1467
O Πάνος Καμμένος συναντά τον Αρχιεπίσκοπο. Ο υπουργός Αμυνας διεκδικεί έναν νέο διακριτό ρόλο στην κυβέρνηση | SOOC

Ιερώνυμος, Τσίπρας, Καμμένος, Φίλης «τετραγωνίζουν» τα Θρησκευτικά

Protagon Team Protagon Team 28 Σεπτεμβρίου 2016, 15:19
O Πάνος Καμμένος συναντά τον Αρχιεπίσκοπο. Ο υπουργός Αμυνας διεκδικεί έναν νέο διακριτό ρόλο στην κυβέρνηση
|SOOC

Ιερώνυμος, Τσίπρας, Καμμένος, Φίλης «τετραγωνίζουν» τα Θρησκευτικά

Protagon Team Protagon Team 28 Σεπτεμβρίου 2016, 15:19

Υπάρχει θέμα στην κυβέρνηση με τα Θρησκευτικά; Αν σταθούμε στα όσα είπε ο Πάνος Καμμένος μετά τη συνάντηση που είχε το μεσημέρι της Τετάρτης με τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο, ναι υπάρχει. «Δεν πρόκειται να συμφωνήσουμε σε τίποτα αν δεν γίνουν δεκτά τα αιτήματα της ιεραρχίας», διαβεβαίωσε τον Αρχιεπίσκοπο ο πρόεδρος των ΑΝΕΛ, ανοίγοντας ο ίδιος μέτωπο με τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη και ερχόμενος εμμέσως πλην σαφώς σε διαφωνία με τον Πρωθυπουργό που νωρίτερα στη Βουλή είχε πει για διάλογο «βάση των διακριτών ρόλων κράτους και Εκκλησίας». Αλλά ο κ. Καμμένος είχε ανοίξει κάποτε μέτωπο και για τον Γιάννη Μουζάλα που είχε ξεχαστεί και είχε μιλήσει για «Μακεδονία», και τελικά δεν έγινε τίποτα.

Ζήτημα λοιπόν εσωτερικής ισορροπίας στην κυβέρνηση, εκ μέρους του κ. Καμμένου τουλάχιστον, δεν πρέπει να υπάρχει. Απλά ο υπουργός Αμυνας διεκδικεί και φαίνεται να κερδίζει έναν αναβαθμισμένο ρόλο συνδέσμου του Μαξίμου με τους ιεράρχες.

Αλλά η οργή της Εκκλησίας για τους χειρισμούς του υπουργού Παιδείας με τα Θρησκευτικά –και παρά την υποχώρησή του στο θέμα και τις διαβεβαιώσεις του κ. Καμμένου– είναι υπαρκτή και αρκούντως σοβαρή. Ο ίδιος ο κ. Ιερώνυμος σε επιστολή που απέστειλε στον Πρωθυπουργό και προς τους άλλους πολιτικούς αρχηγούς και δόθηκε στη δημοσιότητα την Τετάρτη, φτάνει να κάνει λόγο ακόμα και για «λουδοβίκεια άποψη ότι Πολιτεία είναι μόνο υπουργός». Είναι θέμα προσώπου – και προσωπικό πλέον…

Στην μακροσκελέστατη επιστολή του, ο Αρχιεπίσκοπος προχωρά και σε έναν αναλυτικό σχολιασμό του προτεινόμενου εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα των Θρησκευτικών και κατηγορεί μεταξύ άλλων τον κ. Φίλη ότι επιχειρηματολογεί απέναντι σε αιτήματα που ουδέποτε προέβαλε η Εκκλησία «προκειμένου να προσπεράσει τις επιφυλάξεις μας ως φανατικές, παλαιολιθικές, ή αντιδημοκρατικές».

