1724
| Creative Protagon

Oσα φέρνει ο Μάιος στον Πολιτισμό

Protagon Team Protagon Team 6 Μαΐου 2024, 22:06
|Creative Protagon

Oσα φέρνει ο Μάιος στον Πολιτισμό

Protagon Team Protagon Team 6 Μαΐου 2024, 22:06

Το εορταστικό διάλειμμα ήταν αρκετό για να γεμίσουν οι μπαταρίες, αλλά η πολιτιστική κίνηση καλά κρατεί. Οι επιλογές στο θέατρο, τον χορό, τον κινηματογράφο και τη μουσική προέρχονται από το παγκόσμιο και ελληνικό ρεπερτόριο, ενώ ανάμεσα στα άλλα θεάματα αναμένεται ο δεύτερος Λάνθιμος της χρονιάς.

Περιμένοντας τον «Γκοντό» του Θοδωρή Τερζόπουλου

Όλα τα «συστατικά» της παράστασης δημιουργούν μεγάλες προσδοκίες και αξιώσεις. Το έργο, «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Σάμιουελ Μπέκετ, έχει περάσει στο παγκόσμιο ρεπερτόριο ως ένα από τα αριστουργήματα του 20ού αιώνα. Η υπογραφή της σκηνοθεσίας ανήκει στον Θόδωρο Τεζόπουλο, με κατοχυρωμένη διεθνώς την τεχνική και τον τρόπο εκφοράς των ηθοποιών του. Και, τέλος, η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση βάζει τη δική της υπογραφή στη συμπαραγωγή με το Emillia Romagna Teatro. Στην παράσταση, ένα μαύρο ικρίωμα, σαν νεκρικό μνημείο, ορθώνεται στη σκηνή και ένας σταυρός από φως το σκίζει στα δύο. Στη βάση του, ένα μικροσκοπικό μπονζάι. Ολόγυρα αντηχούν εκκλησιαστικοί ύμνοι, ταγκό, βομβαρδισμοί και σειρήνες πολέμου. Εκεί, σαν φιγούρες που ζωντάνεψαν από κάποια άγνωστη αρχαία ζωφόρο, περιμένουν ο Βλαδίμηρος και ο Εστραγκόν, ερμηνευμένοι από τους βετεράνους Σισιλιάνους ηθοποιούς Enzo Vetrano και Stefano Randisi. Μιλούν περί ανέμων και υδάτων, συναντιούνται τυχαία με τρεις εξίσου περίεργους τύπους, ενώ κατά βάση περιμένουν κάποιον άλλον που δεν έρχεται ποτέ.

Credit: Johanna Weber

«Περιμένοντας τον Γκοντό», Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, 15 – 19 Μαΐου, tickets.onassis.org

Ο αποχαιρετισμός μιας γενιάς

Έναν τίτλο απρόσμενο και γι’ αυτό εξαιρετικά ενδιαφέροντα συστήνει στην Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου ο νεαρός σκηνοθέτης Γιώργος Παύλου. Ο λόγος για τη «Γραμμή του ορίζοντος» του ταλαντούχου και πολυσχιδούς Χρήστου Βακαλόπουλου (1956 – 1993), κινηματογραφικού και μουσικού κριτικού, σκηνοθέτη και ραδιοφωνικού παραγωγού, που ανέλυσε με καίριο τρόπο τα πολιτιστικά ήθη στις δεκαετίες 1980 και 1990. Γραμμένο το 1991 σε γλώσσα αφοριστική, με έντονη χρήση ποιητικής ειρωνείας και υπονομευτικό χιούμορ, αφηγείται την ιστορία της Ρέας Φραντζή, η οποία στα 32 χρόνια της βρίσκεται σε μια μεταιχμιακή στιγμή. Η Ρέα μόλις έχει χωρίσει -αλλά δεν ξέρει την αιτία- και καταφεύγει στην Πάτμο όπου ξεκινά τον απολογισμό της ζωής της. Η αναδρομή της εξελίσσεται στον αποχαιρετισμό μιας γενιάς που συνθηκολόγησε, μιας Αθήνας που χάθηκε ανάμεσα στις μόδες και τον «συρμό», μιας Ελλάδας που απορροφήθηκε από τον καταναλωτισμό, μιας κοινωνίας που παρέδωσε την ταυτότητά της στην επίφαση. Ο Γιώργος Παύλου, αριστούχος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, σκηνοθετεί στην παράσταση τους: Νοεμή Βασιλειάδου, Νίκο Γιαλελή, Σπύρο Μπόσγα, Άγγελο Προκόπιο Νεράντζη, Αθηνά Παπαδάκη, Ανδρομάχη Φουντουλίδου.

