1872
Check Point Prosfygika. 1934–2034. 2016–2017 (Σημείο ελέγχου Προσφυγικά. 1934-2034. 2016-2017), Ibrahim Mahama, 2017. Περφόρμανς με σακιά από κάρβουνο στην Πλατεία Συντάγματος | Mathias V­ölzke/documenta 14

Η documenta 14 αρχίζει! Τι θα δούμε το Σαββατοκύριακο

Protagon Team Protagon Team 6 Απριλίου 2017, 19:28
Check Point Prosfygika. 1934–2034. 2016–2017 (Σημείο ελέγχου Προσφυγικά. 1934-2034. 2016-2017), Ibrahim Mahama, 2017. Περφόρμανς με σακιά από κάρβουνο στην Πλατεία Συντάγματος
|Mathias V­ölzke/documenta 14

Η documenta 14 αρχίζει! Τι θα δούμε το Σαββατοκύριακο

Protagon Team Protagon Team 6 Απριλίου 2017, 19:28

Με το έργο «Επίκυκλος» (Epicyle) του συνθέτη Γιάννη Χρήστου, ξεκίνησε με εντυπωσιακό τρόπο η συνέντευξη Τύπου της documenta 14 στην κατάμεστη από δημοσιογράφους και προσωπικότητες της τέχνης, αίθουσα «Τριάντη» του Μεγάρου Μουσικής.

Η συναισθηματική φόρτιση από το καλλιτεχνικό επίτευγμα της ομάδας έδωσε τη θέση της σε μια σειρά από ομιλίες όπου οι επιμελητές τοποθετήθηκαν πάνω στην εμπειρία της διοργάνωσης και παραδέχτηκαν ότι η μαθητεία τους στην Αθήνα ενίσχυσε την πεποίθησή τους για την εγκυρότητα του σωκρατικού ρητού «Εν οίδα ότι ουδέν οίδα» όπως είπε χαρακτηριστικά η Μαρίνα Φωκίδη.

Πρώτος ο καλλιτεχνικός διευθυντής Ανταμ Σίμτσικ θέλησε να τοποθετηθεί στην ερώτηση που του γίνεται συχνότερα: «Τελικά τι μάθατε από την Αθήνα;».

«Το μεγάλο μάθημα είναι ότι δεν υπάρχει μάθημα. Δεν υπάρχει μια σχολή όπως δεν υπάρχουν αφεντικά οι οποίοι μπορούν να μας πουν πώς να ζήσουμε και τι να κάνουμε. Πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες μας και να φερθούμε ως πολιτικά όντα αντί να ζούμε απλώς ως εκλέκτορες αντιπροσώπων. Η παρούσα διεθνής πολιτική κατάσταση η οποία συντηρείται από επιχειρηματικά συμφέροντα με συγκολλητική τους ουσία τις νεοφιλελεύθερες φόρμουλες, μας δείχνει ότι υπάρχει ανάγκη να κινητοποιήσουμε συλλογικές ενέργειες και την Τέχνη. Αυτό που μάθαμε είναι η αρχή της διαδικασίας μέσα από την οποία θα γίνουμε και πάλι πολιτικά όντα».

10646896_462762083890561_1928974881818804444_n
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14, Ανταμ Σίμτσικ

Η έντονη πολιτική χροιά της documenta 14 έγινε εμφανής όταν πήρε τον λόγο η Χίλα Πέλεγκ, η επιμελήτρια των «Κειμένων», της εβδομαδιαίας εκπομπής προβολής ταινιών στην ΕΡΤ. Η Πέλεγκ αναφέρθηκε στο μαύρο που είχε πέσει στο κανάλι, αλλά και o Πολ Μπ. Πρεθιάδο, ο τρανς άνδρας που επιμελείται το δημόσιο πρόγραμμα της διοργάνωσης στο Πάρκο Ελευθερίας, ο οποίος ξεκίνησε μιλώντας για την «καταπάτηση των ανθρώπινων δικαιωμάτων» που γίνεται στην Ελλάδα.