Και γράφει: «Οφείλω να επαναλάβω το αυτονόητο, για ποιο λόγο είμεθα συνομιλητές της Πολιτείας. Μέχρι σήμερα η δημόσια επιχειρηματολογία του κ. Υπουργού Παιδείας, Έρευνας καί Θρησκευμάτων κατέληγε διαρκώς με την επωδό ότι “η Πολιτεία αποφασίζει”, σαφώς υπονοώντας ότι η Εκκλησία επιθυμεί να ποδηγετήσει στην Πολιτεία. Αραγε στην δημοκρατική μας πατρίδα έχει χώρο η λουδοβίκεια άποψη ότι Πολιτεία είναι μόνο ο Υπουργός; Το ότι επαναλαμβάνεται διαρκώς ότι άρθρο 3 παρ. 1 του Συντάγματος έχει χαρακτήρα αριθμητικής διαπιστώσεως, όταν γίνεται λόγος για επικρατούσα θρησκεία, είναι κάτι ασήμαντο για την λήψη πολιτικών αποφάσεων σε μία δημοκρατία, εφ’ όσον πρόκειται για ζητήματα θρησκευτικής εκπαιδεύσεως; Η Εκκλησία της Ελλάδος, στο τομέα της θρησκευτικής αποστολής Της, δεν εκπροσωπεί την θρησκευτική πλειοψηφία των κατοίκων αυτής της χώρας; Απευθυνόμαστε λοιπόν στην πολιτική ηγεσία της Πατρίδας ως μια κοινωνική ομάδα, ενότητα Κλήρου και Λαού, επί ενός ζητήματος θρησκευτικής αγωγής, που μας αφορά».

Διαβάστε εδώ την επιστολή Ιερώνυμου

Ο κ. Ιερώνυμος σημειώνει ακόμη ότι «ήδη από το 2015 η ρητορική των εκπροσώπων του υπουργείου Παιδείας συστηματικά διαστρέβλωνε, κατά βολικό τρόπο, τον ρόλο του υπάρχοντος μαθήματος των Θρησκευτικών ως μίας δήθεν ανελεύθερης και προσηλυτιστικής διαδικασίας “παραγωγής πιστών” της ορθόδοξης Εκκλησίας μέσα στις σχολικές αίθουσες».

Αναφέρει δε, ότι λίγο μετά μετά την ανάληψη του χαρτοφυλακίου της η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου τάχθηκε υπέρ της απαλλαγής από το μάθημα «χωρίς οποιαδήποτε επίκληση λόγων θρησκευτικών συνειδήσεως (και κατ’ ουσίαν δηλαδή υπέρ της μετατροπής του μαθήματος από υποχρεωτικό σε προαιρετικό).

«Αργότερα εντός του έτους 2015», προσθέτει, «άρχισε να κυκλοφορεί μία νεότερη θέση του υπουργείου Παιδείας ότι το μάθημα οφείλει να αλλάξει, διότι αίφνης η πολιτική ηγεσία άρχισε να ανησυχεί για τη διαφύλαξη της “υποχρεωτικότητάς” του εν όψει του μέχρι τότε δήθεν κατηχητικού – προσηλυτιστικού του χαρακτήρα».

Ο κ. Ιερώνυμος αναφέρεται και στη νεότερη θέση του υπουργείου ότι η ομαλή ένταξη των μεταναστών και προσφυγών στην ελληνική κοινωνία, «επιβάλλει πλέον ένα διαφορετικό μάθημα Θρησκευτικών». Ομως στην επιστολή του αφήνει να εννοηθεί ότι μια τέτοια εξέλιξη μοιάζει να ακολουθεί την προτεινόμενη υποβάθμιση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών.

«Η Ορθόδοξη Εκκλησία πρώτη συνέτρεξε και στηρίζει αυτούς τους απελπισμένους αδελφούς μας χωρίς διακρίσεις φυλής ή θρησκείας. Απομένει όμως να διευκρινισθεί, εάν αυτή η δικαιολογία περί της μεταβολής του μαθήματος των Θρησκευτικών συνδέεται με την υποβάθμιση των μαθημάτων των Αρχαίων Ελληνικών και της Ιστορίας, για τα οποία προτείνεται να μην εξετάζονται στο τέλος του σχολικού έτους. Υφίσταται ευρύτερος σχεδιασμός, ώστε οι επόμενες γενιές Ελλήνων πολιτών να αποτελούνται από μία σχετική πλειοψηφία ελληνογενούς πληθυσμού με ασθενή ταυτότητα και ένα άθροισμα εθνοτικών και θρησκευτικών μειονοτήτων, για τις οποίες θα ακολουθείται η πολιτική της μη ομαλής αφομοιώσεώς τους από την ελληνική κοινωνία; Εάν έτσι είναι, πρόκειται για μια εκπαιδευτική επιλογή εθνικής και ιστορικής εμβέλειας, για την οποία οφείλουν οι υπεύθυνοι να δημοσιοποιήσουν τις προθέσεις τους» υπογραμμίζει ο κ. Ιερώνυμος.