Credit: Θεόφιλος Τσιμάς

«H γραμμή του ορίζοντος» του Χρήστου Βακαλόπουλου, Πειραματική Σκηνή Νέων Δημιουργών του Εθνικού Θεάτρου, από 16/5 έως 2/6, ticketservices.gr

Μπαλέτο για μια μηχανική κούκλα

Το κλασικό μπαλέτο του Λεό Ντελίμπ «Κοππέλια» βασίζεται στη νουβέλα του Ε.Τ.Α. Χόφμαν «Ύπνος» και στην αρχική του μορφή παρουσιάστηκε στις 25 Μαΐου 1870 στο Παρίσι, στο Αυτοκρατορικό Θέατρο της Όπερας. Σύμφωνα με την υπόθεση, η Σβανίλντα και ο Φραντς ετοιμάζονται να παντρευτούν, όμως εκείνη αρχίζει να αμφιβάλλει για την αγάπη του, όταν ο Φραντς ανταποκρίνεται στις προτάσεις της μυστηριώδους Κοππέλιας. Τυχαία, η Σβανίλντα ανακαλύπτει ότι η τελευταία είναι απλώς μια μηχανική κούκλα και τότε καταστρώνει ένα σχέδιο για να ξανακερδίσει την καρδιά του αρραβωνιαστικού της. Απέναντί της, όμως, θα βρει τον Κοππέλιους, τον πανούργο δημιουργό της Κοππέλιας, ο οποίος χρειάζεται μια ανθρώπινη ψυχή για να ζωντανέψει τη μηχανική κούκλα. Το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής παρουσιάζει το έργο στη χορογραφία του διακεκριμένου Σλοβένου χορογράφου Έντουαρντ Κλουγκ, με νέες συνθέσεις του Μίλκο Λαζάρ. Την Ορχήστρα της Λυρικής θα διευθύνει ο ανερχόμενος Έλληνας αρχιμουσικός, με σημαντική πορεία στο εξωτερικό, Κωνσταντίνος Τερζάκης.

Credit: Γιώργος Καλκανίδης

«Κοππέλια», Εθνική Λυρική Σκηνή, 12, 15, 17 – 19/5, ticketservices.gr, ταμεία Λυρικής

Η κάθοδος του ΚΘΒΕ στην Αθήνα

Ύστερα από δυο πετυχημένες σεζόν με sold out στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος η παράσταση «Σ’ εσάς που με ακούτε» της Λούλας Αναγνωστάκη αναμένεται στο «Αμφι-θέατρο» της Αθήνας, σε συμπαραγωγή με τον πολιτιστικό οργανισμό «Λυκόφως». Η υπόθεση τοποθετείται στο Βερολίνο του 2001 (ή και του 2023). Στην πόλη – σύμβολο του ταραγμένου παρελθόντος της Ευρώπης επικρατεί πολιτική και κοινωνική αναστάτωση αλλά και η λήθη που «προσφέρει» η καθημερινότητα. Επίκειται, όμως, μια τεράστια ειρηνική συγκέντρωση, όπου όλοι θα πρέπει να δηλώσουν τη θέση τους στον νέο κόσμο. Μέσα στο σπίτι της Μαρίας και του Χανς, μαζί με αυτούς, η Σοφία, ο Άγης, η Τρούντελ, ο Νίκος, ο Τζίνο, η Έλσα, ο Ιβάν κι εμείς, οι θεατές, θα μετρήσουμε τα τραύματά μας. Τις αφόρητες συλλογικές ήττες, τις εφήμερες προσωπικές νίκες. Παίζουν οι ηθοποιοί: Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Σεμίραμις Αμπατζόγλου, Νικόλας Δροσόπουλος, Ελένη Θυμιοπούλου, Γιώργος Κολοβός, Νίκος Μήλιας, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Δημήτρης Ναζίρης, Μπέττυ Νικολέση.

