Κατάμεστη η αίθουσα Η’ της Πειραιώς 260. Εκεί όπου πριν σχεδόν δέκα χρόνια στήθηκε από τον Γιώργο Λούκο ο πιο αυθεντικός παραγωγικός πυρήνας του σύγχρονου πολιτισμού για το Φεστιβάλ Αθηνών. Εκεί όπου ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επέλεξε να δώσει την πρώτη του μεγάλη συνέντευξη Τύπου ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Φεστιβάλ. Ουσιαστικά γεφυρώνοντας, σε μια χειρονομία συμβολική για να δείξει τη συνέχεια με την προηγούμενη διοίκηση, καθώς από τις πρώτες φράσεις που είπε ήταν πως η φυσιογνωμία που θα επιχειρήσει να δώσει στο νέο φεστιβάλ «δεν μπορεί να αγνοήσει την έως τώρα επιτυχημένη πορεία του Φεστιβάλ, ιδιαίτερα την τελευταία δεκαετία».
«Λούκε, Λούκε είσαι εδώ» ψιθύρισε ο διπλανός μου. Ο Γιώργος Λούκος «βρέθηκε» στην αίθουσα μέσω της έμμεσης αναφοράς του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου που αναγνώρισε το έργο του προκάτοχού του, του ψιθύρου δίπλα μου, αλλά και της παρέμβασης του δημοσιογράφου Ηλία Κανέλλη τη στιγμή που μιλούσε ο Αριστείδης Μπαλτάς στη σκηνή, όρθιος, με το χέρι στην τσέπη. Καθώς ο υπουργός ενημέρωνε ότι θα φύγει σύντομα -συνεπώς δεν θα δεχθεί ερωτήσεις- ο κ. Κανέλλης τον ρώτησε από τη θέση του κοινού που καθόταν αν προχώρησαν οι διώξεις σε βάρος του Γιώργου Λούκου ή όλα αυτά που έγιναν ήταν απλώς μια υπόθεση συκοφαντίας. Απάντηση δεν πήρε, ο υπουργός αποχώρησε ακριβώς τη στιγμή που ανέβαινε στη σκηνή για να μιλήσει ο δήμαρχος Επιδαύρου και όλες οι ερωτήσεις που θέλαμε να θέσουμε για το παρελθόν και το μέλλον του θεσμού σύμφωνα με τις προθέσεις του υπουργού, έμειναν αναπάντητες. Πρόλαβε πάντως να χαιρετίσει ο υπουργός τους «φίλους, οπαδούς, θαυμαστές, ακολούθους» του Φεστιβάλ. Οπαδούς…
Τι θα δούμε στο νέο Φεστιβάλ; Καταρχάς, δεν θα δούμε ένα νέο φεστιβάλ, όπως ο ίδιος ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος τόνισε. Αυτοπροσδιορίστηκε ως σκυταλοδρόμος «άλλωστε εγώ είμαι αθλητής, πήρα μια σκυτάλη και κάποια στιγμή θα την παραδώσω» είπε. Στην παρουσίαση του οράματός του για το Φεστιβάλ ακούσαμε πολλά από τα χαρακτηριστικά που σε μικρότερη κλίμακα έχουμε δει να εφαρμόζει ως ιδρυτής και διευθυντής του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Πολλές συνέργειες, στήριξη νέων καλλιτεχνών, έμφαση στην εκπαιδευτική διαδικασία, δημιουργία φόρουμ διαλόγου.
Σχεδόν δύο ώρες μετά τη συνέντευξη Τύπου όπου οι ομιλητές διάβαζαν απλώς όσα ήταν ήδη γραμμένα στο πρόγραμμα που διανεμήθηκε και χωρίς να γίνει η παραμικρή αναφορά σε παραστάσεις και καλλιτέχνες -αυτά ήταν απλώς γραμμένα στο έντυπο υλικό. Ηταν προφανές πως αυτή η συνέντευξη Τύπου ήταν μια συγκέντρωση τύπου «to know us better». Μια συνάντηση για να γλείψουν τις πληγές τους κοινό και καλλιτέχνες μετά το σοκ με τη δίωξη Λούκου, αλλά και το φιάσκο Φαμπρ. Μια συνάντηση για να πούμε «έχουμε φεστιβάλ, πάμε από την αρχή».
Οι λιγοστές ερωτήσεις επικεντρώθηκαν βεβαίως στο θέμα του προϋπολογισμού και των χρεών. Με τη σύμφωνη άποψη της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, το 25% του προϋπολογισμού θα χρησιμοποιηθεί για να καλυφθούν οι οφειλές από το 2015 που ανέρχονται περίπου στο 1,6 εκατομμύριο ευρώ, όπως είπε ο πρόεδρος του Φεστιβάλ Γιώργος Αντωνακόπουλος. Αναφέρθηκε μάλιστα και σε άλλες περικοπές δαπανών που θα γίνουν, προκαλώντας την ερώτηση του Protagοn: «Στο πλαίσιο των δαπανών που θα περικοπούν περιλαμβάνεται και μετακόμιση των γραφείων του Φεστιβάλ στο Μέγαρο Μουσικής, όπως ανακοινώθηκε κατά την αποκρατικοποίησή του;». Μάλιστα εκλήθη να απαντήσει στην ερώτηση και ο πρόεδρος του Μεγάρου Νίκος Θεοχαράκης που παρακολουθούσε τη συνέντευξη Τύπου.
