«Αναρωτιέμαι πώς θα πειστεί ο Κωστής να αφήσει τη μηχανή του και να ακολουθήσει το πρωτόκολλο που επιβάλλει ο υφυπουργός να πηγαίνει στο υπουργείο με υπηρεσιακό αυτοκίνητο και οδηγό», αναρωτιόταν γελώντας αργά χθες το βράδυ συνεργάτης του Κωνσταντίνου Στρατή, του νέου υφυπουργού Πολιτισμού. Βέβαια η λέξη «νέος» δεν είναι ακριβής αφού δεν υπήρχε υφυπουργός. Η θέση δημιουργήθηκε ειδικά για αυτόν, καθώς η Λυδία Κονιόρδου παρέμεινε αλώβητη στο θώκο της, αποκτώντας όμως έναν υφυπουργό που γνωρίζει τα θέματα του υπουργείου καλύτερα και από την ίδια και που χαίρει της απόλυτης εμπιστοσύνης του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη. «Ψαλιδίζονται οι αρμοδιότητές της», «μπαίνει τοποτηρητής», «ένας έμπιστος του Μπαλτά στα πόδια της» είναι μερικές από τις φράσεις που ακούγονταν 24 ώρες μετά την ανακοίνωση. Ποιος είναι όμως ο χαμηλών τόνων, εργασιομανής αρχαιολόγος με μεταπτυχιακό στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο; Και πώς βρέθηκε σε αυτή τη θέση; Ολο το ιστορικό:
Τετάρτη πρωί, οι διαρροές για τα ονόματα που θα μπουν στη νέα κυβέρνηση έχουν αρχίσει με τους περισσότερους να θεωρούν δεδομένη την απομάκρυνση της Λυδίας Κονιόρδου – ακόμα και στο ευρύτερο περιβάλλον του Μαξίμου. Και όμως στο υπουργείο δεν έχουν πάρει φωτιά οι καταστροφείς εγγράφων, όπως συμβαίνει συνήθως πριν από ανασχηματισμούς. Η υπουργός έχει μια ανεξήγητη ηρεμία, είναι βέβαιη ότι θα παραμείνει και δίνει εντολή να δουλεύουν όλοι κανονικά. Μάλιστα λίγη ώρα πριν από τον ανασχηματισμό εκδίδει και ένα δελτίο Τύπου όπου ανακοινώνει ότι μπαίνει στην τελική ευθεία η διαδικασία για την ανέγερση νέου Αρχαιολογικού Μουσείου στην Σπάρτη, συνοδευόμενο από μια «οραματική» φωτογραφία πάνω από τοπογραφικά σχέδια (αν και της είχε «κάψει» την έκπληξη λίγες μέρες πριν η γενική γραμματέας Μαρία Βλαζάκη, στο περιθώριο εγκαινίων έκθεσης στο Μουσείο Ελιάς και Ελληνικού Λαδιού του ΠΙΟΠ).
Η υπουργός, την ύστατη ώρα, σε μια ακόμα «κυβερνητική εκδρομή», είχε διασώσει τη θέση της: συναντήθηκε στην Τρίπολη με τον Πρωθυπουργό στο πλαίσιο του συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση και εκεί φαίνεται πως εξασφάλισε την παραμονή της. Όπως ακριβώς είχε συμβεί τέλη Αυγούστου, μετά τη συνάντησή της με τον Αλέξη Τσίπρα στις Πρέσπες. Αλλοι λένε ότι ήταν ο Φλαμπουράρης πάλι αυτός που πάτησε πόδι ζητώντας να μείνει στη θέση της. Αυτό που δεν γνώριζε όμως η υπουργός, ήταν ότι θα χάσει μέρος των αρμοδιοτήτων της και μάλιστα από έναν άνθρωπο με τον οποίο οι σχέσεις ήταν τεταμένες, ή έστω δεν ήταν σχέσεις εμπιστοσύνης. Κοινώς, υπάρχει παρελθόν μεταξύ Κονιόρδου και Στρατή. Μάλιστα τον είχε…. καρατομήσει μόλις τον περασμένο Αύγουστο!
