1909
«A Portrait of Marina Abramovic». Η περίφημη καλλιτέχνιδα σε 3D εγκατάσταση του Matthu Placek | vimeo

Το «big bang» της τέχνης στην Ελλάδα

Κατερίνα I. Ανέστη Κατερίνα I. Ανέστη 19 Ιανουαρίου 2016, 15:33
«A Portrait of Marina Abramovic». Η περίφημη καλλιτέχνιδα σε 3D εγκατάσταση του Matthu Placek
|vimeo

Το «big bang» της τέχνης στην Ελλάδα

Κατερίνα I. Ανέστη Κατερίνα I. Ανέστη 19 Ιανουαρίου 2016, 15:33

Aπό το 2013, ο ΝΕΟΝ ρίχνει τείχη. Και το κάνει με πολλούς τρόπους, που δεν λειτουργούν παράλληλα μεταξύ τους, αλλά με το στοιχείο της σύνθεσης. Φέρνοντας τη σύγχρονη τέχνη σε απρόβλεπτους δημόσιους χώρους, εκτός γκαλερί και μουσείων. Ανοίγοντας για πρώτη φορά στο κοινό σημαντικούς ή και ιστορικούς χώρους της Αθήνας. Προσφέροντας δωρεάν είσοδο σε όλες του τις δράσεις. Κάνοντας παραγγελίες έργων σε έλληνες δημιουργούς και προσφέροντας έτσι την ευκαιρία στην ελληνική εικαστική σκηνή να αναπτυχθεί, να παράξει έργο, να δημιουργήσει ταυτότητα. Ρίχνει τείχη κάνοντας συνεργασίες με κορυφαία ονόματα και θεσμούς του εξωτερικού. Ρίχνει τείχη με τα εκπαιδευτικά του προγράμματα που φέρνουν τα παιδιά αλλά και τους γονείς σε επαφή με την τέχνη και ταυτόχρονα τους βοηθούν να ανακαλύψουν πράγματα που δεν γνώριζαν ο ένας για τον άλλον. Tέλος, ρίχνει τείχη που ορίζει ο χρόνος: Κάθε χρονιά ο ΝΕΟΝ αναθέτει σε καλλιτέχνες τη δημιουργία έργων ειδικά για αρχαιολογικούς χώρους, φέρνοντας σε μια άμεση, ζωντανή σχέση διαλόγου το αρχαίο με το σύγχρονο.

Happening right now #athensfestival 2014 | #neongreece open discussion on #Art in #Public #Places in #Athens | the face of #MarinaAbramovic in the #background

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης NEONGREECE (@neongreece) στις

Διαβάζοντας προσεκτικά τις εννέα σελίδες του δελτίου Τύπου που έφτασε στα χέρια των δημοσιογράφων το μεσημέρι της Τρίτης (άλλη μια καινοτομία; Το πρόγραμμα δεν ανακοινώθηκε με πανηγυρικές συνεντεύξεις τύπου αλλά με ένα e-mail!) διαπιστώνει κανείς πως ο ΝΕΟΝ πατώντας γερά στην εμπειρία των περίπου τριών ετών αλλάζει επίπεδο με περισσότερη τόλμη και με σταθερή πάντα στρατηγική. Με στρατηγική που μοιάζει να έχει ως κλειδιά τις λέξεις «εξωστρέφεια, νέα δημιουργία, ανοιχτή πόλη, διάλογος, προβληματισμός, εκπαίδευση, συνύπαρξη». Στις φετινές εκπλήξεις είναι η υιοθέτηση ενός χώρου του εμβληματικού Ωδείου Αθηνών, του Μπάουχαους κτιρίου που σχεδίασε ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος. Ενός χώρου άγνωστου ως τώρα στο κοινό. Εκεί θα παρουσιαστεί από τον Μάιο η έκθεση «Η Υπέρβαση της Αβυσσος» που είναι εμπνευσμένη από την Ασκητική του Νίκου Καζαντζάκη και περιλαμβάνει έργα γνωστών ξένων και ελλήνων καλλιτεχνών, καθώς και χειρόγραφο της Ασκητικής (έχει ήδη παρουσιαστεί σε Ρέθυμνο και Θεσσαλονίκη και θα ακολουθήσουν η Αθήνα, η Λάρισα, η Σύρος, το Ναύπλιο). Ετσι, όπως τον περασμένο Μάιο άνοιξαν για πρώτη φορά για το κοινό οι οργιώδους βλάστησης κήποι της Γαλλικής Σχολής Αθηνών, την άνοιξη του 2016 θα έχουμε την ευκαιρία να ζήσουμε εμπειρίες τέχνης μέσα στο εμβληματικό κτίριο της Ρηγίλλης.

