Πριν ξεκινήσει να ασχολείται επαγγελματικά με τη συγγραφή βιβλίων και σεναρίων, ο Αμερικανός Eρνεστ Κλάιν εργάστηκε ως μάγειρας, ως καθαριστής ψαριών, ως υπάλληλος σε βίντεο κλαμπ, ως τηλεφωνητής σε μια εταιρεία τεχνικής υποστήριξης. Πάντα, ωστόσο, ασχολούνταν με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές ενώ ήταν και παθιασμένος με την ποπ κουλτούρα.
Το 2009 η ταινία του με τίτλο «Fanboys» επαινέθηκε αμέσως ως ένα κλασικό έργο του αποκαλούμενου καλτ κινηματογράφου. Το 2011 κυκλοφόρησε το πρώτο του μυθιστόρημα με τον τίτλο «Ready Player One» («Αν είσαι έτοιμος πάτα enter» – εκδ. Πατάκη) και σημείωσε τεράστια παγκόσμια επιτυχία, καταλαμβάνοντας τις πρώτες θέσεις σε πολλές λίστες με τα καλύτερα βιβλία εκείνης της χρονιάς.
Αυτές τις ημέρες, όμως, ο Έρνεστ Κλάιν αναμένει την έναρξη της προβολής (από την Πέμπτη και στην Ελλάδα) της μεταφοράς του βιβλίου του στη μεγάλη οθόνη δια χειρός Στίβεν Σπίλμπεργκ. Μερικές εβδομάδες μετά το υποψήφιο για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας «The Post», o εμβληματικός αμερικανός σκηνοθέτης επιστρέφει στο πρόσφατο παρελθόν για να μας αποκαλύψει το παρόν που βιώνουμε αλλά και το μέλλον που μας περιμένει, μέσω μιας αντιπαραβολής του πραγματικού με το εικονικό.
Τονίζοντας, καταρχάς, πως «είναι η ταινία που διαλέγει εμένα και όχι εγώ την ταινία», ο Σπίλμπεργκ εξήγησε, συνομιλώντας με τον Μάριο Καλαμπρέζι, διευθυντή της La Repubblica, πως «όταν διάβασα για πρώτη φορά το “Αν είσαι έτοιμος πάτα enter” σκέφτηκα πως επρόκειτο για μια από τις πιο πρωτότυπες ιστορίες -και έχω διαβάσει πολλές- που είχα ποτέ εντοπίσει σε βιβλίο. Πέρα από το φανταστικό περιεχόμενο, μου προξένησαν το ενδιαφέρον αυτοί οι πέντε εικονικοί φίλοι: τα άβατάρ τους γνωρίζονται πολύ καλά παρότι αυτοί στην πραγματική ζωή δεν έχουν συναντηθεί ποτέ. Μου άρεσε η ιδέα αυτών των δύο παράλληλων κόσμων. Άλλωστε πάντα με ενδιέφεραν οι θεωρίες των χορδών και των παράλληλων συμπάντων».
Αυτό που ήθελε περισσότερο ο δημιουργός του «Τζουράσικ Παρκ» αλλά και της «Λίστας του Σίντλερ», μεταξύ πολλών άλλων, ήταν να παρουσιάσει τον τρόπο με το οποίο ο καθένας από εμάς επενδύει και βασίζεται σε κάποιον άλλον άνθρωπο, την «επαφή που τρέφει τις ψυχές μας όταν συναντάμε τους άλλους. Αντιθέτως, τα παιδιά μας, το βλέπω στο σπίτι μου, όταν προσκαλούν τους φίλους τους, κοιτάζονται για μια στιγμή και μετά καταλήγουν στο Snapchat και στο Instagram. Και δεν κοιτάζονται πια».
Ο Σπίλμπεργκ δηλώνει πως χρησιμοποιεί και ο ίδιος τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «για να μάθω ό,τι χρειάζομαι: διαβάζω τις ειδήσεις, κοιτάω τους τίτλους όταν ξυπνάω. Αλλά δεν είμαι στο Twitter, στο Facebook, στο Snapchat. Αφήνω τα παιδιά μου να ασχοληθούν με αυτά. Έχω, όμως, επίγνωση της κατάστασης και γύρισα το “Ready Player One” για όλους εσάς που είστε εξαρτημένοι», σημείωσε ο βραβευμένος με δύο Όσκαρ Σκηνοθεσίας δημιουργός.