Από υπάλληλος υπουργός
Ο Κωνσταντίνος Στρατής του Νικολάου -έχει περάσει το κατώφλι των 40, παντρεμένος και πατέρας μιας κόρης που τελειώνει το Λύκειο και ενός γιου που πηγαίνει στο Γυμνάσιο- είναι υπάλληλος του υπουργείου Πολιτισμού. Αρχαιολόγος, από αυτούς που δοκιμάστηκαν σε διοικητικές θέσεις και όχι στο χώμα των ανασκαφών. Συνδικαλιστής, από τους «Συριζαίους» του υπουργείου, ακόμα και όταν έγινε αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Αρχαιολόγων κατόρθωσε να μη δημιουργήσει κόντρες, να μην τραβήξει πάνω του τα φώτα. Τον Ιανουάριο του 2015, με τον σχηματισμό της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ αποσπάται στο γραφείο του Γιάννη Δραγασάκη – ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης είναι κατά κάποιον τρόπο ο μέντοράς του, ένας άνθρωπος που εμπιστεύεται με κλειστά μάτια τον Στρατή. Βρέθηκε να παλεύει στις διαπραγματεύσεις με τους θεσμούς για το θέμα των «κόκκινων δανείων», καθώς ο Στρατής διαθέτει άριστη γνώση οικονομικών και ανάλυσης στατιστικών δεδομένων.
Αν και ακούγοντας στεγνά την είδηση «ένας δημόσιος υπάλληλος, οργανωμένος στον ΣΥΡΙΖΑ, γίνεται υπουργός» παίρνεις μια σαφή πρώτη εντύπωση, όσοι συνεργάστηκαν μαζί του σε όλα τα πόστα που βρέθηκε χρησιμοποιούν τις ίδιες λέξεις για αυτόν: εργασιομανής, αφοσιωμένος, χαλκέντερος, χαμηλών τόνων. Αλλά και εμμονικός, αγοραφοβικός και ρομαντικός που κάποιες φορές δεν έκρυβε την απογοήτευσή του από χειρισμούς της κυβέρνησης και στελεχών λέγοντας: «δεν είμαστε όλοι έτσι». Δεν ήταν λίγες οι φορές που δημοσίως εξέφραζε τη δυσαρέσκεια του για συγκεκριμένα πρόσωπα της κυβέρνησης.
Οταν τον «απέλυσε» η Κονιόρδου
Ο πρώτος στο υπουργείο Πολιτισμού που είδε τη δυναμική του Κώστα Στρατή – σε συνδυασμό με τις άριστες γνώσεις που έχει στα οικονομικά- ήταν ο Νίκος Ξυδάκης. Ετσι, όταν έγινε υπουργός Πολιτισμού και έκανε προτεραιότητά του την ανασυγκρότηση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων (ΤΑΠ) σε μία λογική ανάδειξης του αναπτυξιακού χαρακτήρα του και της δυνατότητας του να φέρει σημαντικά έσοδα, απευθύνθηκε στον Στρατή και του ζήτησε να γίνει μέλος στο ΔΣ του ΤΑΠ. Είχε αναλάβει μόλις την προεδρία η έμπειρη και επίσης χαλκέντερη Ασπασία Λούβη και τα στοιχήματα ήταν μεγάλα. Ο Στρατής βρίσκεται να δουλεύει εντατικά, σχεδόν καθημερινά στο ΤΑΠΑ βγάζοντας όλα τα στατιστικά δεδομένα και τις αναλύσεις που έφερε στο φως η κυρία Λούβη μετά την καρατόμησή της από την Λυδία Κονιόρδου τον περασμένο Αύγουστο.
