Οι απόψεις στην Ελλάδα σχετικά με τη Ryanair και τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η EasyJet, είναι μοιρασμένες μεταξύ αυτών που τις βλέπουν με καχυποψία και αυτών που τις θεωρούν ως μία ευκαιρία πραγματοποίησης πτήσεων με χαμηλό κόστος.
Οι απόψεις αυτές όμως σπάνια βλέπουν ολόκληρη την εικόνα. Από την αρνητική πλευρά, ακούγονται σχόλια όπως «δε τηρούν τους κανόνες ασφαλείας», «έχουν πολύ κακή ιστοσελίδα», «σε βάζουν να πληρώσεις πολλά έξτρα».
Πολλές από αυτές τις απόψεις καθοδηγούνται από αμφιβόλου εγκυρότητας δημοσιεύματα και… μύθους που αναπαράγονται στα social media, απεικονίζοντας μία μόνο πλευρά της πραγματικότητας. Οι λόγοι είναι πολλοί.
Αρχικά, τα ταξιδιωτικά πρακτορεία μέχρι πρόσφατα αδυνατούσαν να πουλήσουν πακέτα διακοπών που συμπεριλαμβάνουν πτήσεις της Ryanair, λόγω της σχετικής πολιτικής της εν λόγω εταιρείας. Επίσης, λόγω της πολιτικής των χαμηλών χρεώσεων της συγκεκριμένης αεροπορικής, έχουν και μικρό περιθώριο κέρδους. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις, λοιπόν, που η αρνητική φήμη εταιρειών όπως η Ryanair έχει αφετηρία σχετικές ανακρίβειες που αναπαράγονται από ορισμένους επαγγελματίες αυτού του κλαδου.
Επίσης, η σκανδαλοθηρική διάθεση των περισσότερων διαδικτυακών μέσων ενημέρωσης στην Ελλάδα βρίσκει τροφή σε τέτοιες φήμες, διασπείροντας ειδήσεις που απεικονίζουν αποσπασματικά μόνο τη μία πλευρά της πραγματικότητας.
Στην ουσία όμως, πρέπει κάποιος να δει την πλήρη εικόνα για να έχει καλύτερη επίγνωση της πραγματικότητας. Αρχικά, ως προς το θέμα της ασφάλειας των πτήσεων, έχουν ακουστεί κατά καιρούς φήμες ότι τα αεροσκάφη της εταιρείας πετούν με λιγότερα του επιτρεπτού καύσιμα, ότι οι πιλότοι της είναι άπειροι και απλήρωτοι, ότι δεν έχουν επαρκείς τεχνικούς ελέγχους κλπ.
Για να καταλάβει κανείς το μέγεθος της… μυθολογίας γύρω από τέτοιες φήμες μπορεί να αρκεστεί σε δύο μόνο επίσημα στοιχεία: Το επίπεδο αυστηρότητας των κανόνων ασφαλείας της Ευρωπαϊκής Eνωσης για τις αερομεταφορές, αλλά και την τοποθέτηση της Ryanair στην 34η θέση της παγκόσμιας κατάταξης της ανεξάρτητης αρχής για την ασφάλεια πτήσεων («Jacdec») το 2016, δύο μόλις θέσεις κάτω από τη SwissAir και αρκετές θέσεις πάνω από κολοσσούς όπως η Air France και οι American Airlines. Η EasyJet μάλιστα βρίσκεται στην 26η θέση αυτής της λίστας.
Η κατάταξη αυτή δεν είναι τυχαία. Η Ryanair έχει πολιτική χρησιμοποίησης των νεώτερων αεροσκαφών, τα οποία μεταπωλεί και ανανεώνει λίγα χρόνια αργότερα. Επίσης, οι τεχνικοί έλεγχοι που υφίσταται συμβαδίζουν με τις αυστηρότατες πολιτικές ασφάλειας της ΕΕ. Δεν είναι τυχαίο ότι ενώ είναι η αεροπορική με τους περισσότερους επιβάτες και πτήσεις παγκοσμίως, καταφέρνει να σαρώνει μέχρι και τα βραβεία… οικολογίας, ενώ σε σύνολο 30 χρόνων λειτουργίας, πάνω από 1.800 πτήσεις ημερησίως και πάνω από 100 εκατ. επιβάτες ετησίως, δεν μετράει ούτε ένα σοβαρό δυστύχημα, σε σύγκριση ειδικά με πολύ πιο φημισμένους από αυτήν ανταγωνιστές της.
Η Ryanair, λοιπόν, όπως και άλλες αεροπορικές χαμηλού κόστους, αποτελεί μία πρώτης τάξεως ευκαιρία για επίδοξους ταξιδιώτες με μικρότερο βαλάντιο να ταξιδέψουν ασφαλώς και να χαρούν ένα ταξίδι που με τις τιμές των κλασσικών αεροπορικών εταιρειών δε θα είχαν τη δυνατότητα να κάνουν. Όλα αυτά, με μία αεροπορική που έχει εξαιρετικά ποσοστά σε τομείς που πραγματικά μετράνε, όπως το ποσοστό πτήσεων που έχουν καθυστέρηση ή τον αριθμό των χαμένων αποσκευών.
Φυσικά, υπάρχουν μειονεκτήματα όπως ο ελαφρώς μειωμένος χώρος μεταξύ των θέσεων και η γνωστή τάση της εταιρίας να προσπαθεί να πουλήσει επιπρόσθετα προϊόντα, όπως ασφάλεια ταξιδίου, ξενοδοχεία, αυτοκίνητα κλπ, αλλά και να χρεώνει έξτρα για βαλίτσα.
Ομως, με λίγη παραπάνω προσοχή στη διαδικασία κλεισίματος των εισιτηρίων, μπορεί κάποιος εύκολα να αποφύγει την οποιαδήποτε έξτρα χρέωση. Άμα λάβει κανείς υπόψη τη διαφορά τιμής με τις υπόλοιπες αεροπορικές εταιρίες, η απάντηση στο κατά πόσο αξίζει κάποιος να εμπιστευτεί τη Ryanair ή κάποια άλλη εταιρεία χαμηλού κόστους, η απάντηση είναι μάλλον εύκολη.
(Το παρόν κείμενο δεν αποτελεί έμμεση ή άμεση διαφημιστική προώθηση της Ryanair, ή κάποιας άλλης αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους)
*Ο Κώστας Χρυσικός είναι οικονομικός αναλυτής.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News