Δύσκολα τα πράγματα για τη δημοφιλή πλατφόρμα με τα βίντεο που καθηλώνουν δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον πλανήτη.
Αυτό μπορεί να συμβεί μέσω της νομοθεσίας η οποία μπορεί να αναγκάσει το YouTube να πληρώσει δισεκατομμύρια δολάρια σε τέλη, για χρήστες που παρακολουθούν μουσικά βίντεο.
Εδώ και χρόνια, η μουσική βιομηχανία ισχυριζόταν ότι το YouTube εκμεταλλεύεται την έλλειψη νομικής προστασίας γύρω από τα βίντεο στην υπηρεσία του, ώστε να πληρώνει ελάχιστα ποσά σε καλλιτέχνες κατά την προβολή της δουλειάς τους. Η μουσική βιομηχανία έχει ασκήσει πιέσεις για την κατάσταση αυτή, διεκδικώντας νομικό πλαίσιο για το YouTube.
Σύμφωνα με τον Guardian, την περασμένη Τετάρτη, μια ψηφοφορία από την επιτροπή νομικών υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ασπάστηκε τη λογική της μουσικής βιομηχανίας με μια συμφωνία για την υιοθέτηση νόμων περί πνευματικής ιδιοκτησίας που θα αναγκάσουν πλατφόρμες όπως το YouTube να αναζητήσουν άδειες για μουσικά βίντεο.
«Η σημασία της ψηφοφορίας δεν μπορεί να υπερεκτιμηθεί. Αυτή η πρόταση είναι μια ευκαιρία για να δημιουργηθεί μια νέα ισορροπία στον παγκόσμιο ιστό», δήλωσε η Ελενα Σμιθ, η πρόεδρος του ευρωπαϊκού μουσικού σώματος Impala, που αντιπροσωπεύει εταιρείες με καλλιτέχνες όπως η Αντέλ και οι Franz Ferdinand. «Πρόκειται για το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας, αλλά και για να διασφαλίσουμε ότι οι δημιουργοί και οι συνεργάτες τους θα αποκτήσουν ένα δίκαιο μερίδιο της αξίας που δημιουργούν», πρόσθεσε.
#CookieJar reports: YouTube faces paying billions to music stars after copyright vote.Platforms could have to seek licences for videos. #ShawnMendes #JustinBieber #drake #TaylorSwift #kanye #music #Copyright #videos #fifa #WorldCup2018 #youtube #creators #CannesLions2018 #singer pic.twitter.com/whSQwVxxlM
— CookieJar (@CookieJarJunkie) June 21, 2018
Το YouTube έχει περίπου 1,3 δισεκατομμύρια χρήστες που παρακολουθούν τακτικά μουσικά βίντεο και πλήρωσε 856 εκατομμύρια δολάρια σε δισκογραφικές εταιρείες πέρυσι. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι δισκογραφικές εταιρείες και οι καλλιτέχνες κερδίζουν περισσότερο από το διπλάσιο των δικαιωμάτων από την πώληση δίσκων βινυλίου ύψους 4,1 εκατομμυρίων απ’ ό, τι από τα 25 δισεκατομμύρια μουσικά βίντεο που παρακολούθησαν χρήστες στο YouTube πέρυσι. Αντίθετα, τα έσοδα από τους 272 εκατομμύρια φαν της μουσικής που πλήρωσαν για διαφημιστικές υπηρεσίες όπως η Spotify, παρήγαγαν 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια σε δικαιώματα ή περίπου 20 δολάρια ανά χρήστη ετησίως.
Παρόλο που η ψηφοφορία της επιτροπής νομικών υποθέσεων αποτελεί ορόσημο, θα αντιμετωπίσει μια ακόμα πρόκληση προτού γίνει νόμος. Η επιτροπή ψήφισε δίνοντας 15 θετικές ψήφους και 10 αρνητικές στο σχετικό άρθρο 13. Αναμένεται ότι θα υποβληθεί ένσταση από μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εναντίον του άρθρου, γεγονός που θα οδηγήσει σε νέα κοινοβουλευτική ψηφοφορία από την Ολομέλεια μέσα στον Ιούλιο, για να αποφασιστεί εάν θα εγκριθεί ή θα απορριφθεί η ψηφοφορία. Μια τελική ψηφοφορία, για την έγκριση της συνολικής σχετικής νομοθεσίας θα γίνει αργότερα, εντός του έτους.
