Οι προσόψεις και οι ταράτσες των κτιρίων στην ισπανική πρωτεύουσα πρασινίζουν, νέα πάρκα και κήποι δημιουργούνται, τα αυτοκίνητα εξοβελίζονται στο πυρ το εξώτερο. Στις πλατείες τα δέντρα αυξάνονται και πληθύνονται, οι ζώνες πράσινου κατά μήκος του γραφικού ποταμού Μανθανάρες διπλασιάζονται για να ολοκληρώσουν το περίφημο «Γραμμικό Πάρκο» που θεμελιώθηκε το 2003.
Οπως γράφει ο Φέργκους Ο΄Σάλιβαν στο The Atlantic όλα αυτά δεν αποσκοπούν μόνο στο να ομορφύνουν την ιβηρική μητρόπολη, να την καταστήσουν καθαρότερη και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής των Μαδριλένων, αλλά και να καταπολεμήσουν δραστικά τους καλοκαιρινούς καύσωνες που την κάνουν χρόνο με το χρόνο όλο και πιο άνυδρη.
Χτισμένη σε ένα κατάξερο οροπέδιο που το δροσερό αεράκι της θάλασσας δεν το φτάνει για να το δροσίσει, η Μαδρίτη παρουσίαζε πάντα ακραίες θερμοκρασιακές διακυμάνσεις. Οι χειμώνες εδώ είναι εξαιρετικά ψυχροί για μια πόλη τόσο νότια, ενώ το καλοκαίρι μετατρέπει τις λιθόστρωτες πλατείες της σε ανυπόφορο καμίνι. Και οι προβλέψεις για το μέλλον είναι ακόμη πιο δυσοίωνες.
Οι επενδυμένοι με πράσινο τοίχοι θα περικόψουν αισθητά τους θορύβους της πόλης, ενώ η δημιουργία 22 νέων δημοτικών κήπων και η επέκταση του πάρκου κατά μήκος του ποταμού Μανθανάρες θα δημιουργήσουν ένα διάδρομο επιβίωσης για έντομα και πουλιά
Οι μελέτες εκτιμούν ότι μέχρι το 2050 οι βροχοπτώσεις στην πόλη πρόκειται να μειωθούν κατά 25% και οι περισσότερες από εκείνες που θα έρθουν θα έχουν τη μορφή ισχυρότατων θερινών καταιγίδων και θα προκαλούν καταστροφικές πλημμύρες.
Σαν επακόλουθο, η θερμοκρασία θα αυξηθεί δραματικά. Οπως επισημαίνει ο διευθυντής του τμήματος Ενέργειας, Φυσικών Πόρων και Κλιματικής Αλλαγής στο δήμο της Μαδρίτης, Χουάν Αθκαράτε, «ήδη παρατηρούμε εκτεταμένες περιόδους πολύ υψηλών θερμοκρασιών. Το ευρωπαϊκό σχέδιο Ensembles που εξετάζει διάφορα σενάρια για τα επόμενα 80 χρόνια, εμφανίζει μια αύξηση των αφύσικα θερμών ημερών του καλοκαιριού κατά 20%, με μια μέση θερμοκρασία 39,2 βαθμών Κελσίου!»
Αν, λοιπόν, η Μαδρίτη δεν θέλει να ψηθεί τα επόμενα χρόνια σαν αυγό (μαζί με τους κατοίκους της), πρέπει να αντιδράσει. Αν το καινούργιο σχέδιο εφαρμοστεί στο σύνολό του, η διαφορά θα είναι σημαντική.
Εκτός από τη μείωση της θερμοκρασίας, οι επενδυμένοι με πράσινο τοίχοι θα περικόψουν αισθητά τους θορύβους της πόλης, ενώ η δημιουργία 22 νέων δημοτικών κήπων και η επέκταση του πάρκου κατά μήκος του ποταμού Μανθανάρες θα δημιουργήσουν ένα διάδρομο επιβίωσης για έντομα και πουλιά, ο οποίος θα συντηρήσει αποτελεσματικά τους πληθυσμούς τους.
Σε άλλα σημεία της πόλης ο δήμος εργάζεται πυρετωδώς για να περιορίσει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων που μολύνουν με τα εξαιρετικά βλαβερά οξείδια του αζώτου την ατμόσφαιρα. Από τα 2020 θα απαγορευτεί σε όσα οχήματα καίνε ντίζελ να κυκλοφορούν στον εσωτερικό δακτύλιο της πόλης, ενώ ήδη από το 2017 η προσπέλαση αυτοκίνητων των μη μόνιμων κατοίκων θα απαγορευτεί στις κεντρικές συνοικίες.
Οι αρχές διεξάγουν σφυγμομετρήσεις για το εάν θα πρέπει να μετατρέψουν σε υπόγεια την κεντρική λεωφόρο Γκραν Βία, κάτι που θα ήταν τόσο φιλόδοξο σαν ο δήμος της Νέας Υόρκης να έκανε υπόγεια της λεωφόρο που διασχίζει το Μπρόντγουεϊ! Μπορεί αυτά τα σχέδια να μοιάζουν εξαιρετικά μεγαλεπήβολα και για ορισμένους ουτοπικά, όπως σημειώνουν όμως παράγοντες της ισπανικής πρωτεύουσας η αναμόρφωση αυτή είναι απολύτως αναγκαία για να προστατευτεί και να ανακάμψει η ποιότητα ζωής των Μαδριλένων, που τα τελευταία χρόνια έχει καταστεί πιο ευάλωτη από ποτέ.
Ακολουθήστε το Protagon στο Google News