895
|

Ακτοπλοΐα: Οταν τα Blue Star «παντρεύτηκαν» τα Highspeed

Πέτρος Καράς Πέτρος Καράς 2 Μαΐου 2018, 09:08

Ακτοπλοΐα: Οταν τα Blue Star «παντρεύτηκαν» τα Highspeed

Πέτρος Καράς Πέτρος Καράς 2 Μαΐου 2018, 09:08

Η ακτοπλοΐα είναι ο μοναδικός κλάδος στον οποίον αναδείχθηκε «εθνικός πρωταθλητής» μέσα στην κρίση. Μόλις πριν λίγους μήνες οι εξελίξεις στoν κλάδο ήταν καταιγιστικές. Ο «μεγάλος ασθενής» ήταν η Hellenic Sea Ways (HSW) μέτοχοι της οποίας ήταν (45%) η Τράπεζα Πειραιώς που είχε αποκτήσει μετοχές με κεφαλαιοποίηση των οφειλών της και οι Μινωικές (40%) πoυ ανήκαν στην ιταλική οικογενειακή εταιρεία Γκριμάλντι (Grimaldi).

H ιταλική εταιρεία που έχει την έδρα της στη Νάπολη, αιφνιδίασε αγοράζοντας μετοχές της HSW, με προφανή στόχο να αποκτήσει την πλειοψηφία. Εχοντας ήδη τις Μινωικές, θα συγκέντρωνε σημαντική παρουσία στο Αιγαίο. Η Τράπεζα Πειραιώς, αφού ξεπέρασε τον αρχικό αιφνιδιασμό, αποφάσισε να αντιδράσει: να αγοράσει η ίδια και σύμμαχοί της μετοχές εμποδίζοντας την ιταλική εταιρεία να αποσπάσει την πλειοψηφία. Βοηθός της και η διοίκηση της HSW, για την οποία η ιταλική διοίκηση ήταν κόκκινο πανί. Αλλωστε το περιβάλλον Γκριμάλντι αυτούς θεωρούσε υπαίτιους για την παρακμή της εταιρείας _ όχι αναίτια.

Το σχέδιο της Πειραιώς πέτυχε. Απέκτησε την πλειοψηφία (51,4%) της HSW και πωλεί το ποσοστό της στην Attica Συμμετοχών που ανήκει στη MIG. Η διοίκηση της Τράπεζας στην πραγματικότητα μεθοδεύει την πώληση της Attica. Προτιμά να πωλήσει μια μεγαλύτερη και υγιή εταιρεία παρά να χάσει τον έλεγχο της προβληματικής HSW και να διαθέσει την κερδοφόρο Attica, ξεχωριστά.

Highspeed-7-web
Το Highspeed 7 της Hellenic Seaways, με ταχύτητα μέχρι 42 κόμβους, είναι το πιο γρήγορο επιβατηγό οχηματαγωγό στην Ευρώπη

Η συνέχεια ήταν απλή. Οι Ιταλοί δέχθηκαν την πρόταση της Attica, να της πωλήσουν το ποσοστό τους έναντι χρημάτων και πλοίων. Ήταν λογική εξέλιξη καθώς το ποσοστό μειοψηφίας που είχαν δεν τους έδινε πλέον κανένα όφελος, ούτε καν συμμετοχή στη διοίκηση της HSW.

Με τη σιωπηρή μεθόδευση της Τράπεζας Πειραιώς και την πανηγυρική απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού δημιουργήθηκε επίσημα η «νέα», μεγάλη ακτοπλοϊκή εταιρεία που μπορεί να είναι παίκτης στη μεσογειακή αγορά. Αναμφισβήτητος κυρίαρχος η Attica Συμμετοχών που διαθέτει την Blue Star Ferries, την Super-Fast Ferries και εξαγόρασε την HSW. Ο τζίρος της νέας εταιρείας μόλις ενοποιηθεί ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ, απασχολεί 1.300 εργαζόμενους, διαθέτει 33 πλοία και έχει (το 2017) κέρδη 70 εκατ. παρά την άνοδο της τιμής των καυσίμων.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού ενέκρινε την εξαγορά, επιβάλλοντας συγκεκριμένους όρους. Βέβαια το γεγονός ότι η διοίκηση της Attica έσπευσε να χαρακτηρίσει «σκληρούς αλλά δίκαιους» τους όρους που επέβαλε η Επιτροπή σημαίνει ότι μάλλον είναι ευχαριστημένη από το αποτέλεσμα. Ενθουσιασμένη επίσης εμφανίστηκε η χρηματιστηριακή αγορά καθώς η τιμή της μετοχής της Attica (παρότι δεν έχει υψηλή εμπορευσιμότητα) βρέθηκε στο υψηλό του έτους, λίγο πριν ανακοινωθεί επίσημα η έγκριση της εξαγοράς.