Ο Στρατής ασχολήθηκε πολύ με το θέμα των απαλλοτριώσεων που είχε μπλοκάρει εδώ και καιρό και αποφάσισε να λύσει τον γόρδιο δεσμό στο περιβόητο θέμα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας. Πάτησε κάλους, ενόχλησε, συγκρούστηκε. Δεν είναι τυχαίο ότι, όταν η Λυδία Κονιόρδου καρατόμησε την Ασπασία Λούβη από την προεδρία του ΤΑΠΑ, απομάκρυνε και τον Κώστα Στρατή. Ηταν το μόνο μέλος του ΔΣ στο οποίο δεν πρότεινε να μείνει στη θέση του, όπως έκανε με τα υπόλοιπα μέλη, τα οποία βέβαια παραιτήθηκαν μη αποδεχόμενα τον διωγμό της Λούβη.
Σημειώνουμε ότι ο Στρατής δεν δέχθηκε ποτέ να εισπράξει την αποζημίωση που αντιστοιχεί στα μέλη του ΔΣ για κάθε συνεδρίαση, όπως ορίζει ο νόμος (σύμφωνα με πηγές κοντά στο ΔΣ). Μέχρι να φτάσουμε όμως στον Αύγουστο του 2017 είχε δύο σημαντικές υπηρεσιακές μετακινήσεις. Ο Αριστείδης Μπαλτάς, που είχε διαδεχθεί τον Νίκο Ξυδάκη στη θέση του υπουργού, του ζήτησε να αναλάβει το πολιτικό του γραφείο μετά την απομάκρυνση του Παναγιώτη Δούρου στη σκιά και του φιάσκου Γιαν Φαμπρ. Από το καλοκαίρι του 2016 ως τον Νοέμβριο του 2016 εργάστηκε σε αυτή τη θέση με ευθύνη για τα αρχαιολογικά αλλά και με σημαντική εμπλοκή σε θέματα του σύγχρονου πολιτισμού που απαιτούσαν λεπτούς οικονομικούς χειρισμούς, όπως το θέμα του Film Commission και των φοροαπαλλαγών για την προσέλκυση διεθνώς κινηματογραφικών παραγωγών.
Mε το μπουφάν και τις μπότες της μηχανής, έμπαινε σε συσκέψεις με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών για να επιστρέψει αμέσως στο γραφείο του στον πέμπτο όροφο της Μπουμπουλίνας. Το εντυπωσιακό γραφείο που ο ίδιος έβρισκε υπερβολικά μεγάλο και ζήτησε να συστεγαστεί σε αυτό με τον Δημήτρη Παπαδημητρίου, τον αποσπασμένο από το υπουργείο Ανάπτυξης οικονομικό σύμβουλο του Αριστείδη Μπαλτά ο οποίος είναι πλέον διοικητικός διευθυντής στο Μέγαρο Μουσικής. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια είναι ότι ο Στρατής, τον Αύγουστο του 2017, μετά την καρατόμηση από το ΤΑΠΑ, βρέθηκε στο ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής να συνεργάζεται ξανά με τον Παπαδημητρίου! Πληροφορίες αναφέρουν ότι η Λυδία Κονιόρδου πιέστηκε από το γραφείο Τσακαλώτου για να δεχθεί να υπογράψει την υπουργική απόφαση του διορισμού… Μπορεί να είναι και απλή υπόθεση, αν και λίγες εβδομάδες πριν τον είχε αποπέμψει από άλλο ΔΣ που εποπτεύει το υπουργείο Πολιτισμού.
