Λένε ότι πεθαίνει κανείς, όπως έζησε. Ο Μάσιμο Βινιέλι επέλεξε να κάνει και το ένα και το άλλο με στυλ. Και γι’ αυτό ο ιταλός σχεδιαστής που τη δεκαετία του 1960 εισήγαγε τον ευρωπαϊκό μοντερνισμό στη Νέα Υόρκη σχεδίασε μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια την κηδεία του. Ηταν – είπε μια στενή συνεργάτιδά του – το τελευταίο του δώρο στους φίλους του.
Ο Μάσιμο Βινιέλι, γνωστός μεταξύ άλλων για τον χάρτη της Νέας Υόρκης που σχεδίασε ο ίδιος το 1973 και σήμερα φυλάσσεται στο MoΜΑ, άφησε την τελευταία του πνοή στα 83 του χρόνια. Η κηδεία του έγινε τον Ιούλιο του 2014, αλλά μόνο τώρα αποκαλύφθηκαν οι λεπτομέρειες της τελετής.
Λεπτομέρεια πρώτη: η τελετή και η ταφή θα γινόταν στον Αγιο Πέτρο του Μανχάταν. Ο Βινιέλι και και η σύζυγός του, Λέλα, είχαν επιμεληθεί τη δεκαετία του 1970 τον εσωτερικό διάκοσμο και την επίπλωση της εκκλησίας και ήξεραν ότι εκεί θα ήταν και η τελευταία του κατοικία. «Κάθε φορά που περνούσε απ’ έξω έλεγε με το γνωστό εύθυμο ύφος του ότι εκεί θα έριχνε έναν υπνάκο για μια αιωνιότητα» είπε στο ηλεκτρονικό περιοδικό Quartz η επί 15 χρόνια συνεργάτιδά του Μπεατρίς Τσιφουέντες Καμπαλέρο.
Ο Βινιέλι σχεδίασε μια μεγαλειώδη και συγχρόνως λιτή κηδεία.
Η μουσική που επέλεξε ήταν ένα ορατόριο του Μπαχ.
Η ιδέα γεννήθηκε μια μέρα στο στούντιό του ακούγοντας ένα κομμάτι του μεγάλου μουσουργού – η Μπεατρίς κράτησε τότε διακριτικά μια σημείωση στο σημειωματάριό της. Δικό του σχέδιο ήταν και η τετραγωνισμένη τεφροδόχος, δική του και η διάταξη των πάγκων γύρω από την τεφροδόχο, δική του και η απαίτηση (κάτι σαν τελευταία χάρη) να φορούν όλοι οι παριστάμενοι μαύρα. Ο ιταλός σχεδιαστής έλεγε συχνά ότι θα του άρεσε πολύ να έβλεπε την κηδεία του.
Το σήμα κατατεθέν του Βινιέλι ήταν η γραμματοσειρά Helvetica την οποία είχε χρησιμοποιήσει στον επανασχεδιασμό των σημάτων των δημόσιων μεταφορών στη Νέα Υόρκη. Αλλά για τις επιγραφές του Αγίου Πέτρου επέλεξε την Optima: «η κομψότητά της – έλεγε – ήταν καταλληλότερη για μια εκκλησία». Σε αυτό το σημείο είναι που επενέβησαν οι συνεργάτες του: ο Μπεατρίς και ο Γιοσίκι Γουότερχαουζ σχεδίασαν μια πιο μικρή τεφροδόχο, την οποία θα χρησιμοποιούσαν μετά την κηδεία προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία της ταφής.
Θα ήταν ικανοποιημένος ο Βινιέλι από το αποτέλεσμα; Ποιος ξέρει. Το σύνθημά του, πάντως, στη ζωή ήταν «Design is One». Κι όπως φαίνεται, αυτό ήταν και στον θάνατο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News