Πριν από αυτή τη δράση, ήδη από τον Μάρτιο, η Αθήνα αναμένεται να γίνει θέμα συζήτησης και αναφοράς στα διεθνή μέσα ενημέρωσης που ασχολούνται με την τέχνη (και όχι μόνο) μέσα από τη συνεργασία του ΝΕΟΝ με το Marina Abramović Institute. H περίφημη εικαστικός, η γυναίκα που διαμόρφωσε το παγκόσμιο τοπίο της περφόρμανς θα παρουσιάσει στην Αθήνα τη μέθοδό της, στο νέο κτίριο του Μουσείου Μπενάκη. Με τον τρόπο αυτό ο χάρτης δράσεων του ΝΕΟΝ στην Αθήνα επεκτείνεται και προς την Πειραιώς. Ούτως η άλλως οι δράσεις του ΝΕΟΝ έχουν συχνά απασχολήσει το διεθνή Τύπο, με πρόσφατο το παράδειγμα των Financial Times που σε ένα ολοσέλιδο ρεπορτάζ παρουσίασαν τις δράσεις του και φιλοξένησαν δηλώσεις του ιδρυτή Δημήτρη Δασκαλόπουλου και της διευθύντριας Ελίνας Κουντούρη.

LOVE HURTS: an interview with Marina Abramovic during her last day at Terra Comunal – MAI. Visit www.mai-hudson.org/terra-comunal Marina Abramovic returned to Brazil, where she once lived in 1989. The reason for this 60-day visit is the exhibition Terra Comunal – MAI at SESC Pompeia, in São Paulo, which includes a section of her retrospective as an artist, but mostly is the largest undertaking of MAI to date. The difference between the words “live” and “love” is minimal when it comes to Marina Abramovic’s body of work. The language she uses to compose her works is universal by its human scale: life, death, and love are discussed through the pain they cause the body. Photo by © Hick Duarte FLAGCX​ for MAI #terracomunal

Μια φωτογραφία που δημοσίευσε ο χρήστης Marina Abramovic Institute (@hudsonmai) στις

Δεν είναι η μόνη «δυνατή» συνεργασία με το εξωτερικό, αυτή του ΝΕΟΝ με την Αbramovic. Θα ακολουθήσει τον Σεπτέμβριο το φεστιβάλ IDEAS CITY σε συνεργασία με το New Museum της Νέας Υόρκη. Πρόκειται για μια πλατφόρμα που ερευνά το μέλλον των πόλεων, με κινητήριο δύναμη την τέχνη και τον πολιτισμό. Για την περίοδο 2016-17, το IDEAS CITY θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα εκδηλώσεων σχεδιασμένο υπό την καθοδήγηση του Joseph Grima, διευθυντή του IDEAS CITY, που θα αναπτυχθεί ανάμεσα σε τρεις πόλεις και δύο ηπείρους, και συγκεκριμένα την Αθήνα, τη Νέα Υόρκη και το Ντιτρόιτ.

Συνεχίζοντας το «Εργο στην Πόλη» που έφερε τη σύγχρονη τέχνη στην Αρχαία Αγορά (Αιμιλία Παπαφιλίππου), τη Ρωμαϊκή Αγορά (Τίνο Σιγκάλ) και το αρχαίο νεκροταφείο του Κεραμεικού (Μαρία Λοϊζίδου), ένας ακόμα εμβληματικός αρχαιολογικός χώρος της Αθήνας(δεν αποκαλύπτεται ακόμα) θα φιλοξενήσει ένα έργο σύγχρονης τέχνης. Η σχετική ανάθεση έχει ήδη γίνει στον εικαστικό Ζάφο Ξαγοράρη. Οι αναθέσεις σε έλληνες δημιουργούς δεν σταματούν εδώ, αφού στο πλαίσιο της συνεργασίας του ΝΕΟΝ με την Μπιενάλε της Αθήνας θα γίνουν δέκα νέες παραγωγές έργων σε διάφορους χώρους της πόλης.

Τα επιτυχημένα Community Projects σε γειτονιές της Αθήνας θα συνεχιστούν με το πρόγραμμα στη Κυψέλη (με το Δίκτυο Μέλισσα που απευθύνεται σε γυναίκες μετανάστριες και την Ελενα Παπαδοπούλου, διευθύντρια του Radio Athènes), αλλά και στο Αιγάλεω σε επιμέλεια του locus athens. Σημειώνουμε πως ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη το πρόγραμμα υποτροφιών, αλλά και επιχορηγήσεων του ΝΕΟΝ που καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλλουν σχετική αίτηση.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Είναι αυτό Τέχνη;» θα συνεχιστεί με 180 προγράμματα. Οσον αφορά στη συνεργασία με το ΕΜΣΤ είναι προφανές ότι ο ΝΕΟΝ αναμένει πότε θα ανοίξει το μουσείο για να προχωρήσει στην υλοποίηση του προγράμματος του συνεργασίας και στήριξης του. Και είναι η πρώτη φορά που στο πρόγραμμα που ανακοινώθηκε δεν υπάρχει αναφορά σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Αθηνών…

Αναλυτικά το πρόγραμμα που ανακοίνωσε ο ΝΕΟΝ στο www.neon.org.gr

 

Ακολουθήστε το Protagon στο Google News

Διαβάστε ακόμη...

Διαβάστε ακόμη...