Χαρακτηριστικό είναι δε ένα άλλο σημείο της επιστολής του κ. Ιερωνύμου, στο οποίο κατηγορεί το υπουργείο ότι μετατρέπει το μάθημα των Θρησκευτικών σε «κατηχητικό» κατά της Ορθοδοξίας: «Το μάθημα των Θρησκευτικών τώρα πλέον έγινε “κατηχητικό” μετά τις Υπουργικές Αποφάσεις της 13.9.2016, διότι προσπαθεί, με σαφή πολιτικά κριτήρια, να κατηχήσει και να στρατεύσει τους μαθητές σε μια εκκοσμικευμένη στάση απέναντι στο θρησκευτικό φαινόμενο» τονίζει.

Η επιστολή του κ. Ιερώνυμου μαρτυρά πως οι σχέσεις της Εκκλησίας με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ εισέρχονται σε μια νέα φάση. Φαίνεται σαν να έχει περάσει πολύς καιρός από τότε, τον Μάρτιο του 2015, που ο Αρχιεπίσκοπος έστελνε λουλούδια στον νεοεκλεγέντα Αλέξη Τσίπρα για την ονομαστική εορτή του.

67268
Φωτογραφία αρχείου: 17 Μαρτίου 2015. Τα άνθη του Αρχιεπισκόπου στο Μαξίμου για την ονομαστική εορτή του Αλέξιου Τσίπρα. Αλλες εποχές (INTIMENEWS)

Και φαίνεται ότι πλέον για την ιεραρχία ο κ. Φίλης έχει αναβαθμιστεί από εξ ορισμού συνομιλητής σε persona non grata. Μετά τις αντιδράσεις που προκάλεσαν οι εξαγγελίες του κ. Φίλη για το μάθημα των Θρησκευτικών αλλά και οι δηλώσεις για τον ρόλο της Εκκλησίας στην Κατοχή και στη Χούντα, ο υπουργός Παιδείας ζήτησε από τον Αρχιεπίσκοπο ραντεβού. Εκείνος τον φάνηκε να τον αγνοεί: μέχρι τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου στις 4 Οκτωβρίου «δεν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος», ήταν η απάντηση. Υπήρχε όμως «χρόνος» να βρεθεί ο κ. Ιερώνυμος με τον κ. Καμμένο για να μιλήσουν για το ίδιο θέμα!

Ο υπουργός Αμυνας μάλιστα, διαβεβαίωσε τον Αρχιεπίσκοπο ότι για τα Θρησκευτικά και το πρόγραμμα που θα υπάρξει θα ξεκινήσει διάλογος «από μηδενική βάση» με νέα πρόσωπα που θα διαλέξουν η κυβέρνηση και η Εκκλησία.

«Σας βεβαιώνω ότι και ο Πρωθυπουργός με κανέναν τρόπο δεν θέλει να αποκοπεί και ούτε μπορεί να αποκοπεί η Ορθοδοξία με την πατρίδα μας», είπε ο κ. Καμμένος και πρόσθεσε: «Χαίρομαι που αυτή η συνάντηση γίνεται μετά από αποδοχή από τον Πρωθυπουργό και την κυβέρνηση ότι ξεκινά διάλογος από μηδενική βάση και μάλιστα επειδή τον ρώτησα, το διευκρίνισα αυτό αφορά και τα βιβλία που θα γραφτούν και το πρόγραμμα που θα υπάρξει θα είναι κατόπιν συμφωνίας της Εκκλησίας με το υπουργείο Παιδείας».

Παράλληλα, ο κ. Καμμένος χαρακτήρισε ως «απαράδεκτα» όσα ειπώθηκαν για τις σχέσεις της Εκκλησίας με τη Χούντα.