Ιδιαίτερα φορτισμένη υπήρξε η στιγμή που κάλεσε στο πόντιουμ μέλη της ομάδας «Society of friends of Halit Yozgat» αλλά και της οικογένειας του τούρκου ιδιοκτήτη ίντερνετ καφέ ο οποίος δολοφονήθηκε στο Κάσελ το 2006 από μέλη της εθνικιστικής οργάνωσης NSU. Ακόμη και σήμερα δεν έχει αποκλειστεί η σύνδεση του NSU με γερμανικές κυβερνητικές υπηρεσίες.

d14_Bouchra_Khali_The_Tempest_Society_ASFA_©_Angelos_Giotopoulos
«The Tempest Society» (Η κοινωνία της Τρικυμίας), Bouchra Khalili, 2017, ψηφιακό βίντεο. Αποψη της εγκατάστασης στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Α.Σ.Κ.Τ.) – Κτίριο οδού Πειραιώς (Φωτο: Aγγελος Γιωτόπουλος/documenta 14)

Xρήσιμες ήταν οι συμβουλές που έδωσαν οι επιμελητές για τον τρόπο πλοήγησης της αχανούς διοργάνωσης η οποία απλώνεται σε περισσότερους από σαράντα χώρους σε Αθήνα και Πειραιά. Σύμφωνα με τον Ανταμ Σίμτσικ καλό θα ήταν να γίνουν οι επισκέψεις ανά περιοχή προκειμένου να δει κανείς και τους λιγότερο σημαντικούς χώρους διεξαγωγής εκθέσεων και εκδηλώσεων. O καθένας θα βρει τον δρόμο του, αυτό είναι το μόνο σίγουρο. Από τις 8 έως τις 15 Απριλίου οι μόνιμες εκθέσεις μπορούν να συνδυαστούν και με τις εκδηλώσεις του εναρκτήριου προγράμματος, στην πλειονότητά τους περφόρμανς.

Τα SOS του Σαββατοκύριακου

Το αδιαχώρητο αναμένεται να γίνει στην εναρκτήρια εκδήλωση, «Αθήνα-Κάσελ: Η μετάβαση του Ερμή» του βρετανού, Pος Μπάιρελ, η περιβόητη πομπή αλόγων και ιππέων που θα ξεκινήσει το μεσημέρι της Κυριακής 9 Απριλίου (12 μ.μ.) από τον ναό Αγίας Σοφίας Ακροπόλεως στην οδό Διονυσίου Αρεοπαγίτου για να φτάσει στο Κάσελ.

Στους βιομηχανικούς χώρους της οδού Αρχιμήδους στο Μοσχάτο, εκεί όπου η νιγηριανή Οτομπονγκ Νκάνγκα έχει δημιουργήσει μια εγκατάσταση από σαπούνια, ο αμερικανός, ινδικής καταγωγής, Νιχίλ Τσόπρα, θα ζωγραφίζει μια θαλασσινή τοιχογραφία.

 

d14_Mary Zygouri_Round_Up_Installationview_Museum_Madra_Blokou_Kokkinias_©_Angelos_Giotopoulos
Μαίρη Ζυγούρη, Το Περικύκλωμα: Κοκκινιά 1979-Κοκκινιά 2017 \ Μ.Ζ. \ Μ.Κ., 2016-17. Αποψη εγκατάστασης στο Μουσείο Μάντρας Μπλόκου Κοκκινιάς (Φωτο: Άγγελος Γιωτόπουλος/documenta 14)

Στην Κοκκινιά, με μια περφόρμανς η Μαίρη Ζυγούρη θα αποτίνει φόρο τιμής στην Μαρία Καραβέλα και την ταινία της «Αντίσταση». Στο μεταξύ, ίσως αιφνιδιαστείτε από τους ψίθυρους του «Whispering Campaign» του Αμερικανού, Pope. L. Στο Μέγαρο Μουσικής, στο Πολυτεχνείο, στο Α’ Νεκροταφείο και στο Καλλιμάρμαρο μέχρι το Πεδίον του Αρεως και το «Galaxy» της Σταδίου… θα ακούσετε τους ψιθύρους.

Η ανθρωπογεωγραφία της documenta 14

Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι απ’ όλο τον κόσμο. Κυριολεκτικά. Εχουν επιλεγεί από μια ομάδα 15 επιμελητών αν και προεξάρχοντα ρόλο έχει ο καλλιτεχνικός διευθυντής, Ανταμ Σίμτσικ.

