Νομίζετε ότι μόνο στην Ελλάδα λατρεύουμε τα παιδιά των διασημοτήτων, ειδικά όταν ακολουθούν το επάγγελμα των γονιών τους; Οχι! Κάθε άλλο. Αυτά τα παιδιά έχουν αποκτήσει και όνομα: λέγονται «Nepo babies» (από τον νεποτισμό ή οικογενειοκρατία επί το ελληνικότερον), όρος που έγινε viral, δημιουργώντας online αντιπαραθέσεις ανάμεσα σε celebrities, fans και haters, ενώ αρκετοί είναι αυτοί που σχολιάζουν με πικρία ότι είναι άδικο να κάνουν καριέρα με τόση ευκολία τα παιδιά των διασήμων.
Δεν είναι καθόλου τυχαίο. Αυτά τα παιδιά δεν κληρονομούν απλώς ένα διάσημο επίθετο. Μαζί με αυτό αποκτούν επίσης τις κατάλληλες διασυνδέσεις και φυσικά το «know how»… Ο νεποτισμός, ωστόσο, δεν τους περιορίζει στο επάγγελμα των γονιών τους. Θεωρητικά, τα «Nepo babies» μπορούν να ασχοληθούν με οποιοδήποτε επάγγελμα. Οι οικογενειακοί δεσμοί (ή το διάσημο επώνυμο) θα τους βοηθήσουν να προχωρήσουν σε όποιον τομέα επιλέξουν.
Φέτος, στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, είχαν την τιμητική τους. Στην επίδειξη του οίκου Burberry, για παράδειγμα, το τελευταίο look δεν το παρουσίασε κάποιο θρυλικό μοντέλο, όπως η Ναόμι Κάμπελ ή η Λίλι Ντόναλντσον, αλλά η Μάγια Γουίγκραμ, η οποία στο ντεμπούτο της έκανε τον γύρο της πασαρέλας φορώντας μάξι φούστα-κιλτ και δερμάτινο τζάκετ με ζώνη, πράγμα για το οποίο θα «σκότωναν» τα περισσότερα μοντέλα, γράφει στους New York Times η Ελίζαμπεθ Πάτον στην ανταπόκρισή της από το Λονδίνο.
Σας είναι άγνωστο το όνομα Μάγια Γουίγκραμ; Πολύ πιθανόν. Η Μάγια, λοιπόν, είναι η κόρη της –τελευταία πολύ in– σχεδιάστριας μόδας Φίμπι Φίλο, η οποία πρόσφατα ξεκίνησε τη δική της εταιρεία μόδας.
Βέβαια το «κόλλημα» της μόδας με τα παιδιά διασημοτήτων δεν είναι καινούργιο. Πολλά από τα πιο επιτυχημένα μοντέλα, σήμερα, όπως οι αδελφές Τζίτζι και Μπέλα Χαντίντ, η Κένταλ Τζένερ και η Κάια Γκέρμπερ γεννήθηκαν από πλούσιους και διάσημους γονείς. Η τελευταία είναι, μάλιστα, κόρη της Σίντι Κρόφορντ, οπότε εκτός των άλλων, έχουν βοηθήσει και τα γονίδια της μαμάς σούπερ-μόντελ.
Το 2022, χάρη στο «Nepo baby boom», ανακηρύχθηκε από το Vulture «Χρονιά των Nepo Βabies». Στο μεταξύ η τάση των πολυτελών οίκων μόδας να προσλαμβάνουν νέους, που δεν έχουν ακόμη πετύχει και πολλά πράγματα στον επαγγελματικό τομέα, αλλά τυχαίνει να είναι γιοι και κόρες διασημοτήτων, δεν υποχωρεί. Αντιθέτως, έχει αποκτήσει δυναμική.
Η Σκάρλετ Σταλόνε, κόρη του Σιλβέστερ Σταλόνε, περπάτησε πρώτη φορά στην πασαρέλα στην επίδειξη του Tommy Hilfiger κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας της Νέας Υόρκης. Η Ντέβα Κασέλ, κόρη της Μόνικα Μπελούτσι και του Βενσάν Κασέλ, ήταν μοντέλο της Alberta Ferretti στο Μιλάνο. Η Ιρις Λο, κόρη του Τζουντ Λο και της Σάντι Φροστ, είναι το σημερινό πρόσωπο της Burberry. Εχει επίσης προσληφθεί από τη Victoria’s Secret μαζί με τη Λίλα Μος, κόρη της Κέιτ Μος.