Όσον αφορά την αντιπαραβολή της εικονικής πραγματικότητας στην πραγματική ζωή και το ενδεχόμενο να «ξεχάσουμε» κάποια στιγμή τον απτό κόσμο, όπως σημείωσε ο Μάριο Καλαμπρέζι, ο ηλικίας 71 ετών σκηνοθέτης και παραγωγός υποστηρίζει πως «θα κατανοήσουμε τις αντιδράσεις μας, όταν κάτι σαν το “Oasis” υπάρξει πραγματικά: ένας εικονικός τόπος όπου θα μπορούμε να πάμε στο σχολείο, να λάβουμε μια εκπαίδευση, να βρούμε μια δουλειά, να παντρευτούμε, να κάνουμε τα πάντα πέρα από το να πάμε στην τουαλέτα. Μόνον τότε θα μάθουμε εάν προτιμάμε ένα άβαταρ περισσότερο από την ανθρώπινη επαφή», ανέφερε ο Σπίλμπεργκ.
Η πλοκή της υπόθεσης του «Ready Player One», εκτυλίσσεται σε ένα μέλλον που μοιάζει με μια εκφυλισμένη εκδοχή του παρόντος που βιώνουμε σήμερα με τους ανθρώπους να καλούνται να αντιμετωπίσουν κρίσεις οικονομικές και ενεργειακές, την εκτεταμένη φτώχεια, τον υπερπληθυσμό του πλανήτη αλλά και τους πολυεθνικούς κολοσσούς της ψηφιακής εποχής που πλέον ελέγχουν σχεδόν τα πάντα. Αλλά αυτό «συμβαίνει ήδη. Και το μέλλον θα ελέγχεται ακόμα περισσότερο από τις πολυεθνικές. Στην ταινία ένας τεράστιος επιχειρηματικός όμιλος πολεμά μια ομάδα παιδιών. Συμβαίνει και στην πραγματικότητα και αυτό είναι τρομακτικό». Όσον αφορά τις εξελίξεις των τελευταίων ημερών σχετικά με την παραβίαση της ιδιωτικότητας εκατομμυρίων ανθρώπων από τους κολοσσούς του Διαδικτύου, ο Σπίλμπεργκ δεν έκρυψε την ανησυχία του για το γεγονός ότι τα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνά μας διαθέτουν κάμερες.
«Ως ένα βαθμό πρόκειται για τη θεωρία του Μεγάλου Αδελφού του Όργουελ. Αλλά στην προκειμένη περίπτωση δεν πρόκειται για έναν μεγάλο αλλά για έναν μικρό αδελφό, για μια μικρή αδελφή. Μπορούν πλέον να μας παρακολουθούν και από το κινητό. Με ανησυχούν επίσης οι διαφημιστές που γνωρίζουν τα πάντα για εμάς ούτως ώστε να μας πλασάρουν τα προϊόντα τους. Και αυτό συμβαίνει γιατί οι λεωφόροι της πληροφόρησης είναι σαν την παλιά Άγρια Δύση, τόποι δίχως κανόνες». Την ίδια ώρα, ωστόσο, θεωρεί και φοβάται πως η δημιουργία ενός αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου θα περιορίσει την ελευθερία της έκφρασης και πολλοί θα χάσουν τη φωνή τους. Σύμφωνα με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ τα χρόνια που ζούμε αποτελούν ένα ιδιαίτερα κρίσιμο σημείο καμπής καθώς «οι γυναίκες και οι μειονότητες βρίσκουν πραγματικά τη φωνή τους στο Διαδίκτυο. Και αυτό είναι σημαντικό».
* Η ταινία «Ready Player One» προβάλλεται στα σινεμά από απόψε Πέμπτη, 29 Μαρτίου 2018
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News