Μετά την κρατικοποίηση του Μεγάρου Μουσικής προ λίγων ημερών, το υπουργείο Πολιτισμού προχωρά στην απομάκρυνση του Ιωάννη Μάνου από την προεδρία του οργανισμού. Θέση που ο γνωστός νομικός ανέλαβε αμέσως μετά το θάνατο του Χρήστου Λαμπράκη τον Δεκέμβριο του 2009.
Tη θέση του κ. Μάνου αναλαμβάνει ο καθηγητής Νίκος Θεοχαράκης, αναπληρωτής καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας και Ιστορίας της Οικονομικής Σκέψης στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Ο κ. Θεοχαράκης έχει διετελέσει γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών και συμμετείχε στην ομάδα διαπραγμάτευσης του Γιάνη Βαρουφάκη και στα Εuroworking Group.
Σύμφωνα με την τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή και αλλάζει το καθεστώς του Μεγάρου Μουσικής (κρατικοποιείται, οι εργαζόμενοι εντάσσονται στο ενιαίο μισθολόγιο, το σύνολο της περιουσίας του περνάει στο ελληνικό δημόσιο, το οποίο αναλαμβάνει και την αποπληρωμή δανείων και ληξιπρόθεσμων οφειλών συνολικού ύψους 414 εκατομμυρίων ευρώ) το νέο ΔΣ θα αποτελείται από 11 άτομα. Εξι μέλη θα διοριστούν από το υπουργείο Πολιτισμού, δύο από το υπουργείο Οικονομικών και τρία από το Σύλλογο Φίλων της Μουσικής.
Η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού προκαλεί έκπληξη και φαίνεται πως εντάσσεται στο πλαίσιο της απόφασης να αλλάξει σαρωτικά η ανθρωπογεωγραφία στο χώρο του Πολιτισμού. Ο Ιωάννης Μάνος έχει ταυτιστεί με τα δύσκολα χρόνια του Μεγάρου Μουσικής μετά το θάνατο του Χρήστου Λαμπράκη. Με τα χρόνια της εντατικής προσπάθειας για να μείνει ανοιχτό το Μέγαρο Μουσικής, εν μέσω της κορύφωσης της οικονομικής κρίσης χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα του προγράμματος. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ανακοίνωση ο υπουργός ευχαριστεί «τον κ. Γιάννη Μάνο, πρόεδρο του Δ.Σ. του ΟΜΜΑ, όχι μόνο γιατί διατήρησε την παρουσία του Μεγάρου σε δύσκολες συνθήκες, ενισχύοντας μάλιστα και διαφοροποιώντας γόνιμα τις παρεμβάσεις του, αλλά και γιατί συνέβαλε ποικιλότροπα και καθοριστικά στην αίσια ολοκλήρωση μιας ολόκληρης πορείας».
Μάλιστα επί των ημερών του άνοιξε στο ευρύ κοινό σε μια άνευ προηγουμένου κλίμακα για τα ως τότε δεδομένα του. Κυριολεκτικά κοινωνικοποιήθηκε χάρη και στη λειτουργία των κήπων του, όπου παρήλασε το σύνολο των αξιόλογων νέων δημιουργών με υψηλή δημοφιλία αλλά και μεγάλων καθιερωμένων καλλιτεχνών με ευρύ κοινό. Ο κ. Μάνος συνήθιζε να λέει πως ήρθε η ώρα το Μέγαρο Μουσικής να σπάσει το μάρμαρο, εννοώντας την αίσθηση πως απευθύνεται σε λίγους, σε μια εστέτ της τέχνης, σε ανώτατες κοινωνικές τάξεις.
Τα τελευταία χρόνια κατόρθωσε μάλιστα να εξασφαλίσει μια σειρά σημαντικών χορηγιών και να φέρει σημαντικές μεγάλες ορχήστρες στην Αθήνα. Mε την υποστήριξη Ελληνα του εφοπλιστικού κύκλου του Λονδίνου που δεν επιθυμεί να γίνει γνωστό το όνομά του, είδαμε εξάλλου ξανά πριν από λίγες μέρες (31 Ιανουαρίου και 1 Φεβρουαρίου) την περίφημη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ υπό τη διεύθυνση του Ζούμπιν Μέτα.
Απομένει να δούμε τη νέα φυσιογνωμία που θα έχει το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής, την επιλογή καλλιτεχνικού διευθυντή και βέβαια την διαχείριση των οικονομικών του και τη στάση απέναντι στις χορηγίες. Τέλος εποχής, αρχή μιας νέας σε ένα σκηνικό που ακόμα είναι εξαιρετικά θολό.
Ακολουθεί η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού:
«Η μεταβίβαση του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (ΟΜΜΑ) στην πλήρη κυριότητα του Ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με τον Ν. 4366/2016 (ΦΕΚ 18,Α΄) εγκαινιάζει εξ αντικειμένου μια νέα περίοδο στην πολυτάραχη ιστορία του.
Στις νέες συνθήκες το Μέγαρο καλείται όχι μόνο να διατηρήσει την υψηλή ποιότητα και την έμφαση στη μουσική που χαρακτηρίζουν μέχρι σήμερα τις εκδηλώσεις του, αλλά και να ανοίξει τους χώρους και τις πύλες του στις άλλες μορφές τέχνης και στις άλλες εκφράσεις του πολιτισμού, να εμφυσήσει πνοή, να καταστεί κέντρο πολιτισμού που θα ακτινοβολεί σε ολόκληρη τη χώρα και έξω από τα σύνορά της. Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του ΟΜΜΑ, πρόεδρος του οποίου προτείνεται να είναι ο κ. Νίκος Θεοχαράκης, αναπληρωτής καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, αναλαμβάνει δύσκολο αλλά ζωογόνο έργο.