Η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού προβλέπει ότι για διάστημα 3 ή 5 ετών η μεγάλη εταιρεία είναι υποχρεωμένη να μειώσει συχνότητα δρομολογίων ή και να αποσυρθεί από συγκεκριμένα δρομολόγια εφόσον εμφανιστεί άλλη εταιρεία που είναι διατεθειμένη να αναλάβει το έργο αυτό. Η Επιτροπή όμως ορίζει ότι οι νέοι παίκτες που θα αποκτήσουν χώρο από την απόσυρση της Attica πρέπει να διαθέτουν πλοία ανάλογης ηλικίας και προδιαγραφών ή καλύτερα, από αυτά της Attica. Έτσι έκλεισε ο δρόμος για την νηολόγηση σαπιοκάραβων ηλικίας πολλών δεκαετιών, προκειμένου να αντικατασταθούν τα σχετικά νέας ηλικίας, ακριβά πλοία της Attica.

18_38_gallery_01
H Attica Συμμετοχών, που διαθέτει την Blue Star Ferries, την Super-Fast Ferries και εξαγόρασε την HSW, κατέχει ηγετική θέση στην παροχή υπηρεσιών θαλασσίων μεταφορών για επιβάτες και φορτηγά στη Ανατολική Μεσόγειο, εξυπηρετώντας περισσότερους από 40 προορισμούς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό

Οι περισσότερες από τις μικρότερες ακτοπλοϊκές που δραστηριοποιούνται στο Αιγαίο έχουν παλιά σκάφη που αδυνατούν να προσφέρουν υπηρεσίες υψηλού επιπέδου. Μάλιστα κάποιοι από τους «νέους καραβοκύρηδες» έχουν παράδοξες δραστηριότητες παράλληλα με την εξυπηρέτηση της ακτοπλοΐας στο Αιγαίο. Η πραγματική δραστηριότητα του ενός, είναι να μαζεύει τσούρμο Φιλιππινέζων για εφοπλιστές που ενδιαφέρονται. Ο άλλος «συναντήθηκε» με σομαλούς πειρατές τους οποίους ενοχοποιεί ότι κατέστρεψαν πλοίο του, στα ανοικτά του Άντεν. Η ασφαλιστική εταιρεία απορρίπτει τον ισχυρισμό. Μάλλον κι οι πειρατές.

Φυσικά, οι μικροί της ακτοπλοΐας δεν δείχνουν διατεθειμένοι να επενδύσουν σε νέα πλοία παρότι η Attica, προετοιμάζει παρασκηνιακά, πρόγραμμα ναυπήγησης πλοίων, προκειμένου να ανανεώσει τον (σχετικά μικρής ηλικίας) στόλο της. Αυτό ίσως αποδειχθεί θετική εξέλιξη για τους μικρούς καθώς μπορεί να αποκτήσουν καλύτερα πλοία…

Το παράδοξο είναι ότι η μεγέθυνση της ακτοπλοϊκής εταιρείας, όπως προαναγγέλλουν ήδη τα μέσα ενημέρωσης, θα οδηγήσει σύντομα στην εξαγορά της από το επενδυτικό οργανισμό (equity fund) Fortress, ο οποίος στο παρελθόν την είχε δανείσει και την γνωρίζει σε βάθος. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη έχει πραγματοποιηθεί οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος (due diligence) και οι εξελίξεις θα είναι άμεσες.

Η Fortress θα αποκτήσει την Attica καταβάλλοντας μετρητά και μετατρέποντας σε μετοχές το ομολογιακό δάνειο που αγόρασε. Αυτό θα ικανοποιήσει την διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς που αναζητεί ζεστό χρήμα που βελτιώνει την κεφαλαιακή επάρκειά της αλλά ενδεχομένως και τον μέτοχο της Attica, την MIG που θα μειώσει τον τραπεζικό δανεισμό. Επίσης θα απελευθερωθούν οι μετοχές που πήρε ως ενέχυρο η Fortress για να δανείσει την Attica. Πρόκειται για το 50,59% της Attica, το 39,84% του Υγεία, το 52,12% της Vivartia.

Έτσι όμως ανοίγει το φλέγον για ορισμένους, θέμα, πώλησης θυγατρικών της MIG. Είναι αμφιλεγόμενο ζήτημα καθώς το επιδιώκει η διοίκηση της Τράπεζας Πειραιώς που πιέζεται από τους θεσμούς για να πωλήσει περιουσιακά στοιχεία ενώ, αντίθετα, η διοίκηση της MIG, θέλει να διατηρήσει τον Ομιλο ακέραιο. Προτιμά να διαθέσει μειοψηφικά ποσοστά από κάθε θυγατρική παρά να «χάσει» πλήρως κάποιες από αυτές. Το μεγάλο παιχνίδι, δεν τέλειωσε. Μόλις τώρα αρχίζει.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...