Ενα σημαντικό μέρος της διοργάνωσης είναι αφιερωμένο σε φωνές και αφηγήσεις που αποσιωπούνται ή δεν βρίσκουν τον δρόμο τους για τις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις μέσα από έργα καλλιτεχνών από το Μάλι, την Μπιάφρα, το Μπαγκλαντές, το Πακιστάν, το Κονγκό, τη Συρία μεταξύ πολλών άλλων χωρών.

Οι ελληνικές συμμετοχές

Στο ΕΜΣΤ τα έργα των διεθνών καλλιτεχνών αντιπαραβάλλονται με εκείνα καλλιτεχνών της συλλογής. Αυτοί που προσκλήθηκαν να συμμετάσχουν με ανάθεση έργου είναι οι: Απόστολος Γεωργίου, Ανδρέας Πλέσσας και Αγγελος Αγγελιδάκης, Εύα Στεφανή, Ζάφος Ξαγοράρης, Ανδρέας Κασάπης, Δανάη Ανεσιάδου, Γεωργία Σαγρή, Μαίρη Ζυγούρη, Μαρία Χασάπη, Μαρίνα Γιώτη, ο νέγρος του Μoριά, ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Χρήστος Παπούλιας με τις μελέτες του για την Ακρόπολη και ο πρύτανης της ΑΣΚΤ, Πάνος Χαραλάμπους. Στις ελληνικές συμμετοχές θα μπορούσε να συμπεριληφθεί και η ελληνικής καταγωγής Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή.

d14_Georgia Sagri_Dynamics_Tositsa_5_©_Angelos_Giotopoulos
«Δύναμη», 2017. Εγκατάσταση της Γεωργίας Σαγρή με είκοσι οκτώ γλυπτά και δέκα παρτιτούρες αναπνοής, στην Τοσίτσα 5 (Φωτο: Aγγελος Γιωτόπουλος/documenta 14)
Αναλυτικά το πρώτο Σαββατοκύριακο των εκδηλώσεων της documenta 14

Να σημειωθεί ότι οι εκθέσεις και οι εκδηλώσεις είναι δωρεάν στην ΑΣΚΤ, στο Μουσείο Μπενάκη και στο Ωδείο Αθηνών. Στους υπόλοιπους χώρους διεξαγωγής οι επισκέπτες θα πληρώνουν το ισχύον αντίτιμο του εισιτήριου. Οι βασικοί εκθεσιακοί χώροι θα είναι ανοιχτοί από Τρίτη έως Κυριακή (11 π.μ.-9 μ.μ.) και την Πέμπτη (11 π.μ.-11 μ.μ.). Απαραίτητη είναι ωστόσο η ενημέρωση από το site της documenta 14 αλλά και μέσα από το Κέντρο Τύπου και Πληροφοριών της documenta 14 που βρίσκεται στο ισόγειο της οδού Μουρούζη 16, σε μικρή απόσταση από τον εκθεσιακό χώρο του Ωδείου Αθηνών.

Στο ΕΜΣΤ

Στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, στον τέταρτο όροφο θα πραγματοποιηθεί μια περφόρμανς των Ανί Βιζιέ & Φρανκ Απερτέ (les gens d’ Uterpan) στις 8/4 (2 μ.μ.-9 μ.μ) και στις 9/4 (11 π.μ.-9 μ.μ.). Στο αμφιθέατρο θα γίνει προεπισκόπηση του έργου της Ναριμάν Μαρί «Le Fort des Fous» (8/4 στις 3 μ.μ. και 9/4 στις 12 μ.μ.). Στην είσοδο θα πραγματοποιηθεί η περφόρμανς, «Payment of Greek Debt to Germany with Olives and Art» από τη Μάρτα Μινουχίν (4 μ.μ.). Λίγο αργότερα θα γίνει η περφόρμανς «Cuddling Athens» από τις Μπεθ Στίβενς και Ανι Σπρινκλ (8-9/4 στις 6 μ.μ.) και αυτές γνωστές μας από το Πάρκο Ελευθερίας. Θα ακολουθήσει προεπισκόπηση του έργου, «An Opera of the World» του Μανθία Ντιαγουάρα στο αμφιθέατρο (8/4 στις 7 μ.μ. και 9/4 στις 5 μ.μ.). Στον τέταρτο όροφο θα υπάρχει μόνιμη εγκατάσταση της Μαρί Κουλ Φάμπιο Μπαλντούτσι κατά τη διάρκεια της ημέρας με καθημερινές δράσεις όταν ο ήλιος εισέρχεται στον εκθεσιακό χώρο (8/4-9/4 από τις 11 π.μ. ως τη 1 μ.μ.). Στις 9 Απριλίου, στο αμφιθέατρο θα γίνει προεπισκόπηση της ταινίας, «Invisible Hands» της Μαρίνας Γιώτη (7 μ.μ.)