Το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού και ο υπουργός προσωπικά θέλουν να ευχαριστήσουν όλους τους συντελεστές του ΟΜΜΑ, όπως και τους εργαζομένους του Μεγάρου, για τη συμβολή τους στις άψογες, μολονότι κοπιώδεις, διαδικασίες που οδήγησαν στο σημερινό αποτέλεσμα. Ιδιαίτερα θέλουν να ευχαριστήσουν τον κ. Γιάννη Μάνο, πρόεδρο του Δ.Σ. του ΟΜΜΑ, όχι μόνο γιατί διατήρησε την παρουσία του Μεγάρου σε δύσκολες συνθήκες, ενισχύοντας μάλιστα και διαφοροποιώντας γόνιμα τις παρεμβάσεις του, αλλά και γιατί συνέβαλε ποικιλότροπα και καθοριστικά στην αίσια ολοκλήρωση μιας ολόκληρης πορείας».
Η δήλωση του Ιωάννη Μάνου
«Η επιλογή του προέδρου του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών είναι μια κυβερνητική επιλογή. Θέλω να ευχαριστήσω τον υπουργό Πολιτισμού κ. Α. Μπαλτά για την καθοριστική του συμβολή στην οριστική λύση των θεμάτων του Μεγάρου καθώς και τους προκατόχους του.
» Η λύση αυτή που ψηφίστηκε από την Βουλή των Ελλήνων, με ευρεία πολιτική συναίνεση, είναι αποτέλεσμα μακράς και επίπονης προσπάθειας της διοίκησης του Μεγάρου ώστε να διασωθεί, και ως Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου να λειτουργεί με ευελιξία αποτελεσματικότητα και ποιότητα.
» Είναι μία λύση που διασφαλίζει το δημόσιο συμφέρον, τις θέσεις εργασίας και βεβαίως τη συνέχιση της λειτουργίας του Μεγάρου.
» Το Μέγαρο Μουσικής έχει ως κύρια αποστολή του την ανάδειξη της κλασικής μουσικής αλλά και όλων των εκφάνσεων της μουσικής, την σύγχρονη, την έντεχνη, τη δημώδη αλλά και το χορό, το θέατρο, τον κινηματογράφο, τα εικαστικά, το λόγο και το στοχασμό. Και βεβαίως την ανάπτυξη των συνεδρίων.
» Στο πλαίσιο αυτής της αποστολής, από το 2010 που ανέλαβα την προεδρία του Μεγάρου στα χρόνια της κρίσης, πραγματοποιήθηκαν 1.646 παραγωγές τις οποίες παρακολούθησαν 1.956.529 συμπολίτες μας.
» Οι συναυλίες με τις μεγάλες ορχήστρες και αυτές που έχουν προγραμματιστεί μέχρι τον Οκτώβριο με την στήριξη του μεγάλου χορηγού, το καλωσόρισμα νέων ελλήνων μουσικών και δημιουργών, η θεατρική σκηνή, η παιδική σκηνή, οι συναυλίες στον κήπο, οι απευθείας μεταδόσεις όπερας, θεάτρου και χορού, οι διαδικτυακές μεταδόσεις των διαλέξεων και κυρίως το Megaron Plus εστία διαλόγου και προβληματισμού, αποτελούν μεταξύ άλλων σημαντικά κεκτημένα.
» Επίσης, τα πρωτόκολλα συνεργασίας με την Scala του Μιλάνου, το Teatro Real της Μαδρίτης, το Κέντρο Pompidou στο Παρίσι, το College de France, το London School of Economics, το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, το Birkbeck University of London, τα πολιτιστικά και κοινωνικά ιδρύματα, καθώς και οι συνεργασίες με την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Δήμο Αθηναίων διεύρυναν τις διεθνείς και εσωτερικές συνέργειες.
»Και βεβαίως η μόνιμη παρουσία της ΚΟΑ στο Μέγαρο.
» Είμαι βέβαιος ότι οι συζητήσεις που έχουν αρχίσει εδώ και τρία χρόνια για την εγκατάσταση στο Μέγαρο, με πλήρη αυτονομία, του Ελληνικού Φεστιβάλ και του Θεατρικού Μουσείου αλλά και εκείνες που αφορούν τη συνεργασία με το Εθνικό Θέατρο θα ευοδωθούν. Όλα αυτά θεμελίωναν μία νεωτερική, εξωστρεφή και δυναμική παρουσία και ανάπτυξη του Μεγάρου, που διασφάλιζαν δημιουργικά το μέλλον του.
»Εύχομαι στον πρόεδρο και το διοικητικό συμβούλιο καλή δύναμη. Θέλω να ευχαριστήσω το απερχόμενο διοικητικό συμβούλιο, τα στελέχη και το προσωπικό του Μεγάρου που εργάστηκαν με αίσθημα ευθύνης, ζήλο και αυταπάρνηση, τους χορηγούς, τους συνδρομητές και φίλους, τους συνεργάτες και προμηθευτές που έδειξαν κατανόηση και υπομονή και κυρίως τα εκατομμύρια των συμπολιτών μας που τίμησαν τα τελευταία έξι χρόνια με την παρουσία τους τις καλλιτεχνικές και πολιτιστικές μας επιλογές και δράσεις.
»Καθόσον με αφορά θα συνεχίσω την πορεία μου που πάντοτε προσπάθησα να χαρακτηρίζεται από δημοκρατική συνέπεια, αξιοπρέπεια και ακεραιότητα».
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News