«Θα απαντήσω εγώ σε αυτό» είπε αμέσως ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. «Δεν θα πάμε γιατί δεν είμαστε ανθρακωρύχοι να μπούμε στο τέταρτο υπόγειο που θέλουν να μας βάλουν». Αναζητούνται νέες λύσεις, οικονομικές, για την μετακόμιση, καθώς όπως τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής το ενοίκιο είναι τεράστιο.
Η νέα ομάδα του Ελληνικού Φεστιβάλ
Παρόντες στη σκηνή δίπλα στον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο, σε μία λογική που θύμιζε τις συνεντεύξεις Τύπου της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών ήταν οι επικεφαλής των θεματικών ενοτήτων. Η Δήμητρα Κανδυλάκη ως σύμβουλος Σύγχρονου Ελληνικού Θεάτρου, η Στεριανή Τσιντζιλώνη ως σύμβουλος Χορού, η Τζωρτζίνα Κακουδάκη ως σύμβουλος Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και ο γερμανός Ματίας βον Αρτζ ως σύμβουλος Διεθνών Παραγωγών (είναι και διευθυντής στο Θερινό Φεστιβάλ Βερολίνου). Ο τελευταίος μίλησε για ένα θαύμα που έχει συντελεστεί τις τελευταίες πέντε εβδομάδες με τον σχεδιασμό του προγράμματος, δήλωσε πως όποιον πήρε στο εξωτερικό για να του προτείνει να έρθει για συνεργασία στην Αθήνα απάντησε αυτομάτως «ναι», και εντυπωσιάστηκε από το πρόγραμμα και το γεγονός πως «υπάρχει τυπωμένη ακόμα και η πρόσκληση για το εναρκτήριο πάρτι». Είπε χαρακτηριστικά «στο φεστιβάλ Βερολίνου δεν έχουμε τίποτα τυπωμένο». Ισως, υποθέτω, επειδή στην εποχή του ίντερνετ και των ψηφιακών μέσων δεν χρειάζεται να σπαταλάς χρήματα στο χαρτί. Η διαφορά είναι πως στη συνέντευξη Τύπου του Φεστιβάλ δόθηκε μόνο έντυπο πρόγραμμα και όχι κάποιο ψηφιακό υλικό…
Εντυπωσιακό το λογότυπο του νέου Φεστιβάλ Αθηνών με τους πανσέδες που όμως θύμιζαν αφόρητα πολύ τα λουλούδια της Τζόρτζια Ο’Κιφ. Στα ενδιαφέροντα σημεία της εκδήλωσης η παρέμβαση του αναπληρωτή καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Θοδωρή Αμπαζή που ξεκαθάρισε –διότι δεν είναι σαφές στο πρόγραμμα- ότι το Εθνικό μέσω μιας δικής του παραγωγής και δυο συμπαραγωγών θα βρίσκεται κανονικά στην Επίδαυρο το καλοκαίρι, διαψεύδοντας δημοσίευμα που ισχυριζόταν ότι λόγω οικονομικών δυσκολιών είναι αμφίβολη η κάθοδος του Εθνικού στην Επίδαυρο…
Σημαία της νέας περιόδου του Φεστιβάλ φαίνεται πως θα γίνει η δημιουργία του Λυκείου Επιδαύρου, ένα διεθνές θερινό σχολείο αρχαίου δράματος για νέους ηθοποιούς και σπουδαστές από ολόκληρο τον κόσμο.
Οσο για τα highligts της χρονιάς; Δεν θα δούμε μεγάλες παραγωγές, ούτε κορυφαία διεθνή ονόματα στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών. Θα έρθει όμως ο γνωστός μας πλέον Ρομέο Καστελούτσι στο πλαίσιο του αφιερώματος στον Σαίξπηρ που θα γίνει σε συνεργασία με το Βρετανικό Συμβούλιο αλλά και με το Θερινό Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας. Θα παρουσιαστούν ελληνικές παραγωγές από τις προτάσεις που είχαν ήδη κατατεθεί μέχρι τον Δεκέμβριο οπότε απομακρύνθηκε ο Γιώργος Λούκος (το πρωτόκολλο αποδείχθηκε σωτήριο). Θα υπάρξουν δράσεις με μουσική και κινηματογράφο τον κήπο της Πειραιώς 260. Τα εικαστικά συρρικνώνονται, ουσιαστικά εξαφανίζονται. Θα δούμε ένα νέο έργο που έγραψε ο Ευθύμης Φιλίππου ειδικά για τους Vasistas και την Αργυρώ Χιώτη. Ο Σπύρος Ευαγγελάτος επιστρέφει και παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα τον «Αμύντα» του Γεωργίου Μόρμορη. Η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Ιδρύματος Ωνάση κατεβάζει παράσταση (για πρώτη φορά) στην Επίδαυρο, μαζί με τον Νίκο Καραθάνο (Ορνιθες του Αριστοφάνη).
Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου εδώ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News