d14_Ashley_Hans_Scheirl_Installationview_EMST_©_Mathias_Voelzke
Εγκατάσταση του Ashley Hans Scheirl στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) (Φωτο: Mathias Völzke/documenta 14)
Στο Ωδείο Αθηνών

Εδώ κεντρικό ρόλο θα έχει το αφιέρωμα στον νεωτεριστή συνθέτη, Γιάννη Χρήστου (1926-1970). Θα παρουσιαστεί το «Epicycle» (1968-2017) σε προσαρμογή και πραγματοποίηση από τον Ρούπερτ Χάμπερ (8/4-9/4, 11 π.μ.-9 μ.μ). Ολο το πρόγραμμα στους χώρους του Ωδείου θα σχετίζεται με τη μουσική. Στις 8 Απριλίου από τις 11 το πρωί θα ξεκινήσει μια σειρά από περφόρμανς. Πρώτη η Νεβίν Αλαντάγκ το «Music Room (Athens)» (8/4 στις 11 π.μ. και 5 μ.μ, 9/4 στις 5 μ.μ.). Ακολουθούν ο Γκιγιέρμο Γκαλίντο με τη μουσική περφόρμανς «Original Composition from the Series Exit/ έξοδος» (12 μ.μ.), o Ζοάρ Νανγκό με τη «European Everything» (8-9/4 στον κήπο στις 2 μ.μ., στις 4 μ.μ. και στις 7 μ.μ.), ο Αλβιν Λούσιερ με τη μουσική περφόρμανς «I am Sitting in a Room» (6 μ.μ.), o Matiin μαζί με τις Δάφνη Κραζούδη, Δανάη Λιοδάκη, Ιωάννα Σαρρή και Ελένη Ζερβού στο «Social Dissonance» (8-9/4 στις 7 μ.μ.). Τέλος η Κέτλι Νοέλ θα παρουσιάσει την περφόρμανς-σκηνογραφική εγκατάσταση «Zombification» (8/4-9/4 στις 8 μ.μ.).

d14_Joar_Nango_European_Everything_ODEION_©_Mathias_Voelzke
«European Everything» (Ευρώπη τα πάντα), Joar Nango, 2017. Αποψη της εγκατάστασης που βρίσκεται στο Ωδείο Αθηνών (Φωτο: Mathias Völzke/documenta 14)
Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Θα δοθεί συναυλία (8/4 στις 8:30 μ.μ) η οποία αποτελεί συμπαραγωγή της documenta 14, της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών και του Μεγάρου Μουσικής. Συμμετέχουν οι Ρος Μπάιρελ και Ντέιβιντ Χάρντινγκ και Φιλαρμονική Ορχήστρα Εκπατρισμένων Σύρων (SEPO) η οποία θα παίξει τη «Συμφωνία των Θρήνων» του Χένρικ Μικολάι Γκόρετσκι. Μέρος των εσόδων θα διατεθεί στην πρωτοβουλία «Ροζ Κουτί» της ΚΟΑ για τα παιδιά προσφύγων και σε προγράμματα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα για πρόσφυγες εντός και εκτός της Ελλάδας.

Στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών επί της Πειραιώς

Τα στούντιο των φοιτητών της σχολής θα είναι ανοιχτά στους επισκέπτες (8/4-9/4 από τις 12μ.μ. έως τις 8 μ.μ.). Στις 9 Απριλίου θα πραγματοποιηθεί η ομιλία «The way of the spirit» των Σάμνανγκ Χβέι, Ντζετ Ρέιντι, Εριν Γκλίσον, Χέντρικ Φόλκερτς στην παλιά βιβλιοθήκη (9/4 στις 5 μ.μ.), και η περφόρμανς, «The Portrait» στον κήπο από την iQhiya (7-10 μ.μ.).

