691
To μοναδικό σφαιρικό αρχιτεκτόνημα που οραματίστηκε ο Ρέντσο Πιάνο, στο οποίο θα στεγάζεται μια τεράστια αίθουσα προβολής χιλίων θέσεων | Renzo Piano Building Workshop/Academy Museum of Motion Pictures

Ο Ρέντσο Πιάνο ετοιμάζει μια σφαίρα για το σινεμά

Protagon Team Protagon Team 18 Απριλίου 2018, 19:15
To μοναδικό σφαιρικό αρχιτεκτόνημα που οραματίστηκε ο Ρέντσο Πιάνο, στο οποίο θα στεγάζεται μια τεράστια αίθουσα προβολής χιλίων θέσεων
|Renzo Piano Building Workshop/Academy Museum of Motion Pictures

Ο Ρέντσο Πιάνο ετοιμάζει μια σφαίρα για το σινεμά

Protagon Team Protagon Team 18 Απριλίου 2018, 19:15

Ενδεχομένως να ακούγεται περίεργο, αλλά έως σήμερα η παγκόσμια πρωτεύουσα του κινηματογράφου δεν είχε ένα μουσείο άξιο του ονόματός της, αφιερωμένο αποκλειστικά στην 7η Τέχνη και στις χιλιάδες ταινίες που γυρίστηκαν στο Χόλιγουντ, ξεκινώντας από τις αρχές του 20ού αιώνα και φθάνοντας έως τις ημέρες μας. Τη μεγάλη αυτή παράλειψη ανέλαβε να διορθώσει ο Ρέντσο Πιάνο. Ο διεθνώς καταξιωμένος γενοβέζος αρχιτέκτονας που, μετά το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, πρόκειται να αναλάβει το σχεδιασμό δύο καινούργιων νοσοκομείων που θα ανεγερθούν στη χώρα μας, καθώς και την πλήρη ανακατασκευή του «Ευαγγελισμού», αποδέχτηκε την πρόταση της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών ώστε να σχεδιάσει ένα νέο Κέντρο Οπτικών Τεχνών (Visual Arts) στο περίφημο Miracle Mile του Λος Αντζελες.

Ο Πιάνο, βραβευμένος ήδη από το 1998 με το βαρύτιμο Pritzker Architecture Prize -το «Νομπέλ» της Αρχιτεκτονικής-, έχει σχεδιάσει (ή ανακατασκευάσει) περισσότερα από τριάντα μουσεία, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και το εντυπωσιακό LACMA, το Mουσείο Tέχνης του Λος Αντζελες, με περισσότερα από 150.000 εκθέματα από την αρχαιότητα έως τις ημέρες μας.

academy_museum_on_fairfax

Αλλά αυτήν τη φορά δυσκολεύεται να δηλώσει ότι εργάζεται πάνω σε ένα μουσείο. «Το συζητάω συχνά με τον συνομιλητή μου για το εν λόγω πρότζεκτ εντός της Ακαδημίας, τον Στίβεν Σπίλμπεργκ. Είναι σωστό να γίνεται λόγος για μουσείο μιας τέχνης που μετρά μόλις περισσότερα από 100 χρόνια ζωής και βρίσκεται σε εξέλιξη, επανακαθορίζεται καθημερινά; Το μουσείο συνήθως συνδέεται με κάτι περισσότερο ιστορικό. Ο κινηματογράφος, μαζί με την αδελφή του, τη φωτογραφία, συνδέεται αναπόσπαστα με τη συγχρονικότητα. Δεν ξέρω εάν στο τέλος αυτή η κατασκευή θα αποκαλείται μουσείο. Αλλά θα προσδώσει μια βαθύτερη προοπτική στον κινηματογράφο, με διάρκεια, αποσπώντας τον από τo παρόν, μεταμορφώνοντας τη δημιουργικότητά του σε ένα κεφάλαιο» εξήγησε ο 80χρονος αρχιτέκτονας, μιλώντας στην La Repubblica.

