Αλματώδης είναι η εξέλιξη στην τεχνολογία των τρένων την τελευταία δεκαετία. Μια σειρά από επαναστατικές τεχνολογίες είτε έχουν ήδη ενσωματωθεί σε νέας γενιάς τρένα είτε βρίσκονται σε προχωρημένα στάδια δοκιμών. Όλες αυτές οι τεχνολογίες αναπτύσσονται έτσι ώστε τα τρένα να κινούνται με ολοένα και υψηλότερες ταχύτητες χωρίς οι επιβάτες να αισθάνονται κάποια δυσφορία ή να μειώνεται παράλληλα με την ταχύτητα το επίπεδο της ασφάλειας του δρομολογίου.
Την εμφάνιση τους έχουν κάνει τρένα μαγνητικής αιώρησης ενώ δοκιμάζονται τα φουτουριστικά τρένα Hyperloop που θα κινούνται με υπερηχητικές ταχύτητες μέσα σε δίκτυα στοών κενού αέρος.
Την δική της πρόταση στα επόμενης γενιάς τρένα ετοιμάζει η Κίνα. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Southwest Jiaotong στην πόλη Τσένγκντου κατασκεύασαν μια αμαξοστοιχία μήκους 21 μέτρων που μπορεί να αναπτύσσει ταχύτητες 620 χλμ./ώρα. Oπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι Times στις 14 Ιανουαρίου πραγματοποιήθηκε πετυχημένη δοκιμή του τρένου. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές του το τρένο μπορεί να λειτουργήσει και με τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης αλλά και με την τεχνολογία κενού αέρος όταν δημιουργηθούν τέτοια δίκτυα με την ταχύτητα που θα αναπτύσσει σε αυτά να αγγίζουν τα 1.000 χλμ./ώρα.
Η Κίνα έχει αναπτύξει περίπου 38 χιλιάδες χλμ. σιδηροδρομικού δικτύου υψηλής ταχύτητας όπου τα τρένα σε αυτό το δίκτυο κινούνται με ταχύτητες 300-350 χλμ./ώρα. Το Πεκίνο φιλοδοξεί να κατασκευάσει ένα στόλο που θα αποτελείται από τα ταχύτερα τρένα στον πλανήτη.
Hδη η Κίνα έχει δημιουργήσει την μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής τρένων στον κόσμο, την CRRC Corp. η οποία αφού «υιοθέτησε» την γερμανική τεχνολογία μαγνητικής αιώρησης τρένων άρχισε να πειραματίζεται με αυτή, να την εξελίσσει και τελικά να προχωρά στην δική της εκδοχή αυτού του συστήματος το 2018.
Η εταιρεία πειραματίζεται αυτή την στιγμή με την αποκαλούμενη υπεραγώγιμη τεχνολογία υψηλής θερμοκρασίας που θεωρείται πιο εξελιγμένη από αυτή την μαγνητικής αιώρησης και πιο συμβατή με τα τρένα που θα κινούνται σε κενό αέρος.