764
Στέργιος Πιτσιόρλας και Παναγιώτης Ρουμελιώτης (αριστερά) συγκρούονται για την αποκρατικοποίηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» | CreativeProtagon

Εξω φρενών οι Καναδοί με Ρουμελιώτη για το «Βενιζέλος»

Protagon Team Protagon Team 15 Φεβρουαρίου 2016, 23:26
Στέργιος Πιτσιόρλας και Παναγιώτης Ρουμελιώτης (αριστερά) συγκρούονται για την αποκρατικοποίηση του «Ελευθέριος Βενιζέλος»
|CreativeProtagon

Εξω φρενών οι Καναδοί με Ρουμελιώτη για το «Βενιζέλος»

Protagon Team Protagon Team 15 Φεβρουαρίου 2016, 23:26

Αφωνη η επενδυτική εταιρεία του κρατικού συνταξιοδοτικού ταμείου του Καναδά, Public Sector Pension Investments -του αντίστοιχου ΙΚΑ- που ελέγχει το 40% του αερολιμένα «Ελευθέριος Βενιζέλος», παρακολουθεί εδώ και δύο μήνες τη δημόσια αντιπαράθεση, μέσω επιστολών, των Στέργιου Πιτσιόρλα και Παναγιώτη Ρουμελιώτη.

Δηλαδή του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ που ελέγχει το 30% των μετοχών του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), καθώς επίσης τα δικαιώματα ψήφου για ένα επιπλέον 25% που ανήκει στο Δημόσιο και του προέδρου του ΔΑΑ που τοποθέτησε τον περασμένο Ιούνιο η ίδια ακριβώς κυβέρνηση.

Αντικείμενο της διαμάχης η παράταση της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ Δημοσίου και Διεθνή Αερολιμένα κατά είκοσι ακόμη χρόνια, από το 2026 έως το 2046, η οποία ενδιαφέρει άμεσα τους Καναδούς.

Ο σκοπός της παράτασης είναι διπλός. Αφενός εκτιμάται ότι θα αποφέρει στο Δημόσιο γύρω στα 200 εκατ. ευρώ. Αφετέρου η παρουσία ενός ισχυρού μακροπρόθεσμου επενδυτή σαν τη PSP Investments που διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο ύψους 112 δισ. δολαρίων, αυξάνει την αξία του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στο ΔΑΑ, ενόψει της πώλησής του. Ετσι εκτιμάται ότι ενισχύονται οι πιθανότητες για το Δημόσιο να εισπράξει υψηλότερο τίμημα όταν μέσα στους επόμενους μήνες θα προκηρύξει τον διαγωνισμό για την πώληση του 30%. Εκτός των Καναδών λέγεται ότι για το ποσοστό αυτό υπάρχουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι, πιθανότατα από την Ασία.

Ο Καναδάς αναγκάσθηκε προ μερικών εβδομάδων να επιστρατεύσει τα διπλωματικά μέσα που διαθέτει στην Ελλάδα, δηλαδή τον πρεσβευτή Κιθ Μόριλ, προκειμένου να πείσει τους Νίκο Παππά και Χρήστο Σπίρτζη για έναρξη των διαπραγματεύσεων

«Εχουν παρέλθει δύο μήνες από τότε που καλέσαμε την εταιρεία (σ.σ. ΔΑΑ) σε διαπραγματεύσεις σχετικά με την παράταση της από 31/07/1995 Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου. Αποτελεί ιδιαιτέρως δυσάρεστη έκπληξη, το γεγονός ότι μέχρι σήμερα το Διοικητικό Συμβούλιο του ΔΑΑ δεν έχει επιληφθεί επί του συγκεκριμένου θέματος», αναφέρει σε προ ημερών επιστολή του ο κ. Πιτσιόρλας προς τον κ. Ρουμελιώτη. «Περιμένω οδηγίες από την κυβέρνηση και συγκεκριμένα τους εποπτεύοντες υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών», απαντά ο Ρουμελιώτης.