Credit: That long black cloud

«Σ΄εσάς που με ακούτε», Αμφι-Θέατρο Σπύρου Α. Ευαγγελάτου, 211.015.4559, 11 – 26/5, ticketservices.gr

«Και λέγε λέγε», Λένα Κιτσοπούλου

Πάμε στοίχημα ότι άλλοι θα το αγαπήσουν και άλλοι θα το μισήσουν; Αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα αφήσει κανέναν αδιάφορο το νέο έργο της Λένας Κιτσοπούλου; Εδώ που τα λέμε, αυτός είναι και ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την καλλιτέχνιδα που χειρίζεται όσο λίγες τα καλά χαρτιά του αιφνιδιασμού και του σοκ. Η Κιτσοπούλου επιστρέφει στο Θέατρο Τέχνης με την παράσταση «Και λέγε λέγε»: απ’ όσα ξέρουμε πρόκειται για «ένα έργο εποχής για τον έρωτα και μόνο, με ό,τι έχει γραφτεί και θα γραφτεί για τον έρωτα από μια γυναίκα». Μία σύνθεση ουσιαστικά από κείμενα της Λένας Κιτσοπούλου, φωτογραφίες του Γιώργου Καπλανίδη και του Τάκη Διαμαντόπουλου, ένα video clip σε τραγούδι του Νίκου Κυπουργού, μια ταινία μικρού μήκους της Κιτσοπούλου σε κινηματογράφηση της Εύης Καλογηροπούλου (υπάρχει και μία σκηνή με τη Μάσα και τον Σεργκέι Μπρέγκοβιτς αλά Τσέχοφ). Παίζουν οι: Λένα Κιτσοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης.

Credit: Γιώργος Καπλανίδης

«Και λέγε λέγε», Θέατρο Τέχνης, 15/5 – 16/6, tickets.public.gr

Πίντερ στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων

Οι «Άλλες εποχές» του Χάρολντ Πίντερ, που κάνουν πρεμιέρα στις 10/5 σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων, είναι το έργο που γνωρίζουμε ως «Παλιοί καιροί». Σε ένα απομονωμένο σπίτι δίπλα στη θάλασσα, η Κέιτ και Ντίλι έχουν επιλέξει να μένουν μακριά από την πραγματικότητα. Η εμφάνιση της Άννας, παλιάς φίλης της Κέιτ, μοιάζει σε πρώτη ανάγνωση με τυπική επίσκεψη. Όμως, σταδιακά λειτουργεί σαν καταλύτης στη σχέση του ζευγαριού, αποκαλύπτοντας πως και οι δύο αποκρύπτουν πράγματα για το παρελθόν τους. Ποια είναι η πραγματικότητα για το παρελθόν της Κέιτ και του Ντίλι; Το έργο του Πίντερ είναι ένα σχόλιο για τη διαχείριση της μνήμης, για τους άλυτους λογαριασμούς μεταξύ των ζευγαριών και για το παρελθόν που μοιάζει όλο και πιο μακρινό. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, ο Δημήτρης Αλεξανδρής (Ντίλι), η Δέσποινα Κούρτη (Άννα) και η Ερατώ Πίσση (Κέιτ).

Credit: Κική Παπαδοπούλου

«Άλλες εποχές», Θέατρο Οδού Κυκλάδων, από 10/5, more.com

Ελληνοτουρκικός… Σαίξπηρ

Η διεθνής συμπαραγωγή «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Σαίξπηρ, μετά την πρώτη της παρουσίαση στην Άγκυρα στις 19 Απριλίου και στη συνέχεια στην Κωνσταντινούπολη, κάνει πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 16 Μαΐου, σε μια τρίγλωσση εκδοχή στα ελληνικά, τα αγγλικά και τα τουρκικά (με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους). Τους ρόλους ερμηνεύουν έλληνες και τούρκοι ηθοποιοί (ανάμεσά τους οι Ρούλα Πατεράκη και ο Νίκος Καραθάνος), ενώ τη σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Λευτέρης Γιοβανίδης. Το σαιξπηρικό κείμενο απέδωσε στα ελληνικά ο εκλιπών πλέον Γιώργος Μπλάνας, και στα τουρκικά ο Özdemir Nutku. Δύο οικογένειες, οι Έλληνες Καπουλέτοι και οι Τούρκοι Μοντέγοι, ζουν μαζί σε μια πόλη των Βαλκανίων, δυστυχώς όχι πάντα ειρηνικά. Άνθρωποι διαφορετικής κουλτούρας και θρησκείας, όταν συναντιούνται επικοινωνούν στη μόνη κοινή γλώσσα που ξέρουν, τα αγγλικά. Η εγκληματικότητα βρίσκεται σε έξαρση. Σε αυτό το σκηνικό η Ελληνίδα Ιουλιέτα και ο Τούρκος Ρωμαίος θα ερωτευτούν, αψηφώντας όλα τα εμπόδια.