Ο Λένον Γκάλαχερ, γιος του ρόκερ των Oasis, Λίαμ Γκάλαχερ, και ο Ρόμιο Μπέκαμ, γιος του Ντέιβιντ και της Βικτόρια Μπέκαμ, σημείωσαν τεράστια επιτυχία στο μόντελινγκ. Η Ιβ Τζομπς, εξάλλου, κόρη του Στιβ Τζομπς, περπάτησε στην πασαρέλα την περασμένη σεζόν για τον οίκο Louis Vuitton και στη φετινή για τον Michael Kors.
Ενα από τα μοντέλα με τις περισσότερες δουλειές αυτή τη στιγμή είναι η Αμέλια Γκρέι Χάμλιν, κόρη της Λίζα Ρίνα που πρωταγωνιστεί στο ριάλιτι «The Real Housewives of Beverly Hills». Η Αμέλια έχει «χτυπήσει» τις παρισινές πασαρέλες έχοντας προσληφθεί πέρυσι από τους οίκους Miu Miu, Balenciaga και Versace.
Η απήχηση για τις μάρκες είναι ξεκάθαρη. «Τα κλικ είναι η νέα διαφήμιση», είπε στους New York Times ο πρώην διευθυντής casting Τζέιμς Σκάλι. «Τα Nepo Βabies κατευθύνουν τεράστια ποσά διαδικτυακής κίνησης και αφοσίωσης ανεξάρτητα από το ύψος τους ή το πόσο καλά μπορούν να περπατήσουν».
Ο Σκάλι παρατήρησε ότι πολλά τέτοια μοντέλα έχουν μεγάλο αριθμό ακολούθων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και φέρνουν εκατομμύρια νέα μάτια σε ένα brand, χάρη στις βάσεις θαυμαστών που έχουν δημιουργηθεί γύρω από τo όνομα της οικογένειάς τους στα τηλεοπτικά ριάλιτι, τη μουσική ή την ψυχαγωγία.
«Η Κάια Γκέρμπερ και η Τζίτζι Χαντίντ θα είχαν μπει σε πρακτορεία και θα είχαν υπογράψει συμβόλαια, όποιοι κι αν ήταν οι γονείς τους», συνέχισε ο κ. Σκάλι, αλλά «το δίχτυ είναι πολύ φαρδύ τώρα, και σχεδόν όλοι θα το κάνουν. Στις μέρες μας, αν είσαι κόρη διασημότητας, έστω και με μέση εμφάνιση, τότε ειλικρινά, έχεις τις ίδιες πιθανότητες με ένα πραγματικό μοντέλο να συμμετάσχεις σε μια επίδειξη της Prada».
Σύμφωνα, δε, με τη Λούσι Γκριν, ιδρύτρια και CEO της εταιρείας ερευνών Light Years, η οποία προβλέπει μελλοντικές τάσεις, αυτή τη στιγμή «γίνεται μια κούρσα για την εξασφάλιση των απογόνων που αναμένεται να ενηλικιωθούν σύντομα, και υπάρχει μια αίσθηση θαυμασμού για το brand που μπορεί να κλείσει το πιο πρόσφατο “Nepo Βaby” σαν μοντέλο ή φίλο του οίκου», είπε στους New York Times.
Επειτα, υπάρχει η γοητεία των ίδιων των απογόνων, οι οποίοι έχουν γίνει φετίχ σε έναν κόσμο στον οποίο το να είσαι μοντέλο –και να έχεις την ικανότητα και την επιρροή να πουλάς ένα προϊόν χάρη στην εμφάνισή σου– φαίνεται να είναι η απόλυτη μορφή δημόσιας αναγνώρισης.
Πριν από είκοσι χρόνια, Nepo Βabies, όπως η Στέλλα Τέναντ –κορυφαίο μοντέλο της εποχής της με αριστοκρατική καταγωγή–, που προσπαθούσαν να γίνουν μοντέλα, συχνά αποστασιοποιούνταν από το οικογενειακό τους όνομα, ώστε να μην κατηγορηθούν για νεποτισμό. Το 2024, όμως, κάνουν ακριβώς το αντίθετο, γνωρίζοντας τη δύναμη που φέρνει το οικογενειακό όνομα.