Στο μεταξύ ένα νέο επεισόδιο σε αυτή τη σύγκρουση ήρθε να προστεθεί τη Δευτέρα. Το επιχείρημα -που διέρρευσε και διατυπώθηκε εντέχνως από την πλευρά εκείνων που εναντιώνονται στην παράταση της σύμβασης- ήταν ότι σε μια τέτοια περίπτωση, το Δημόσιο ελέγχοντας το 55% θα κληθεί να πληρώσει για την αξία του δικαιώματος πολύ περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι οι Καναδοί που κατέχουν το 40% και επίσης ότι έπειτα το Δημόσιο θα κληθεί να πουλήσει σχεδόν το μισό από το ποσοστό του (30% από το 55%). Οι ίδιοι κύκλοι έκαναν λόγο για «προνομιακή» επέκταση της σύμβασης, ενώ εκτίμησαν ότι το τίμημα δεν θα ξεπεράσει τα 300 εκατ. ευρώ.

«Δεν έχει καν ξεκινήσει η διαπραγμάτευση για τον ΔΑΑ, όσα σχετικά γράφονται και λέγονται δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα» ήταν η απάντηση του προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ διαψεύδοντας τα δημοσιεύματα.

Ανθρωποι πάντως της αγοράς, οι οποίοι γνωρίζουν πρόσωπα και πράγματα, θεωρούν ότι οι απόψεις Ρουμελιώτη δεν έχουν βάση και «δείχνουν» πίσω από αυτές τον υπουργό Υποδομών Χρήστο Σπίρτζη. Πολλοί δε, στα Σπάτα έχουν διαφορετική άποψη από αυτή του προέδρου του ΔΑΑ: Το Δημόσιο ως μέτοχος στην ανώνυμη εταιρεία θα πληρώσει μεν το μερίδιο που του αναλογεί για την επέκταση της σύμβασης, όπως άλλωστε και οι Καναδοί, αλλά τα χρήματα που θα βάλει τώρα, θα τα κεφαλαιοποιήσει όταν θα έρθει η ώρα να πουλήσει το ποσοστό του 30%, το οποίο θα έχει αποκτήσει πολλαπλάσια αξία.

Το σουρεαλιστικό της υπόθεσης είναι ότι ο κάτοχος του 30% των μετοχών του ΔΑΑ είναι το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο δεν ενεργεί από μόνο του παρά έχοντας εξασφαλίσει τη σύμφωνη γνώμη της κυβέρνησης.

Γιατί αρνείται

Στη θεωρία ναι, έτσι είναι. Στην πράξη, όχι. Ο κ. Ρουμελιώτης, όπως έχει παραδεχθεί ο ίδιος, ακολουθώντας τις οδηγίες του εποπτεύοντος υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, αρνείται να φέρει το θέμα στη συνεδρίαση. Η ειρωνεία είναι ότι βάσει του καταστατικού της επιχείρησης, είναι ο κ. Ρουμελιώτης, δηλαδή ο πρόεδρος του ΔΑΑ, ο αρμόδιος να εισάγει τα θέματα συζήτησης στις συνεδριάσεις του ΔΣ.

Στο σημείο αυτό εμπλέκονται οι Καναδοί. Εχουν ζητήσει τόσο από το ΤΑΙΠΕΔ όσο και από τον κ. Ρουμελιώτη να αρχίσει η διαδικασία διαπραγμάτευσης για παράταση της σύμβασης. Επειδή απάντηση δεν πήραν, αναγκάσθηκαν προ μερικών εβδομάδων να επιστρατεύσουν μέχρι και τα διπλωματικά μέσα που διαθέτει ο Καναδάς στην Ελλάδα. Δηλαδή τον πρεσβευτή Κιθ Μόριλ, προκειμένου να πείσουν τους Νίκο Παππά και Χρήστο Σπίρτζη προς την κατεύθυνση της έναρξης των διαπραγματεύσεων.

Πρόκειται στην ουσία για άλλο ένα από τα πολλά επεισόδια στο μακρύ σίριαλ των ελληνικών αποκρατικοποιήσεων, κι ας αποτελεί «η παράταση της σύμβασης παραχώρησης δέσμευση της ελληνικής κυβέρνησης, ενόψει της ιδιωτικοποίησης του ΔΑΑ», όπως σημειώνει και στην επιστολή του ο κ. Πιτσιόρλας.

Διότι εν τέλει το ερώτημα είναι τι σήμα θα εκπέμψει το Μαξίμου εφόσον το παιχνίδι γύρω από τα Σπάτα χοντρύνει περαιτέρω. Προς το παρόν, στηρίζει τους πάντες. Τόσο την πλευρά Πιτσιόρλα, όσο και την πλευρά Σπίρτζη…

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...