«Πιστεύω ότι ανετράπη αυτή η κακή εικόνα η οποία δημιουργήθηκε και βέβαια μας προβλημάτισε πάρα πολύ. Θεωρώ απαράδεκτα αυτά τα οποία ειπώθηκαν γιατί ο ρόλος της εκκλησίας είναι απόλυτα σαφής και στη διάρκεια της Κατοχής και στη διάρκεια της δικτατορίας και σε κάθε αγώνα του Εθνους».

Και βεβαίως ο κ. Καμμένος διαβεβαίωσε τον Αρχιεπίσκοπο πως «οι Ανεξάρτητοι Ελληνες δεν πρόκειται να συμφωνήσουν για τίποτα αν δεν γίνουν δεκτά τα αιτήματα της ιεραρχίας».

«Με πολύ σεβασμό θα ακούσουμε τις αποφάσεις που θα πάρετε, θα συμβάλλουμε σε αυτό που ζήτησε ο πρωθυπουργός, στον διάλογο. Είμαστε στη διάθεσή σας σε αυτό τον διάλογο να γίνουν απόλυτα διακριτά η θέση της εκκλησίας μας, η σχέση της Ορθοδοξίας με το Έθνος και κάποιες αλλαγές που πιθανώς θα πρέπει να γίνουν και που θα πρέπει να θυμίσω ότι πρώτη τις ζήτησε η Εκκλησία».

Αντέχει αυτό το άδειασμα ο κ. Φίλης; Η θέση του μοιάζει όντως δύσκολη. Ο Μητροπολίτης Πειραιώς Σεραφείμ έφθασε στο σημείο να κάνει λόγο –μιλώντας την Τετάρτη στον BHMA FM– για τους «ορθοδόξους ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας». 

«Γιατί για τους ορθοδόξους θα πρέπει να υπάρξει μία θρησκειολογική “σούπα”, την οποία θέλει ο κ. υπουργός να επιβάλλει χωρίς διάλογο με την εκκλησία; Επομένως αυτά δεν μπορεί τόσο απλά να γίνουν δεκτά, επειδή κάποιος έτσι θέλει, ή επειδή έχει μία θέση αυτή τη συγκεκριμένη στιγμή. Αυτό το οποίο η Εκκλησία, παρακαλεί και ζητεί θεσμικά από τον Πρωθυπουργό και την κυβέρνηση, είναι ένας διάλογος από μηδενική βάση. Ο κ. Φίλης να σεβαστεί την ορθόδοξη εκκλησία όπως σέβεται την εβραϊκή θρησκεία, τη ρωμαιοκαθολική εκκλησία και την ισλαμική θρησκεία, και πολύ καλά κάνει. Να σεβαστεί λοιπόν με τον ίδιο τρόπο και την ορθόδοξη εκκλησία». 

Μπορεί να αντέξει μια τέτοιο ομοβροντία ο κ. Φίλης; Ο κ. Τσίπρας έσπευσε να τον στηρίξει στη Βουλή λέγοντας ότι «ο διάλογος θα γίνει στη βάση διακριτών ρόλων Κράτους και Εκκλησίας, κι ότι οι τελικές αποφάσεις για το νέο σχολικό εγχειρίδιο θα ληφθούν από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής». Καλωσόρισε δε την παραδοχή του Κυριάκου Μητσοτάκη ότι το μάθημα των Θρησκευτικών πρέπει να ανανεωθεί. Αλλά ο ίδιος ο κ. Φίλης είχε ήδη σπεύσει να αναδιπλωθεί λέγοντας πως «εάν βοηθάει τη συζήτηση για το μάθημα των Θρησκευτικών να μπει στην άκρη το θέμα αυτό, βεβαίως και το βάζω. Δεν είμαι εγωιστής ούτε είμαι από εκείνους που θεωρούν ότι είναι αμετανόητοι και συνομιλούν με το υπερπέραν. Είμαι γήινος άνθρωπος και θέλω να διευκολύνω τη συνεννόηση». Αλλά πλέον δεν μιλάμε για συνεννόηση. Μιλάμε για επιβολή σιγής ασυρμάτου προς τον υπουργό Παιδείας…

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...