«Το ίδιο το όνομα -Ακαδημία Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών- είναι φιλόδοξο, κάτι ανάμεσα στην τέχνη και στην επιστήμη. Βλέπουμε όλοι πόσο η τεχνολογία μεταλλάσσει τις εικαστικές τέχνες, το σινεμά, την τηλεόραση, τη φωτογραφία. Είναι σημαντικό μια πόλη-μουσείο του κινηματογράφου, που βρίσκεται σε μια τόσο προηγμένη τεχνολογικά περιοχή όπως η Καλιφόρνια να είναι εργαστήρι, χώρος πειραματισμού. Συγχρόνως θα πρέπει να διατηρήσουμε και να ανανεώσουμε το στοιχείο της ευθυμίας που είναι χαρακτηριστικό της κινηματογραφικής εμπειρίας, τη μαγεία που εκτυλίσσεται όταν συγκεντρωνόμαστε όλοι μαζί σε μια αίθουσα, σβήνουν τα φώτα και ξεκινά η περιπέτεια» λέει ο Πιάνο, που είχε την τύχη να συνεργαστεί, μεταξύ πολλών άλλων, και με δύο ιερά τέρατα του ιταλικού κινηματογράφου, τον Μικελάντζελο Αντονιόνι και τον Ρομπέρτο Ροσελίνι.

dolby_terrace_rendering_0

Πέρα από ένα κτίριο που ανεγέρθηκε το 1938, και για τα δεδομένα του Λος Αντζελες θεωρείται ήδη ιστορικό, το οποίο θα ανακατασκευαστεί και θα μετατραπεί σε ένα «εργοστάσιο» του κινηματογράφου, ο Ρέντσο Πιάνο οραματίστηκε ένα μοναδικό σφαιρικό αρχιτεκτόνημα στο οποίο θα στεγάζεται μια τεράστια αίθουσα προβολής χιλίων θέσεων, εξοπλισμένη με τα πιο προηγμένα συστήματα. «Μεταξύ των δύο σημείων υπάρχει μια διαρκής εναλλαγή μεταξύ σκιάς και φωτός, ακριβώς όπως σε μια ταινία. Στο διαστημόπλοιο, που είναι η μεγάλη σφαίρα, το νέο τμήμα της κατασκευής, εισέρχεται κάνεις όπως σε ένα σκάφος. Υπάρχουν και οι κυλιόμενες σκάλες: καθώς είναι ορατές προσφέρουν ένα διάγραμμα της κίνησης του κόσμου και έτσι οι θεατές αποτελούν μέρος του θεάματος» σύμφωνα με τα λόγια του Πιάνο.

13483249_1211854638827511_622209895349273155_o
Ο Ρέντσο Πιάνο (στο κέντρο) με τον πρόεδρο του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (αριστερά), στο εργοτάξιο του υπό κατασκευήν τότε Κέντρου Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος (Stavros Niarchos Foundation)

Φημολογείται, μάλιστα, πως μετά τα εγκαίνια αυτού του ιδιότυπου μουσείου, στη σφαιρική κινηματογραφική αίθουσα του Πιάνο, η ανέγερση της οποίας έχει ήδη αρχίσει, θα μπορούσε σύντομα να φιλοξενείται και η ετήσια τελετή απονομής των βραβείων Οσκαρ. Ο ίδιος, ωστόσο, εμφανίζεται προς το παρόν συγκρατημένος. «Δεν το γνωρίζω. Θα εξαρτηθεί από το εάν θα επικρατήσει η κοσμική λογική του κόκκινου χαλιού ή η ποιότητα της κινηματογραφικής εμπειρίας. Το κτίριο θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2019 και θα εγκαινιαστεί το φθινόπωρο. Αλλά υπάρχει τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για το εν λόγω πρότζεκτ που οι παρουσιάσεις ξεκίνησαν περισσότερο από έναν χρόνο νωρίτερα» σημείωσε, αποκαλύπτοντας ότι από τους αστέρες του Χόλιγουντ, πέρα από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, επίσης εμπλέκονται ενεργά στο πρότζεκτ η Γούπι Γκόλντμπεργκ, ο Τομ Χανκς, η Ανέτ Μπένινγκ, η Λόρα Ντερν, ο Κρίστοφερ Νόλαν και ο Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιαρίτου.

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...