Σε ένα διαμέρισμα της Νέας Υόρκης, το οποίο προσφέρει εκπληκτική θέα στο Σέντραλ Παρκ, ο Λι Τσάιλντ, ο συγγραφέας των μυθιστορημάτων τού «Τζακ Ρίτσερ», επιτρέπει τις ματιές στις πρώτες αράδες του επόμενου βιβλίου του – θα είναι η 23η περιπέτεια που γράφει, μετά την κυκλοφορία τού «The Midnight Line», τον Νοέμβριο του 2017.
Αλλά ας φτάσουμε μέχρι εκεί ακολουθώντας την… κανονική σειρά, ας αρχίσουμε με τις συστάσεις. Τις οποίες ο ίδιος απεχθάνεται, αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία.
Το πραγματικό όνομα τού συγγραφέα Λι Τσάιλντ είναι Τζιμ Γκραντ – το πρώτο είναι, απλώς, ένα ψευδώνυμο. Πραγματικότητα, επίσης, το ότι γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Βρετανία, σπούδασε Νομικά και εργάστηκε για δεκαοχτώ χρόνια στην ιδιωτική τηλεόραση.
Το πρώτο του μυθιστόρημα, «Κλοιός Θανάτου», γνώρισε ενθουσιώδη υποδοχή από το αναγνωστικό κοινό και αρκετούς κριτικούς, μπήκε στη λίστα των μπεστ σέλερ των Sunday Times του Λονδίνου και τιμήθηκε με το βραβείο «Αντονι» και το βραβείο «Μπάρι» για το καλύτερο μυθιστόρημα πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα.
Η «Τελική Αναμέτρηση», το δεύτερο βιβλίο του, απέσπασε -το 1999- το βραβείο «Thumping Good Read».
Ο συγγραφέας, έναν χρόνο μετά την έκδοση του πρώτου του βιβλίου, ζει στο Μανχάταν και στη νότια Γαλλία και γράφει θρίλερ, με ένα στυλ που κάθε άλλο παρά βρετανικό θα το χαρακτήριζε κάποιος. Στο βιβλίο του «One Shot» (στα Ελληνικά, «Με μία βολή», 2005) στηρίχθηκε η ταινία που γυρίστηκε το 2012 υπό τον τίτλο «Τζακ Ρίτσερ» και πρωταγωνιστή τον Τομ Κρουζ. Ο Τσάιλντ δημιούργησε, στο πρώτο κιόλας βιβλίο του, τον ήρωά του -τον Τζακ Ρίτσερ- πρώην ταγματάρχη στρατονόμο, ο οποίος περιπλανιέται στις αμερικανικές πολιτείες.
Μοναχικός και σκοτεινός -και στο επερχόμενο βιβλίο- ο Ρίτσερ δεν αποκαλύπτει πολλά για τον εαυτό του. Θα συνεχίσει, όμως, να γίνεται ένας τιμωρός ο οποίος εμφανίζεται από το πουθενά και χάνεται και πάλι στην απεραντοσύνη της άλλης πλευράς του Ατλαντικού. Ο ίδιος ο συγγραφέας χαρακτηρίζει τα βιβλία του «ιστορίες εκδίκησης», εφόσον, όταν κάποιος διαπράττει έγκλημα, ο Ρίτσερ κάνει τα πάντα για να τιμωρήσει τον «κακό». Η Νέμεσις με σάρκα και οστά.
Τώρα, λοιπόν, ήρθε η ώρα για την επόμενη νουβέλα του Λι. Το BBC και η ραδιοφωνική εκπομπή «In The Studio» πήραν την έγκριση από τον Τσάιλντ για να πάνε εκεί που γράφει και να καταγράψουν εντυπώσεις -για τρεις ημέρες- από το επερχόμενο βιβλίο του που θα έχει τον τίτλο «Yesterday». Η θεματολογία (και) εδώ, είπαμε, θα είναι η ίδια. Το βασικό, όμως, είναι ότι θα συμπληρώνονται μερικά ενδιαφέροντα κενά. Ακόμα και με τον πατέρα τού Ρίτσερ.
Λίγο πριν αρχίσουν να βαριούνται κάποιοι από τη διαρκή επανάληψη, από το ίδιο μοτίβο, το ίδιο στόρι, ο συγγραφέας σπεύδει να διευκρινίσει ότι στο τελευταίο μυθιστόρημά του θα πάρει αποστάσεις από τις προηγούμενες κυκλοφορίες του. Για παράδειγμα, οι πολύ σημαντικές πρώτες παράγραφοί του, όπως λέει ο ίδιος, θα απομακρυνθούν από το περίφημο στυλ που τον καθιέρωσε.
Συγκεκριμένα, λέει ότι τώρα θα αφήσει το γραπτό του να «αναπνεύσει» διαφορετικά, με μια εισαγωγή η οποία θα σηματοδοτεί το τέλος του καλοκαιριού και τη μετανάστευση των πουλιών, αλλά θα περιλαμβάνει και ένα προγραμματισμένο ταξίδι τού Ρίτσερ σε ολόκληρη την Αμερική. «Θα είναι, δηλαδή, ρομαντικό;». Οποιος το σκέφτηκε αυτό, είναι ειλικρινά αθώος…
«Κάποιος σαν εμένα δεν πρόκειται ποτέ να κερδίσει το βραβείο Νομπέλ. Αυτό που κάνω δεν είναι θαυμαστή Λογοτεχνία, αυτό είναι για διασκέδαση», σημειώνει στο BBC ο (προσγειωμένος) Τσάιλντ.