d14_angelo_plessas_experimental_education_protocol_asfa_copyright_freddie_faulkenberry
«Πρωτόκολλο πειραματικής εκπαίδευσης», Άγγελος Πλέσσας, Δελφοί, 2017. Εγκατάσταση πολυμέσων στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (Φωτο: Freddie F./documenta 14)
Στους αρχαιολογικούς χώρους

Στον Ναό Ολυμπίου Διός θα παρουσιαστεί η περφόρμανς, «My sweet country» των Prinz Gholam (8/4 από τις 11 π.μ. έως τη 1 μ.μ). Το ίδιο δίδυμο θα βρεθεί και στο Ωδείο του Αγρίππα στην Αρχαία Αγορά  (9/4 από τις 11 π.μ. έως τη 1 μ.μ).

Στις πλατείες

Ένα μαγείρεμα και γεύμα από τον Ρασίντ Αραΐν είναι το έργο «Shamiyaana-Food for Thought: Thought for Change» στην Πλατεία Κοτζιά (8/4-9/4, 1.00-2.30 μ.μ. και 3.00-4.30 μ.μ). Ο καλλιτέχνης έχει στήσει μεγάλα αντίσκηνα εμπνευσμένα από το παραδοσιακό πακιστανικό αντίσκηνο γάμου, το Shamiana, και θα υποδέχεται όσους το επιθυμούν να καθίσουν μαζί και να απολαύσουν ένα γεύμα «στοχαζόμενοι πιθανά σενάρια κοινωνικής αλλαγής». Στο Πάρκο Ελευθερίας όπου θα εξακολουθήσει να εξελίσσεται το δημόσιο πρόγραμμα, η Γεωργία Σαγρή θα κάνει το εργαστήριο, «Dynamis (Askese-on Empathy)» στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων (8/4-9/4 από 5-10 μ.μ.). Ο Αντόν Κατς θα πραγματοποιήσει περφόρμανς σε περίπτερο στου Ψυρρή (6.30 μ.μ). Στην πλατεία Αυδή θα παρουσιαστεί ένα συλλογικό προφορικό κείμενο στο έργο «Monument to Revolution» της Σανγια Ιβέκοβιτς με τις Αντόνια Μάχακα και Άντζελα Δημητρακάκη (11 π.μ.-9 μ.μ).

d14_Rasheed_Araeen_Food_for_Thought_Thought_for_Change_Kotzia_Square_©_Yiannis_Hadjiaslanis
Rasheed Araeen, Shamiyaana—Food for Thought: Thought for Change (Τροφή για σκέψη: σκέψη για αλλαγή), 2016-17 (Φωτο: Γιάννης Χατζηασλάνης/documenta 14)
Κατεβαίνοντας προς Πειραιά

Η περφόρμανς, «Drawing a Line through Landscape» του Νιχίλ Τσόπρα στην οδό Αρχιμήδους στο Μοσχάτο θα είναι σε εξέλιξη (8/4-9/4 στις 8 μ.μ.) ενώ στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά θα παρουσιαστεί περφόρμανς χορού από την Collective Exhibition for a single body (8/4-9/4, στις 12 μ.μ.). Η Αλεξάνδρα Μπαχτσετζή θα παρουσιάσει το «Private Song» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (8.30 μ.μ.). Στις 9 Απριλίου θα πραγματοποιηθούν ομιλίες και συζητήσεις σχετική με την πολιτική ιστορία της Μεσογείου σε ένα σκάφος που πλέει στα ανοιχτά της Αθήνας και του Πειραιά. Το «Boats of History» είναι ένα θαλάσσιο ταξίδι στο Λιμάνι του Πειραιά στην Πύλη Ε2 (1 μ.μ.) από τους Σερβάν Ζοβιγιέτ, Αννα Παπαέτη, Παύλο Χατζόπουλο, Νέλλη Καμπούρη και Γιώργο Μανιάτη. Την Κυριακή 9 Απριλίου η Μαίρη Ζυγούρη θα πραγματοποιήσει την  περφόρμανς, «The Round-up Project: Kokkinia 1979-Kokkinia 2017/ M.Z/ M.K» στο μνημείο «Μάντρα Μπλόκου Κοκκινιάς» στη Νίκαια (5 μ.μ.)

 

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...