Στο υπουργείο Πολιτισμού υπηρεσιακοί υπάλληλοι δεν ξεχνούν ότι ήταν ο πρώτος που έφτανε στο υπουργείο και ο τελευταίος που έφευγε, ενώ τους έστελνε μακροσκελή e-mails ακόμα και στις 5 το πρωί. «Μα δεν κοιμάται ποτέ;» αναρωτιόντουσαν. Όχι μόνο δεν κοιμόταν, αλλά και δεν έτρωγε: ανεκδοτολογικά κυκλοφορεί η ιστορία ότι η γραμματέας του προσπαθούσε να τον πείσει να παραγγείλει έστω μια σαλάτα για να φάει Αλλά ακόμα και όταν έβγαινε με συναδέλφους του για φαγητό, μιλούσε διαρκώς για το ΤΑΠΑ, για την εξυγίανση, τα οικονομικά στοιχεία. Ναι, όχι και η πιο συναρπαστική κοινωνική επαφή για παρέα…
Στη βεράντα με την Λυδία
Όταν ο Αριστείδης Μπαλτάς απομακρύνθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού, τον Νοέμβριο του 2016, η Λυδία Κονιόρδου δεν κράτησε τον Στρατή στη θέση του. Βρέθηκε έτσι με νέα απόσπαση από το υπουργείο Πολιτισμού, όπου είναι η οργανική του θέση, να εργάζεται ως σύμβουλος του υπουργού Γιώργου Σταθάκη και να αναλαμβάνει τον φάκελο της ΔΕΗ. Εκεί παρέμεινε ως και σήμερα, Πέμπτη 1 Μαρτίου. Στο υπουργείο Πολιτισμού δεν αναμενόταν να εμφανιστεί σήμερα, ενώ εικάζεται ότι θα εγκατασταθεί στο παλιό του γραφείο, στον πέμπτο όροφο – αυτό που μοιράζεται την ίδια βεράντα με τη Λυδία Κονιόρδου.
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει ποιες αρμοδιότητες θα λάβει -αναμένουμε την έκδοση του σχετικού ΦΕΚ- καθώς και (αν και) πόσους συνεργάτες θα φέρει στο υπουργείο. Γνωρίζει άριστα τους μηχανισμούς του υπουργείου και την γραφειοκρατία του αφού έχει εργαστεί εκεί επί χρόνια, ενώ ο αδελφός του είναι συνεργάτης της γ.γ. Μαρίας Βλαζάκη και η σύζυγος του αδελφού του εργάζεται επίσης στην Μπουμπουλίνας. Προφανώς αναμένεται να παραιτηθεί από το ΔΣ του Μεγάρου Μουσικής, εικάζεται ότι τα αρχαιολογικά θα είναι στο χαρτοφυλάκιό του (χωρίς να αποκλείεται λόγω εμπειρίας να ασχοληθεί και με τον κινηματογράφο) και όλοι περιμένουν τη στάση που θα κρατήσει στο θέμα του Ταμείου Αλληλοβοήθειας. Είχε άλλωστε συγκρουστεί με την Λυδία Κονιόρδου όταν αυτή αποφάσισε να δώσει επιχορήγηση στο Ταμείο.
Αν και άνθρωποι που έχουν επικοινωνία μαζί του λένε ότι ο ίδιος έμαθε για την υπουργοποίησή του σχεδόν μισή ώρα πριν ανακοινωθεί, οι γνωρίζοντες τον τρόπο λειτουργίας του Μεγάρου Μαξίμου λένε ότι εδώ και μήνες γίνονται ζυμώσεις για διάφορα πρόσωπα της κυβέρνησης μεταξύ των οποίων και η Κονιόρδου και πως το όνομά του είχε σίγουρα συζητηθεί. Σε κάθε περίπτωση, η τοποθέτησή του επιβεβαιώνει και την ενίσχυση της δύναμης Δραγασάκη στην κυβέρνηση, αφού ουσιαστικά θα έχει πλήρη γνώση όσων συμβαίνουν στην οδό Μπουμπουλίνας.
Εργασιομανής, έντιμος, αφοσιωμένος, χαλκέντερος, γνώστης αρχαιολογικών και οικονομικών. Και όμως, αρκούν αυτά για να γίνει ένας επιτυχημένος υφυπουργός Πολιτισμού; Διαθέτει το πολιτικό κεφάλαιο, την ευελιξία, τη δύναμη να συγκρουστεί για να επιβάλει αυτό που θεωρεί σωστό σε τόσο υψηλό επίπεδο; Πώς θα συνυπάρξει με τη Λυδία Κονιόρδου με δεδομένο το «κακό αίμα» που υπάρχει στη σχέση τους; Διότι η θέση του υπουργού και του υφυπουργού είναι θέση πολιτική. Και ας βρέθηκαν σε αυτό το υπουργείο δύο επικεφαλής που δεν έχουν ποτέ εκλεγεί και δεν έχουν δοκιμαστεί στο «σχολείο» της πολιτικής παλαίστρας.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News