Εμπνευστής και δημιουργός της εικαστικής ταινίας με τίτλο «Manifesto» (2015) είναι ο γερμανός καλλιτέχνης και κινηματογραφιστής Γιούλιαν Ρόζεφελντ. Εκτυφλωτική πρωταγωνίστρια είναι η Κέιτ Μπλάνσετ. Η ταινία γυρίστηκε το 2014 στο Βερολίνο, μόλις σε 12 μέρες και κόστισε 90.000 ευρώ. Διαρκεί 130 λεπτά όταν προβάλλεται σε εκθεσιακό χώρο και 90 λεπτά όταν προβάλλεται σε κινηματογραφική αίθουσα. Πρώτη προβολή έγινε στην Αυστραλία, στο Κέντρο για την Κινούμενη Εικόνα, το 2015.
Το «Manifesto» είναι σπονδυλωτό. Αποτελείται από 13 ταινίες μικρού μήκους στις οποίες παίζει ένα μόνο πρόσωπο, η Κέιτ Μπλάνσετ. Το σενάριο, οι 13 μονόλογοι δηλαδή που ερμηνεύει η οσκαρική αυστραλή ηθοποιός, αποτελεί συρραφή 60 μανιφέστων, σημαντικών καλλιτεχνών, μελετητών και διανοούμενων από κάθε τομέα, που έζησαν, έδρασαν και δημιούργησαν κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα. Τα περισσότερα από τα πρωτότυπα μανιφέστα που χρησιμοποίησε ο Ρόζεφελντ είναι νεανικά δημιουργήματα και γι’ αυτό ως κείμενα έχουν εξαιρετική ορμή και χάρη. Η σύνθεση έγινε τυχαία, ο Ρόζεφελντ κόλλησε μεταξύ τους κομμάτια επειδή ταίριαζαν ή επειδή έδεναν.
Τα κείμενα που δημιουργούν τα 13 κολάζ, υπογράφουν μεταξύ άλλων ο Καρλ Μαρξ, ο Φρίντριχ Ενγκελς, ο Φιλίπο Τομάσο Μαρινέτι αλλά και ο Τζιμ Τζάρμους. Τα κολάζ, μεμονωμένα αλλά και ως σύνολο, μιλάνε για τον ρόλο του καλλιτέχνη μέσα στην κοινωνία και για τη σχέση του με αυτήν. Φουτουριστές, ντανταϊστές, εικαστικοί του κινήματος Fluxus, κινηματογραφιστές του κινήματος Dogma 95, μουσικοί, αρχιτέκτονες, χορευτές, ο κανένας με το δικό του μανιφέστο…
Ο Τζούλιαν Ρόουζφελντ από την αρχή, όταν δημιουργούσε τα κολάζ των μανιφέστων, ήθελε αυτά να ερμηνευθούν από γυναίκα ηθοποιό. Την Κέιτ Μπλάνσετ τη γνώρισε μέσω του γερμανού σκηνοθέτη Τόμας Οστερμάγιερ, διευθυντή του βερολινέζικου θεάτρου Σαουμπίνε. Η Μπλάνσετ είχε ήδη ερμηνεύσει στη σπονδυλωτή ταινία «I’m Not There» (2007), εντυπωσιακά καλά, τα πολλά πρόσωπα του Μπομπ Ντίλαν. Οπότε ο Ρόουζφελντ σκεφτόταν πως είναι η ιδανική ηθοποιός για τις ηρωίδες του δικού του «Manifesto».
Πράγματι έτσι έγινε και το αποτέλεσμα είναι καθηλωτικό. Όταν η κινηματογραφική εγκατάσταση προβάλλεται σε εκθεσιακό χώρο, τα 13 μανιφέστα προβάλλονται όλα ταυτόχρονα σε πολλές γιγαντο-οθόνες. Η Κέιτ Μπλάνσετ σε όλες, πρώτο πλάνο και στο κέντρο του κάδρου άλλοτε είναι τηλεπαρουσιάστρια, άλλοτε διευθύνων σύμβουλος σε εταιρεία, άλλοτε νοικοκυρά, άλλοτε δασκάλα, άλλοτε μαριονετίστα, άλλοτε άστεγος άνδρας. Αλλοτε μιλάει αργά και σιγανά, άλλοτε δυνατά και καθαρά, άλλοτε σαν να φτύνει. Σύμφωνα με τους κριτικούς που είδαν μέχρι τώρα την εν λόγω κινηματογραφική εγκατάσταση: πρώτον δεν έχει ξαναϋπάρξει κάτι τέτοιο στον χώρο των εικαστικών ή του κινηματογράφου και δεύτερον η Κέιτ Μπλάνσετ, δεν ερμηνεύει απλώς τις ηρωίδες της, αλλά ενσαρκώνει τον καλλιτεχνικό και διανοητικό λόγο των κολάζ μανιφέστων μέσα σε αυτές.
Ετσι το κοινό της Νέας Υόρκης συρρέει στον εκθεσιακό χώρο Park Avenue Armory και μετά τα 130 λεπτά παρακολούθησης αποχωρεί με το στόμα ανοιχτό.
Επόμενη στάση, για το «Manifesto» του Γιούλιαν Ρόζεφελντ, με πρωταγωνίστρια την Κέιτ Μπλάνσετ, είναι το πρωτοποριακό φεστιβάλ ανεξάρτητου κινηματογράφου στο Σάντανς, στη Γιούτα. Η ταινία θα ανοίξει την αυλαία του φεστιβάλ στις 17 Ιανουαρίου, με την 90λεπτη εκδοχή του «Manifesto» (για τις κινηματογραφικές αίθουσες).
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News