«Ξεκινώντας τη φωτογραφική μου αναζήτηση στην ελληνική ύπαιθρο στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ένας από τους δημιουργούς που με επηρέασαν με το έργο τους ήταν ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Με εντυπωσίαζε ο τρόπος που κινηματογραφούσε, τα πλάνα του, η φωτογραφία του, η μουσική των ταινιών του κ.ά. Κάπως έτσι γεννήθηκε το πρώτο μου βιβλίο με τίτλο “Αθέατη Αθήνα”. Από τότε είχα την επιθυμία να βρεθώ κοντά του σε μια κινηματογραφική δημιουργία του και να φωτογραφίσω το backstage».
Με αυτά τα λόγια περιγράφει ο Ηλίας Μπουργιώτης τη δημιουργική εμπλοκή του με το κινηματογραφικό σύμπαν του μεγάλου σκηνοθέτη. Ο καταξιωμένος φωτογράφος, με πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κατέγραψε με το φακό του τα γυρίσματα των τριών τελευταίων ταινιών του Θόδωρου Αγγελόπουλου, μεταξύ των οποίων και της τελευταίας ημιτελούς ταινίας «Η άλλη θάλασσα». Το υλικό αυτό συγκεντρώθηκε σε ένα καλαίσθητο λεύκωμα με τίτλο «Το Βλέμμα της Αιωνιότητας» (εκδόσεις Τόπος).
«Το βλέμμα της αιωνιότητας», με πρόλογο του πεζογράφου, μεταφραστή και σκηνοθέτη Αχιλλέα Κυριακίδη, αποτελεί ένα φωτογραφικό αφιέρωμα – και ταυτόχρονα φόρο τιμής – στον Θόδωρο Αγγελόπουλο. Στις 144 σελίδες του βιβλίου ανθολογούνται στιγμές από τις δοκιμές, τα διαλείμματα και τις στιγμές περισυλλογής στη διάρκεια των γυρισμάτων. Με ισότιμους συμπρωταγωνιστές στις φωτογραφίες, τόσο τους ανώνυμους κομπάρσους όσο και γνωστούς ηθοποιούς, όπως ο Τόνι Σερβίλο στην τελευταία, «ανεπίδοτη» ταινία του σκηνοθέτη.
«Οι άνθρωποι χωρίζουν το χρόνο σε παρελθόν, παρόν και μέλλον. Για μένα όλα είναι παρόντα», έχει πει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος. Το συμπύκνωμα αυτό αποδόθηκε με μοναδικό τρόπο στις ταινίες του. Εκεί όπου ο χρόνος αποκτά μια ρευστή ιδιότητα διαποτίζοντας την Ιστορία και τους ανθρώπινους χαρακτήρες. Ο ίδιος χρόνος που σταμάτησε απότομα, Ιανουάριο μήνα πριν τέσσερα χρόνια, όταν ο πρόωρα χαμένος δημιουργός άφησε την τελευταία του πνοή εκεί όπου γίνονταν τα εξωτερικά γυρίσματα της ταινίας «Η άλλη θάλασσα».
Στον πρόλογο του βιβλίου, ο Αχιλλέας Κυριακίδης μνημονεύει αυτό το άδικο τέλος του χρόνου: «Παρασκευή 27 Ιανουαρίου 2012. Πρώτο Νεκροταφείο Αθηνών. Οι ράγες ενός τράβελινγκ κόβουν την είσοδο στα δύο, σαν το ποτάμι στις ταινίες του – το ίδιο ποτάμι, η ίδια νύφη που ζει και δεν ζει το όνειρό της. Είναι όλοι εδώ. Ολοι. Ενας παγερός αέρας ανταποδίδει τιμές σ’ έναν άνθρωπο που τίμησε πολύ το χειμώνα».
Το σελιλόιντ κράτησε ζωντανή την σκέψη και τη ματιά του μεγάλου σκηνοθέτη που άνοιξε δρόμους στο ελληνικό σινεμά και το επανέφερε στο διεθνές προσκήνιο. Οι τρεις τελευταίες ταινίες του αποτυπώθηκαν ως ένας ασπρόμαυρος φόρος τιμής, από τον φακό του Ηλία Μπουργιώτη.
«Πάντα θα θυμάμαι τα όσα έζησα στις τρεις αυτές ταινίες», λέει ο ίδιος. «Από την πρώτη συνάντηση στη λίμνη Κερκίνη, όταν με ρώτησε γιατί θέλω να φωτογραφίσω. Του έδωσα τότε και ξεφύλλισε το βιβλίο μου “Αθέατη Ελλάδα”, με κοίταξε, χαμογέλασε και συνέχισε… Έως το τελευταίο πορτρέτο που του έκανα εκείνο το εφιαλτικό βράδυ στο Κερατσίνι, στην ανολοκλήρωτη ταινία του “Η άλλη θάλασσα”».
* «Το Βλέμμα της Αιωνιότητας» κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Τόπος
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News