Η τέχνη ερανίζεται έμπνευση από τη σκληρή καθημερινότητα. Το διαρκές δράμα των προσφύγων αποτυπωμένο σε μορφή ντοκιμαντέρ από τον ιταλό σκηνοθέτη Τζιανφράνκο Ρόσι έγινε το κέντρο του ενδιαφέροντος στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου στο Βερολίνο.
Η ταινία του Ρόσι, «Fire at the Sea» («Fuocoammare» στα ιταλικά), όπως αναμενόταν, ήταν η μεγάλη νικήτρια καθώς έλαβε τη Χρυσή Αρκτο καλύτερης ταινίας. Δεν πρόκειται για ένα φιλμ μυθοπλασίας, με χαρακτήρες και πλοκή, αλλά για ένα ντοκιμαντέρ που παρουσιάζει με ανεπεξέργαστο τρόπο την καθημερινότητα των κατοίκων του νησιού Λαμπεντούζα της Ιταλίας, αλλά και των χιλιάδων προσφύγων και μεταναστών που καταφτάνουν καθημερινά σε μια προσπάθεια να ξεφύγουν από τον πόλεμο στη Συρία και να ζήσουν το όνειρο της Ευρώπης.
«Ελπίζω ότι αυτή η ταινία θα μπορέσει να βοηθήσει προκειμένου να γίνει κατανοητό ότι δεν είναι φυσιολογικό οι άνθρωποι να πεθαίνουν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού τους προς την πατρίδα μας» δήλωσε ο Ρόσι αφού παρέλαβε το βραβείο του, το οποίο αφιέρωσε στους ανθρώπους της Λαμπεντούζα, αλλά και στους πρόσφυγες που δεν κατάφεραν ή δεν θα καταφέρουν ποτέ να προσεγγίσουν το νησί, καθώς θα τους έχουν «προλάβει» τα κύματα. «Αυτή τη στιγμή όλες μου οι σκέψεις βρίσκονται σε εκείνους τους ανθρώπους που δεν κατάφεραν ποτέ να φθάσουν στη Λαμπεντούζα» προσέθεσε ο σκηνοθέτης, που είχε τιμηθεί με τον Χρυσό Λέοντα στη Βενετία για το ντοκιμαντέρ του, Sacro GRA.
Αποτυπώνοντας την έντονη πολιτική χροιά που είχαν τα φετινά βραβεία της Berlinale, οι διοργανωτές είχαν τοποθετήσει στους χώρους που γίνονταν οι προβολές των ταινιών ειδικά κουτιά στα οποία ο καθένας έριχνε τον οβολό του για τους μετανάστες.
Η Επιτροπή συμπεριφέρθηκε αναλόγως, κάτι που φαίνεται εύλογα όχι μόνο με τη βράβευση του ντοκιμαντέρ του Ρόσι, αλλά και με τα υπόλοιπα βραβεία.
Επί παραδείγματι, το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής έλαβε η ταινία «Death in Serajevo» του βόσνιου σκηνοθέτη Ντάνις Τάνοβιτς που επέστρεψε στα βραβεία έπειτα από τρία χρόνια (είχε λάβει την Αργυρή Αρκτο) και το έκανε με μια ταινία άκρως πολιτική. Μέσα σε 85 λεπτά που είναι η διάρκειά της σχολιάζει με τρόπο ευθύ και καυστικό όλα τα ζητήματα που απασχολούν αυτή τη στιγμή τη σύγχρονη Ευρώπη και τον κόσμο. Η κρίση, οι συνθήκες εργασίας, οι απεργίες και το νόημα που έχουν σήμερα, το όραμα της ενωμένης Ευρώπης, ο πόλεμος, οι ήρωες και κάμποσα άλλα θέματα περνούν από την ταινία με τρόπο δεξιοτεχνικό και άρτιο.
Η Αργυρή Αρκτος καλύτερης σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στη Γαλλίδα Μιά Χάνσεν Λαβ για την ταινία «Το Μέλλον» (L’ Avenir). Σε αυτή την ταινία καταπιάνεται με την μέση ηλικία και την κρίση που αυτή φέρνει, είτε με οικογενειακές αλλαγές και απιστίες, είτε με τον θάνατο των αγαπημένων προσώπων μας. Η σκηνοθέτης πλάθει έναν κεντρικό χαρακτήρα μιας γυναίκας ευαίσθητης, αλλά ταυτόχρονα δυναμικής, ήρεμης και συνάμα ψυχωτικής.
H δανέζα ηθοποιός Τρίνε Ντίρχολμ τιμήθηκε με την Αργυρή Αρκτο καλύτερης ηθοποιού για τον ρόλο της στην ταινία «Kollektivet». H Αργυρή Αρκτος καλύτερου ηθοποιού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου απονεμήθηκε στον Τυνήσιο Ματζ Μαστούρα για την ερμηνεία του στην ταινία «Hédi», την πρώτη ταινία αραβικής παραγωγής που συμμετείχε στο διαγωνιστικό μέρος της Berlinale τα τελευταία 20 χρόνια.
Το βραβείο σεναρίου απέσπασε ο Πολωνός Τόμας Βασιλέφκσι για την ταινία «United states of Love». Το Βραβείο «Alfred Bauer» απονεμήθηκε στο οκτάωρο εθνικοαπελευθερωτικό λυρικό έπος «A Lullaby to the Sorrowful Mystery» του σκηνοθέτη Λαβ Ντίαζ από τις Φιλιππίνες.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News