Φανταστείτε, όμως, να περάσει τελικά και να προκύψει απόφαση, πόσα χρήματα θα πρέπει να δοθούν από το YouTube στους δημιουργούς, για παράδειγμα, του Despacito!
Ο ρόλος της Τέιλορ
Η Σουίφτ, τo 2014, ξεκίνησε «πόλεμο» κατά των υπηρεσιών streaming, αποσύροντας τον μουσικό κατάλογό της από το Spotify για να τον κάνει (άμεσα) διαθέσιμο στο Apple Music.
To 2015 εξανάγκασε την Apple Music να αποδίδει χρήματα στους καλλιτέχνες, ακόμη και κατά τη διάρκεια της τρίμηνης free trial περιόδου στις υπηρεσίες streaming προς τους συνδρομητές της. «Δεν σας ζητούμε δωρεάν iPhones. Παρακαλούμε μη μας ζητάτε να σας παρέχουμε τη μουσική μας χωρίς αποζημίωση», έλεγε τότε.
Taylor Swift, Paul McCartney, U2 and more to Congress: Fix copyright infringement on Youtube https://t.co/MN8bPWGazb pic.twitter.com/2dpvFR6O2t
— Forbes (@Forbes) June 21, 2016
Tην επόμενη χρονιά, το 2016,η Τέιλορ -η πιο νέα αυτοδημιούργητη εκατομμυριούχος της βιομηχανίας του θεάματος, σύμφωνα με το Forbes- συμμαχεί με μεγάλα ονόματα της μουσικής σκηνής για να διεκδικήσει χρήματα από το YouTube, δηλαδή την Google.
Σε ανοιχτή επιστολή που υπέγραψαν 180 ακόμη επαγγελματίες των charts, ανάμεσά τους οι U2, Πολ ΜαΚάρτνεϊ, Kings of Leon και άλλοι, απευθυνόμενοι στο Κογκρέσο απαιτούν από την ψηφιακή πλατφόρμα να μεταχειρίζεται τους καλλιτέχνες καλύτερα, σε ό,τι αφορά στο οικονομικό κομμάτι.
Στην επιστολή τους αιτούνταν την αναθεώρηση του νόμου Digital Millennium Copyright Act (D.M.C.A.) που αφορά στα online πνευματικά δικαιώματα. Στην επιστολή που υπογράφουν και οι κολοσσοί της δισκογραφίας Sony και Universal, οι καλλιτέχνες απαιτούν από το Κογκρέσο να επανεξετάσει τον νόμο που, μεταξύ άλλων, ποινικοποιεί την παραβίαση των πνευματικών δικαιωμάτων επιβάλλοντας κυρώσεις και να αλλάξουν το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει στην ψηφιακή πλατφόρμα του YouTube να φιλοξενεί τραγούδια και άλμπουμ μέσω των αναρτήσεων των χρηστών του, χωρίς να πληρώνει πνευματικά δικαιώματα.
Taylor Swift declares war on YouTube. The pop princess is among 180 performers calling for changes to copyright law. https://t.co/QEg5zJLAuW
— Sunrise (@sunriseon7) June 21, 2016
Ο νόμος θεσπίστηκε 18 χρόνια πριν και έχει προκαλέσει εντάσεις ανάμεσα στις σχέσεις των καλλιτεχνών με το YouTube, το οποίο έχει το νόμιμο δικαίωμα να φιλοξενεί copyrighted υλικό, με μόνη προϋπόθεση να το αποσύρει όταν απαιτηθεί.
Η Google -η εταιρεία στην οποία θυμίζουμε ότι ανήκει το YouTube- δήλωσε σε σχετική ανακοίνωσή της ότι δεν υπάρχει κανένας λόγος αναθεώρησης του νομοθετικού πλαισίου.
Ετσι, ο αγώνας της Σουίφτ για τη δικαίωση των πνευματικών δημιουργών και η επίθεση εναντίον του YouTube, συνεχίζεται.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News