA») δεκάδες χιλιάδες πολίτες διαδήλωσαν ενάντια στον Ντόναλντ Τραμπ, αμφισβητώντας το αποτέλεσμα των εκλογών. Σε τουλάχιστον δέκα μεγαλουπόλεις σε όλη την επικράτεια των ΗΠΑ, λίγες ώρες μετά την εκλογή του μεγιστάνα, υπήρξαν έντονες αντιδράσεις. Στην Ατλάντα, το Οστιν, τη Βοστώνη, το Σικάγο, το Ντένβερ, τη Φιλαδέλφεια, το Πόρτλαντ, το Σαν Φρανσίσκο, το Σιάτλ και την Ουάσιγκτον οι διαδηλωτές κραύγαζαν εν χορώ «Αυτός δεν είναι ο δικός μου πρόεδρος». Από αυτό, όμως, μέχρι την τερατολογία, υπάρχει απόσταση.
Χαρακτηριστική η περίπτωση ενός 35χρονου συνιδρυτή μιας εταιρείας μάρκετινγκ στο Οστιν του Τέξας: έμαθε για τις διαμαρτυρίες στην πόλη του, είδε πολλά λεωφορεία συγκεντρωμένα, έκανε ένα γρήγορο ψάξιμο και είδε ότι δεν γινόταν κανένα συνέδριο εκεί -μπράβο σιγουριά- και μοιράστηκε με σαράντα ακολούθους του στο Twitter ότι… κουβάλησαν διαδηλωτές με λεωφορεία, για δημιουργία κλίματος κατά του Τραμπ. Το τουίτ του αναπαράχθηκε 16.000 φορές στο Twitter και 350.000 φορές στο Facebook! Πόσοι από αυτούς έμαθαν, τελικά, ότι τα λεωφορεία δεν είχαν σχέση με τους διαδηλωτές και ότι τα είχε νοικιάσει μια εταιρεία που ονομάζεται «Tableau Software», επειδή στην πόλη γινόταν ένα συνέδριο που προσέλκυσε περισσότερα από 13.000 άτομα; Οι New York Times αποκάλυψαν την αλήθεια, αλλά αυτή την «είδηση» την είδαν τόσα μάτια.
Ακριβώς μία εβδομάδα έπειτα από αυτές τις δηλώσεις, παραδέχτηκε ότι, ναι, «υπάρχει μια μικρή ποσότητα ειδήσεων που παραπληροφορούν», αλλά ανακοίνωσε ότι θα επακολουθήσουν επτά κινήσεις που θα κάνει το facebook ως απάντηση. Ανάμεσα σε αυτές, είναι κάποιες δράσεις που έχουμε ακούσει και στο παρελθόν, όπως ότι δεν θα επιτρέπει σε αυτές τις ειδήσεις να παράγουν έσοδα ή ότι θα κάνει εύκολη την αναφορά των ψευδών ειδήσεων από τους χρήστες.
«Δεν θέλουμε αναληθείς ειδήσεις στο Facebook. Στόχος μας είναι να παρουσιάζουμε στους ανθρώπους περιεχόμενο που βρίσκουν ότι είναι ουσιαστικό και οι άνθρωποι θέλουν να διαβάζουν ακριβείς ειδήσεις», είπε χαρακτηριστικά.
Ολοκληρώνοντας ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ ενημέρωσε πως έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασία που θα επιτρέπει στους χρήστες της πλατφόρμας να μαρκάρουν ως ψευδή μια είδηση.
Μέχρι να μπορέσει να ελεγχθεί το περιεχόμενο που εμφανίζεται στο facebook, υπάρχει πολύς δρόμος ακόμα και, βέβαια, πρέπει να εξαλειφθούν, όσο γίνεται, τα λάθη. Για παράδειγμα, στις 14/11/2016 ένα τεχνικό λάθος στο facebook εμφάνισε τον Μαρκ Ζάκερμπεργκ, καθώς και ακόμα δύο εκατομμύρια λογαριασμούς χρηστών, ως πεθαμένους! «Ελπίζουμε οι άνθρωποι που αγαπούν τον Μαρκ να βρουν παρηγοριά σε όσα μοιράζονται οι άλλοι για να τον θυμούνται και να γιορτάζουν τη ζωή του». Το σοκαριστικό λάθος διορθώθηκε άμεσα από τους τεχνικούς τους Facebook ενώ, παράλληλα, το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο ζήτησε δημόσια συγγνώμη σε όλους τους χρήστες του για την ξαφνική ταραχή που τους προκάλεσε, αφού οι «πεθαμένοι» χρήστες του έπρεπε να ενημερώσουν τους συγγενείς και τους φίλους τους ότι είναι ακόμα ζωντανοί!
Ας ευχηθούμε, λοιπόν, να αποδημήσουν εις τεχνολογικόν Κύριον τα λάθη στη συγκεκριμένη πλατφόρμα και, σίγουρα, να πεθάνουν οι ψευδείς ειδήσεις που διακινούνται εκεί.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News