Στις 13 Απριλίου οι αξιωματούχοι της ακτοφυλακής των ΗΠΑ και του Καναδά θα κάνουν μια προσομοίωση μαζικής καταστροφής. Δεν πρόκειται για εκπαίδευση στην αναχαίτιση πιθανής τρομοκρατικής ενέργειας, κάτι που θα ήταν λογικό λόγω των ταραγμένων ημερών, αλλά για το πώς θα αντιδρούσαν σε περίπτωση που συνέβαινε ένας νέος… Τιτανικός.
Η άσκηση θα περιλαμβάνει τη μαζική διάσωση των επιβατών που επιβαίνουν σε ένα πολυτελές κρουαζιερόπλοιο, το οποίο κάνει το παρθενικό ταξίδι του στα κρύα ύδατα μεταξύ του Βορειοδυτικού Περάσματος και του Βερίγγειο Πορθμού.
Η προοπτική μιας τέτοιας καταστροφής στα ανεξερεύνητα νερά της Αρκτικής, σε συνδυασμό με τις ιδιότροπες καιρικές συνθήκες στην περιοχή, καθιστούν το σενάριο ολοένα και πιο πραγματικό.
Η εξήγηση είναι πρόδηλη: όπως σημειώνει η βρετανική εφημερίδα Guardian, η απώλεια σημαντικού στρώματος πάγου στη θάλασσα της Αρκτικής, λόγω της κλιματικής αλλαγής, έχει αυξήσει τους κινδύνους να συμβούν σοβαρά ατυχήματα σε εμπορικά πλοία, αλλά και κρουαζιερόπλοια.
Τον επόμενο Αύγουστο, το πολυτελές κρουαζιερόπλοιο «Crystal Serenity» αναμένεται να σαλπάρει από το Σέβαρντ της Αλάσκας και να διέλθει από τον Βερίγγειο Πορθμό και το Βοριοδυτικό Πέρασμα, πριν ελλιμενιστεί τη Νέα Υόρκη, έπειτα από ταξίδι 32 ημερών.
Πάνω στο «Crystal Serenity» θα επιβαίνουν 1.700 άνθρωποι (επιβάτες και πλήρωμα) εξ ου και αυξημένη επαγρύπνηση των κυβερνητικών αξιωματούχων, της ακτοφυλακής και των τοπικών κοινωνικών για την αποφυγή τυχόν ατυχήματος.
Ο Ρίτσαρντ Μπένεβιλ, δήμαρχος της παράκτιας πόλης Νομ (πόλη που το πλοίο αναμένεται να επισκεφθεί), σημειώνει: «Αν κάτι πάει στραβά θα είναι πολύ, πολύ κακό. Τα περισσότερα πλοία που έρχονται στα μέρη μας έχουν το πολύ 100-150 επιβάτες. Αυτό, όμως, είναι ένα εντελώς διαφορετικό πλοίο».
Εναν αιώνα από τη στιγμή που ο εξερευνητής Ραλντ Αμουντσεν διήλθε τη θαλάσσια οδό που συνδέει τον Ειρηνικό και τον Ατλαντικό ωκεανό, οι τοπικές Αρχές προσπαθούν να συμβαδίσουν με τις νέες συνθήκες, έτσι όπως αυτές έχουν προκύψει μετά τη σταδιακή εξαφάνιση του θαλάσσιου πάγου.
Οι επιστήμονες αναμένουν ότι τα επόμενα 25 χρόνια, η Αρκτική θα είναι ένα τοπίο χωρίς πάγο κατά τους θερινούς μήνες. Κάτι που θα δημιουργήσει νέες κερδοφόρες θαλάσσιες διαδρομές όλο το χρόνο.
Ο Ρόμπερτ Παπ, πρώην ναύαρχος της ακτοφυλακής και ειδικός απεσταλμένος του Στέιτ Ντιπάρτμεντ στην Αρκτική, σημειώνει: «ΟΙ ΗΠΑ θα πρέπει να προετοιμαστούν για τη δημιουργία υποδομών στο βόρειο τμήμα. Δεν είναι μόνο το συγκεκριμένο κρουαζιερόπλοιο που μας ανησυχεί, αλλά και το γεγονός ότι πολλές εταιρείες, όπως η Shell, που κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, διενεργούν γεωτρήσεις στην περιοχή. Επιπλέον, έχουν αυξηθεί πάρα πολύ οι μεμονωμένοι εξερευνητές που ψυχαγωγούνται στην περιοχή».
Η άσκηση που θα πραγματοποιηθεί στις 13 Απριλίου θα έχει ως βασικό σενάριο ότι το πολυτελές πλοίο «Crystal Serenity» θα γίνει ο δεύτερος… Τιτανικός, επομένως θα πρέπει να διασωθούν οι 1.700 άνθρωποι που θα βρίσκονται στη θάλασσα – σε απόσταση 1000 μιλίων από την πλησιέστερη βάση της ακτοφυλακής.
Να σημειωθεί ότι οι επικοινωνίες στην Αρκτική είναι εξαιρετικά δύσκολες – τα κινητά τηλέφωνα λειτουργούν αποσπασματικά, ενώ οι περισσότερες πόλεις κατά μήκος της διαδρομής που θα ακολουθήσει το πλοίο είναι μικρές. Ακόμη και η Νομ που είναι η μεγαλύτερη εξ αυτών διαθέτει μόλις 18 νοσοκομειακές κλίνες.
Παρά τους κινδύνους που υπάρχουν, η προοπτική του κέρδους είναι πολύ σημαντική για τους κατοίκους των περιοχών καθώς βλέπουν ότι υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για περισσότερα ταξίδια ψυχαγωγικού χαρακτήρα σε αυτά τα δύσβατα νερά. Το λιμάνι της Νομ, τη δεκαετία του ’90, δεχόταν μόλις 35 πλοία – πέρυσι δέχθηκε πάνω από 730. Οι κάτοικοί της ποντάρουν πλέον πολλά στον τουρισμό βλέποντας πως η πόλη τους καθίσταται στρατηγικό σημείο στο βορρά.
Αυτή η ραγδαία αύξηση έχει προκαλέσει ανησυχίες ότι η Αρκτική δεν είναι προετοιμασμένη για να δεχθεί τέτοια κίνηση στα νερά της. Δεν είναι τυχαίο ότι από το 2008 και μετά έχουν συμβεί διάφορα μικροατυχήματα. Ουσιαστικά πρόκειται για προμηνύματα που δίνει η περιοχή για το τι μπορεί να συμβεί στο άμεσο μέλλον.
Ακόμη και αν δεν υπάρξουν ανθρώπινα θύματα, οι τοπικές Αρχές φοβούνται ότι μπορεί στο μέλλον θα υπάρξει άλλου είδους καταστροφή. Τι θα συμβεί αν ένα τάνκερ βουλιάξει; Αίφνης, η οικολογική καταστροφή θα είναι ανυπολόγιστη. Στην περιοχή πλέουν πλοία φορτωμένα με πετρέλαιο. Δεν θέλει και πολύ να συμβεί το κακό και μια τεράστια πετρελαιοκηλίδα να καλύψει τα νερά.
Ας μην ξεχνάμε πως η παγωμένη θάλασσα για πάρα πολλά χρόνια στήριζε την τοπική οικονομία και ήταν το μέρος που συνέρρεαν όλοι για να ψαρέψουν και να κυνηγήσουν. Σαφώς, οι νέες συνθήκες διαμορφώνουν μια διαφορετική οικονομική προσέγγιση, όμως μαζί τους φέρνουν και ανησυχία ότι τα πράγματα πλέον είναι επισφαλή και οριακά.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News