Σε ένα απίστευτα σουρεαλιστικό τοπίο, αυτό των ελληνικών ιδιωτικοποιήσεων, οι τρικλοποδιές επί τρικλοποδιών που βάζει η κυβέρνηση δεν έχουν τέλος.
Τελευταίο κρούσμα η νέα πρωτοβουλία του υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα να συστήσει μια νέα «ΔΕΚΟ» στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για τη Δημόσια Αρχή Λιμένος Πειραιά (ΔΑΛΠ), με ρόλο την εισήγηση στον υπουργό προτάσεων για την ανάπτυξη του λιμανιού.
Η ειρωνεία είναι ότι, πριν από ένα μόλις μήνα, η κυβέρνηση παραχώρησε την εκμετάλλευση, άρα και ανάπτυξη του ΟΛΠ, στη Cosco. Αυτός είναι και ο λόγος που η κίνηση Δρίτσα έχει, σύμφωνα με πληροφορίες. προξενήσει μεγάλη δυσαρέσκεια στην κινεζική πρεσβεία όσο και στην ίδια την εταιρεία.
Οχι τόσο επειδή δεν είχαν ενημερωθεί για τη κυβερνητική πρόθεση σύστασης της ΔΑΛΠ. Οσο γιατί, εφόσον αυτή τελικά συσταθεί, θα βρεθεί σε ευθεία επικάλυψη αρμοδιοτήτων με το έργο της Cosco. Σύμφωνα με το προσχέδιο, η ΔΑΛΠ όχι μόνο θα διαμορφώνει προτάσεις προς έγκριση από τον υπουργό για «την επιχειρησιακή ανάπτυξη και εκσυγχρονισμό του λιμένα Πειραιά» αλλά παράλληλα «θα μελετά και σχέδια αναβάθμισης όσο και νέων έργων”, αρμοδιότητα όμως που ανήκει πλέον στον παραχωρησιούχο, ήτοι τη Cosco».
Σύμφωνα με το επίμαχο προσχέδιο, η ΔΑΛΠ θα έχει τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, 11μελές διοικητικό συμβούλιο, θα απασχολεί επιπλέον διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό, ενώ σε αυτήν θα μπορούν να μετακινηθούν ακόμη και νυν μέλη της διοίκησης του ΟΛΠ, που διορίστηκαν από τον νυν υπουργό.
Σχολιάζοντας τη σύσταση της «Δημόσιας Αρχής Λιμένος Πειραιά» κύκλοι της λιμενικής βιομηχανίας μιλούν για έναν ακόμη κρατικό φορέα που ανοίγει παράθυρο για διορισμούς, δίχως να εξυπηρετεί κανένα άλλο ουσιαστικό σκοπό. Πόσο μάλλον όταν λειτουργούν ήδη τρεις κρατικές δομές στο χώρο των λιμανιών: Η Γενική Γραμματεία Λιμένων, το Λιμενικό Σώμα και η ανεξάρτητη αρχή που υποτίθεται ότι έχει ρόλο «διαιτητή» στο λιμενικό παιχνίδι, η Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων (ΡΑΛ).
Σύμφωνα με το επίμαχο προσχέδιο, η ΔΑΛΠ θα έχει τη μορφή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, 11μελές διοικητικό συμβούλιο, θα απασχολεί επιπλέον διοικητικό και επιστημονικό προσωπικό, ενώ σε αυτήν θα μπορούν να μετακινηθούν ακόμη και νυν μέλη της διοίκησης του ΟΛΠ, που διορίστηκαν από τον νυν υπουργό.
Ποιος θα τη χρηματοδοτήσει
Επιπλέον στο προσχέδιο αναφέρεται πως ο ΟΛΠ, δηλαδή η Cosco, θα πρέπει να καταβάλει ως πόρους στη ΔΑΛΠ, ποσοστό 1% επί του τζίρου όλων των επιχειρήσεων που παρέχουν υπηρεσίες εντός του λιμανιού. Εκτός δηλαδή του 3,5% επί του τζίρου του ΟΛΠ που προέβλεπε ο διαγωνισμός ότι θα καταβάλει ο παραχωρησιούχος στο Δημόσιο, εφόσον συσταθεί η νέα κρατική αρχή, θα πρέπει να καταβάλει ένα επιπλέον 1%.
Την εισφορά αυτή θα πρέπει να πληρώνουν όλοι όσοι χρησιμοποιούν το λιμάνι. Το πιθανότερο είναι πως το προσχέδιο εννοεί τις εταιρείες ακτοπλοΐας, κρουαζιέρας, τις ναυτιλιακές τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και καινούργιων οχημάτων, κ.ο.κ.
Οι χρηματικές υποχρεώσεις δε σταματούν εδώ. Σαν πόροι της νέας αυτής δημόσιας αρχής θα είναι και ένα εφάπαξ ποσοστό 10% επί των ταμειακών διαθεσίμων του ΟΛΠ, όπως αυτά εμφανίζονται στον ισολογισμό της εισηγμένης της 31ης/12/2014. Τα διαθέσιμα αυτά ήταν 54,46 εκατ. ευρώ, άρα το 10% ισούται με 5,44 εκατομμύρια ευρώ.
Σφόδρα ενοχλημένος ο Πιτσιόρλας
Εκτός των Κινέζων, σφόδρα ενοχλημένο για τη πρωτοβουλία Δρίτσα εμφανίζεται και το ΤΑΙΠΕΔ, που διεξήγαγε το διαγωνισμό για τη παραχώρηση του ΟΛΠ, και το οποίο δεν είχε ενημερωθεί για καμία ΔΑΛΠ. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι σχέσεις του προέδρου του Στέργιου Πιτσιόρλα και του υπουργού Ναυτιλίας διάγουν το χειρότερο δυνατό σημείο. Τόσο λόγω της νέας πρωτοβουλίας του τελευταίου, όσο και λόγω της γενικότερης στάσης του στο θέμα του ΟΛΠ μέσω διαρροών σε φιλοκυβερνητικά μέσα ενημέρωσης.
Κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ δε διστάζουν να χαρακτηρίσουν τη ΔΑΛΠ ως μια ύστατη προσπάθεια του Δρίτσα να βάλει τρικλοποδιά στην ιδιωτικοποίηση. Αλλες πηγές μιλούν για προσπάθεια ελέγχου από το κράτος της σύμβασης παραχώρησης, ενώ αρκετοί θεωρούν ότι το σχέδιο Δρίτσα θα μείνει… σχέδιο.
Τα νέα ταξιδεύουν γρήγορα. Η νέα πρωτοβουλία Δρίτσα συζητήθηκε στο περιθώριο εκδήλωσης στο Πεκίνο για τη συγχώνευση της COSCO με την China Shipping Group, που δημιουργεί την 4η μεγαλύτερη εταιρεία σε μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News