«Ενα μυθιστόρημα έχει έναν τεράστιο αριθμό ανταγωνιστών – τώρα, πια, υπάρχει το διαδίκτυο, τα βιντεοπαιχνίδια, o καθένας μπορεί να κάνει δωρεάν downloading κινηματογραφικές ταινίες. Δεν χρειάζεται πολλή φαντασία για να σκεφτείς ένα άτομο 25 ετών κάπου στον κόσμο και να καταλήξεις ότι έχει πολλές επιλογές μπροστά του, αλλά όχι το διάβασμα. Το βιβλίο, λοιπόν, πρέπει να κερδίσει τη θέση που του αξίζει. Και πρέπει να το υπενθυμίζετε αυτό», τονίζει ο συγγραφέας προς το BBC.
Στο μεταξύ, η προθυμία του Τσάιλντ να εκθέσει ένα μέρος τού έργου του, ενώ ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί, είναι πραγματικά σπάνια μεταξύ των συγγραφέων.
Τη δεύτερη μέρα, ο Τσάιλντ είχε επαναδιατυπώσει την αρχική, πρώτη του παράγραφο και γινόταν, πια, σαφές, το πόσο εκρηκτική θα προδιαγραφόταν η συνέχεια στο υπόλοιπο μυθιστόρημα.
«Θα υπάρξει πολύς στοχασμός στον ήρωα», υπογραμμίζει ο ίδιος, ενώ θεωρεί ότι δεν επηρεάστηκε συναισθηματικά από τον θάνατο του πατέρα του, το 2016.
Με την πρώτη παράγραφο να είναι έτοιμη και να έχει «κλειδώσει», όπως λένε στη σχετική γλώσσα της συγγραφής μυθιστορημάτων, ο Τσάιλντ ξεκινά τώρα να στοιχειοθετεί την πλοκή εντελώς ελεύθερα, χωρίς κανένα πλάνο. Αυτό, για κάποιους μυθιστοριογράφους, οι οποίοι έχουν συνηθίσει να γράφουν βάσει σχεδίου, σχεδιαγραμμάτων και διαγραμμάτων –«τώρα θα γίνει αυτό, έπειτα θα γράψω αυτό»– μπορεί και να φαίνεται εξαιρετικά τρομακτικό.
Εχοντας ελάχιστη ιδέα για το πώς θα συνεχίσει την ιστορία του, ο Τσάιλντ λέει ότι αισθάνεται σαν ένας κασκαντέρ στην κορυφή ενός ψηλού κτιρίου.
«Αυτό που πρέπει να κάνω είναι να πέσω από εκεί πάνω και ελπίζω ότι θα υπάρχει δίχτυ ασφαλείας ακριβώς εκεί που θα προσγειωθώ. Ελπίζω ότι θα γίνει, μαλακά, αλλά δεν μπορώ να το εγγυηθώ αυτό τώρα».
Κι όλα αυτά, ενώ δεν θέλει να γράψει μια νέα ιστορία η οποία θα φανεί ως επιτηδευμένη, αλλά επιθυμεί να χαρίσει στο αναγνωστικό του κοινό κάτι συναρπαστικό και διασκεδαστικό. Την ίδια στιγμή, γνωρίζει ότι ποτέ δεν πρόκειται να γράψουν καλή κουβέντα για τα βιβλία του οι κριτικοί Λογοτεχνίας.
Αυτό ειλικρινά δεν τον ενοχλεί, από τη στιγμή που τα μυθιστορήματά του πουλάνε σαν τρελά, από το πρώτο μέχρι το τελευταίο, σε εκατομμύρια ανθρώπους σε όλον τον πλανήτη. Ταυτόχρονα, στην περίπτωση που γίνουν («σκοτεινή») ταινία και πρωταγωνιστεί ο Τομ Κρουζ, σπάνε και τα ταμεία.
Με απλό και καθημερινό λόγο, χωρίς όμως αναφορές ή νύξεις σε ιδέες και αντικρουόμενες απόψεις -και με διαλόγους, μερικές φορές, αναμενόμενους- ο Λι Τσάιλντ δημιουργεί ένα οικείο και συγχρόνως ηρωικό σύμπαν – και στο νέο του βιβλίο. (και) Σε αυτό, παρ’ όλες τις ανατροπές, η επικράτηση του καλού είναι από τώρα προδιαγεγραμμένη. Και είναι το μόνο σίγουρο και ανακουφιστικό, μέσα στον αβέβαιο και βίαιο κόσμο που ζούμε.
Α, ναι. Το άλλο βέβαιο είναι ότι το νέο βιβλίο του, υπό τον τίτλο «Yesterday», θα κυκλοφορήσει στο τέλος του 2018. Μέχρι τότε, η δράση μπορεί να περιμένει.
Ισως όχι, όμως, και ο Ρίτσερ…
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News