ΟΚ το καταλάβαμε. Ο τουρισμός είναι ένα ευχάριστο θέμα. Είναι αυτό που «χρωματίζει» την ειδησεογραφική θεματολογία, που δίνει όμορφες εικόνες και αναμνήσεις, κάδρα με δαντελωτές παραλίες και κρυστάλλινα νερά, σέλφι με ηλιοβασιλέματα, γλέντια βραδινά.
Μέχρις εδώ καλά. Γιατί στη χώρα που ζούμε οι εικόνες αυτές είναι ανεξάντλητες. Και κάθε χρόνο τέτοια εποχή όλοι βγάζουν τον ήλιο που λάμπει, έναν βράχο, μια αμμουδιά, το γέμισμα του φεγγαριού ή έστω μια ξαπλώστρα με τα πόδια τους απλωμένα.
Άλλο όμως να είσαι τουρίστας και άλλο να μιλάς για τον τουρισμό. Αυτή τη «βαριά βιομηχανία», την «ατμομηχανή», τον «μοχλό ανάπτυξης» της ελληνικής οικονομίας.
Εκεί τα πράγματα σοβαρεύουν. Θεωρητικά. Γιατί στην πράξη αντιμετωπίζονται με την ίδια ελαφρότητα. Δεν είναι δύσκολο να εκφράσει κάποιος τη γνώμη του. Όλοι διαμορφώνουμε μια άποψη κάνοντας διακοπές.
Όταν αυτός ο τομέας καλείται να βγάλει τη χώρα από τα δύσκολα, με πολιτική ηγεσία, τράπεζες, επενδυτές και επιχειρηματίες να εστιάζουν στα μεγέθη του, τότε η συζήτηση αλλάζει. Πρέπει να είσαι πιο διαβασμένος. Και ακριβής.
Αρκούμαστε σε γενικότητες, θαυμάζοντας τις ομορφιές και όχι την ουσία της αξιοποίησής τους
Σε πρόσφατη τηλεοπτική συνέντευξη η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά σημείωσε την αύξηση που παρουσιάζει γενικά ο τουρισμός τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Μιλώντας για τη φετινή σεζόν επισήμανε τη θεαματική της πορεία, καθώς οι προκρατήσεις από τις αρχές του χρόνου έφθασαν σε ποσοστό έως και 70% σε κάποιους προορισμούς.
Το πλάνο συνεχίστηκε με χαμόγελα και η συζήτηση προχώρησε στα υποτίθεται πιο σοβαρά πολιτικά θέματα.
Συμπέρασμα: Πέρυσι πήγαμε καλά και εφέτος ακόμα καλύτερα.
Όμως πέρυσι, με βάση τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 900 εκατ. ευρώ, παρά την αύξηση σε αφίξεις. Και εφέτος οι προκρατήσεις που ξεπέρασαν σε ποσοστό κάθε προσδοκία, σημαίνουν κράτηση με έκπτωση στην τιμή.
Το ισοζύγιο πληρωμών του Ιουνίου που μόλις δημοσιοποίησε η Τράπεζα της Ελλάδος δείχνει αύξηση 7,1% στις εισπράξεις του πρώτου εξαμήνου, οι οποίες υπολογίζονται στα 4,113 δισ. ευρώ.
«Ουάου!», θα αναφωνούσε κάποιος. Τι γίνεται όμως αν κοιτάξεις λίγο παρακάτω; Το αντίστοιχο διάστημα του 2016, με το οποίο γίνεται η σύγκριση, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 7,9% στα 3,841 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση. Ενώ, μεταξύ Ιανουαρίου και Ιουνίου 2015 τα τουριστικά έσοδα άγγιξαν τα 4,171 δισ. ευρώ.
Δηλαδή, οι τουριστικές εισπράξεις του πρώτου εξαμήνου είναι κάτω από τα επίπεδα του 2015. Την ώρα που οι αφίξεις συνεχίζουν να πληθαίνουν. Για την ιστορία, το 2015 ήταν η χρονιά του δημοψηφίσματος και των capital controls. Στις αφίξεις λοιπόν η άνοδος συνεχίζεται με 6,6% στο φετινό εξάμηνο σε σχέση με τα 8,508 εκατ. το 2016 και τα 8,368 εκατ. το 2015.
Για τον Ιούνιο τα νούμερα είναι καλύτερα: 2,047 δισ. ευρώ εφέτος, από 1,792 δισ. ευρώ το 2016 και 1,956 δισ. ευρώ το 2015.
Εν τω μεταξύ, η αίσθηση στον κόσμο του τουρισμού είναι ότι επικρατεί το αδιαχώρητο αυτόν τον καιρό, αλλά ότι η έκρηξη των αφίξεων που δέχονται οι προορισμοί της χώρας θα συνοδευθεί από μία λελογισμένη μόνον αύξηση στις εισπράξεις, όχι ανάλογη της κίνησης. Και αυτό για πολλούς λόγους: επειδή οι προκρατήσεις άλλαξαν την ισορροπία με τις εκπτώσεις τους, επειδή υπάρχει μεγάλη διαρροή επισκεπτών σε μισθώσεις κατοικιών, επειδή ολοένα μειώνεται η οικονομική δυνατότητα των τουριστών που έρχονται, επειδή ο κόσμος κάνει διακοπές λιγότερες μέρες, κοκ.
Όλα αυτά είναι ποιοτικά στοιχεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη. Φυσικά χαλάνε την αρμονία της εικόνας με τη δαντελωτή αμμουδιά. Η οποία μπορεί να έχει γύρω – γύρω σκουπίδια. Ή το κάδρο με τους ολόλευκους οικισμούς στις Κυκλάδες. Που λένε το νερό – νεράκι με τις διακοπές υδροδότησης από την υπερφόρτωση του δικτύου και τόσες άλλες ελλείψεις σε υποδομές, από ρεύμα, διαχείριση απορριμάτων, προβλήματα στο οδικό δίκτυο, στελέχωση των κέντρων υγείας κλπ. Γιατί, κακά τα ψέματα, στους τρεις μήνες του καλοκαιριού όπου συνωστίζεται το 70% των διανυκτερεύσεων, δεν χωράνε όλοι. Γι΄ αυτό και το μποτιλιάρισμα στη Μύκονο θυμίζει Βασιλίσσης Σοφίας σε ώρα αιχμής. Γι΄αυτό και στη Σαντορίνη ο Δήμος «κρούει τον κώδωνα» για τη «φέρουσα ικανότητα» του νησιού.
Και μπορεί τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια να μπαίνουν σε τροχιά αναβάθμισης λόγω της Fraport, το αεροδρόμιο του Ηρακλείου όμως – το πρώτο σε κίνηση αεροδρόμιο μετά το «Ελ. Βενιζέλος» με τρία εκατ. επιβάτες ετησίως – έχει γίνει «θρύλος» δοκιμάζοντας τις αντοχές ταξιδιωτών και εργαζομένων με αμέτρητες πτήσεις σ’ έναν χώρο που έχει ξεπεράσει προ πολλού τα όριά του.
Αρκούμαστε λοιπόν σε γενικότητες, θαυμάζοντας τον ήλιο και τις ομορφιές και όχι την ουσία της αξιοποίησής τους με σεβασμό.
Και συνεχίζουμε να λέμε με στόμφο ότι θα έρθουν πάνω από 30 εκατ. τουρίστες.
Ε και;
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News