Credit: Ελίνα Γιουνανλή

«Ρωμαίος και Ιουλιέτα», Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 16 – 19/5, megaron.gr

Η μία και μοναδική Σίντι Σέρμαν

Περισσότερα από 100 έργα της επιδραστικής Σίντι Σέρμαν (Cindy Sherman) αναμένονται, τέλη του μήνα, στην έκθεση «Cindy Sherman at Cycladic: πρώιμα έργα», την οποία που διοργανώνει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στο Μέγαρο Σταθάτου. Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα, στην οποία θα παρουσιαστούν ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών «Untitled Film Stills» (1977-1980), καθώς και από τις σειρές «Rear Screen Projections» (1980), «Centerfolds» (1981) και «Color Studies» (1982). Η Σέρμαν μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει σε διαφορετικά σκηνικά, αναλαμβάνοντας η ίδια όλους τους ρόλους που απαιτούνται για τη δημιουργία των έργων της. Η έκθεση εστιάζει στη γυναίκα και στην απεικόνισή της, διερευνώντας, στερεότυπα για τη γυναικεία ταυτότητα.

Credit: Cindy Sherman/ Με την ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδος και της Hauser & Wirt

«Cindy Sherman at Cycladic: πρώιμα έργα», από 30/5 μέχρι 4 Νοεμβρίου, Μέγαρο Σταθάτου, Ηροδότου 1

Νέος Λάνθιμος, Α. Χόπκινς και «Πλανήτης των πιθήκων»

Το «Βασίλειο του πλανήτη των πιθήκων» (πρεμιέρα 9/5 στους κινηματογράφους), σε σκηνοθεσία Γουές Μπολ, είναι το τέταρτο κεφάλαιο του reboot της σειράς, όπου ο κόσμος των πιθήκων βρίσκεται στα πρόθυρα εμφυλίου πολέμου. Ο ηγέτης Σίζαρ διατηρεί μεν τα σκήπτρα, ωστόσο, δυνάμεις γύρω του αναζητούν τρόπο να τον ανατρέψουν, ακόμα και αν χρειαστεί να χρησιμοποιήσουν τους ανθρώπους γι’ αυτό.

Στις 23/5 αναμένεται στις αίθουσες η «Τελευταία Συνεδρία του Φρόιντ», όπου ο 86χρονος Άντονι Χόπκινς αναλαμβάνει τον ρόλο του πατέρα της ψυχανάλυσης, σε σκηνοθεσία Ματ Μπράουν («Ο άνθρωπος που γνώριζε το άπειρο»). Η υπόθεση τοποθετείται στην περίοδο της Αγγλίας, όπου τον διάσημο ψυχολόγο επισκέπτεται ο θεολόγος και συγγραφέας Κ. Σ. Λιούις (Μάθιου Γκουντ) για μια σειρά συζητήσεων γύρω από τη θρησκεία και την πίστη.

Και στις 30/5 έρχεται η σειρά του Γιώργου Λάνθιμου με τις «Ιστορίες καλοσύνης», αφού πρώτα προβληθεί στις Κάννες διεκδικώντας τον Χρυσό Φοίνικα. Στην ταινία, με συν-σεναριογράφο τον Ευθύμη Φιλίππου, πρωταγωνιστεί ένα τρίπτυχο με διαφορετικούς ήρωες: ένας άνδρας που προσπαθεί να ανακτήσει τον έλεγχο της ζωής του, ένας αστυνομικός ο οποίος επανενώνεται με τη σύζυγό του που αγνοούνταν για μήνες και μια γυναίκα αποφασισμένη να μετατραπεί σε επιδραστικό πνευματικό ηγέτη. Παίζουν οι: Έμμα Στόουν, Τζέσε Πλέμονς, Γουίλεμ Νταφόε, Χάντερ Σάφερ κ. ά.

Κουρεντζής και ορχήστρα Utopia

Ο Θοδωρής Κουρεντζής και η ορχήστρα Utopia αναμένονται στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20 και 21/5 για να παρουσιάσουν την Ένατη συμφωνία του Μπρούκνερ (megaron.gr)

Rammstein της industrial metal

Και ο Μάιος κλείνει με την εμφάνιση των γερμανών Rammstein της industrial metal στο Ολυμπιακό Στάδιο στις 30/5 (ticketmaster.gr)

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...