480
| REUTERS/Faisal Al Nasser/Files

Γιατί δεν φθηναίνει η βενζίνη;

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 25 Φεβρουαρίου 2016, 11:24

Γιατί δεν φθηναίνει η βενζίνη;

Πέτρος Πιτσίνης Πέτρος Πιτσίνης 25 Φεβρουαρίου 2016, 11:24

Η τιμή του πετρελαίου κατρακυλά, όμως στα πρατήρια καυσίμων δεν παρατηρούμε ανάλογη πτώση των τιμών της βενζίνης και του ντίζελ κίνησης. Πρόκειται για ένα διεθνές -και όχι μόνον ελληνικό- φαινόμενο, το οποίο προκαλεί εύλογες απορίες στον τελικό καταναλωτή και αφήνει να αιωρείται η υποψία της αισχροκέρδειας από πλευράς των πετρελαϊκών εταιρειών.

Πόσο διαφοροποιήθηκαν όμως πραγματικά οι τιμές των καυσίμων στα πρατήρια σε σχέση με την πτώση του μαύρου χρυσού στις αγορές; Το διαδικτυακό Διεθνές Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμου GlobalPetrolPrices.com δίνει την απάντηση μέσα από μια έρευνα στα βενζινάδικα 96 χωρών σε όλον τον πλανήτη, συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας.

Στο μικροσκόπιο των ερευνητών μπήκαν οι διακυμάνσεις των τιμών της βενζίνης το δεύτερο εξάμηνο του 2015 σε σχέση με το κόστος του πετρελαίου, το οποίο μειώθηκε κατά 48% το συγκεκριμένο διάστημα.

Σύμφωνα με την έκθεση, το διάστημα Ιουνίου 2015 έως Ιανουαρίου 2016 καταγράφηκαν χαμηλότερες τιμές βενζίνης στις 79 από τις 96 χώρες που εξετάστηκαν συνολικά. Το ποσοστό της μείωσης διαφέρει από χώρα σε χώρα, ωστόσο δεν υπάρχει ούτε ένα κράτος στο οποίο να πέρασε αυτούσια η πτώση της τιμής του πετρελαίου στον τελικό καταναλωτή.

Η Ελλάδα βρίσκεται κάπου στο μέσον της κατάταξης με μια μέση πτώση της τιμής της βενζίνης της τάξης του 13%

Το Ελ Σαλβαδόρ, ο Παναμάς και οι ΗΠΑ αποδείχθηκαν πιο γενναιόδωρες προς τους πολίτες τους, αφού σε αυτές τις τρεις χώρες είχαμε αντίστοιχα μια μέση μείωση της τιμής της βενζίνης κατά 29%, 27% και 26%. Το top 10 των κρατών με τη μεγαλύτερη πτώση τιμών στα πρατήρια καυσίμων συμπληρώνουν οι Ταϊβάν (-24%), Γουατεμάλα (-23%), Τζαμάικα (-22%), Βιετνάμ, Δομινικανή Δημοκρατία, Νικαράγουα (όλες με -21%) και Μαυροβούνιο με -20%.

Η Ελλάδα βρίσκεται κάπου στο μέσον της κατάταξης με μια μέση πτώση της τιμής της βενζίνης της τάξης του 13%.

Σε επτά χώρες, μεταξύ των οποίων η Αίγυπτος, το Κουβέιτ, η Λευκορωσία και η Βοσνία, παρέμειναν οι τιμές των καυσίμων σταθερές, αφού καθορίζονται από τις κυβερνήσεις τους και δεν εξαρτώνται από τις διακυμάνσεις του μαύρου χρυσού στην αγορά.

Υπάρχει επίσης μια δεκάδα κρατών, στα οποία η βενζίνη όχι μόνον δεν έγινε φτηνότερη, αλλά ακρίβυνε κιόλας το δεύτερο εξάμηνο του 2015. Αυτό οφείλεται κυρίως στη μεγάλη υποτίμηση των εθνικών τους νομισμάτων απέναντι στο αμερικανικό δολάριο, κάτι που ισχύει για τις περιπτώσεις της Αργεντινής, της Ρωσίας, της Ουγκάντας και  της Ζάμπια. Στη χώρα του ταγκό ακρίβυνε η βενζίνη το συγκεκριμένο διάστημα κατά 14%, στη Βραζιλία κατά 11% και στη Ρωσία κατά 3%.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι εξαιτίας των οποίων δεν πέφτουν οι λιανικές τιμές της βενζίνης με τους ίδιους ρυθμούς, όπως οι τιμές του πετρελαίου. Ο ένας λόγος είναι οι ισοτιμίες των εθνικών νομισμάτων απέναντι στο δολάριο των ΗΠΑ, ένας άλλος πολύ σημαντικός αφορά στη διαφορετική φορολόγηση της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης από χώρα σε χώρα. Άλλοι παράγοντες είναι τα επίπεδα ανταγωνισμού σε κάθε τοπική αγορά, το κόστος διύλισης, τα μεταφορικά, το κόστος αποθήκευσης των υγρών καυσίμων και τα περιθώρια κέρδους των διυλιστηρίων και των πρατηριούχων.

Και κάπως έτσι έχουμε στην Ελλάδα ακριβή βενζίνη, βρέξει χιονίσει!

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...