Ενας γιγάντιος ξαπλωμένος Βούδας κλέβει την παράσταση στον ναό Nanzoin στην πόλη Φουκουόκα της Ιαπωνίας. Οι ντόπιοι, δεν είναι τόσο χαλαροί όσο η στάση του διάσημου γλυπτού, καθώς οι ορδές τουριστών που προσελκύει κάθε χρόνο, μοιάζουν όλο και πιο απειλητικές. Πινακίδες γραμμένες σε 12 διαφορετικές γλώσσες, ενημερώνουν τους επισκέπτες ότι απαγορεύεται να εισέρχονται στον ναό σε πολύ μεγάλα γκρουπ.
Οπως αναφέρει δημοσίευμα του The Conversation, πρόκειται για μία γενικευμένη αντι-τουριστική τάση, ένα αίσθημα κόπωσης των ντόπιων από τους πολυάριθμους τουρίστες που έχουν εμμονή με τις selfies και ελάχιστο σεβασμό απέναντι στον τόπο που επισκέπτονται.
Ο τουρισμός είναι χωρίς αμφιβολία μία σωτήρια πηγή εσόδων για κάθε χώρα. Οι πιο δημοφιλείς προορισμοί όμως, αρχίζουν να δεινοπαθούν, καθώς οι μόνιμοι κάτοικοι αισθάνονται σχεδόν ανεπιθύμητοι στην ίδια τους την πόλη, βλέποντας τους τουρίστες να κάνουν κατάληψη παντού. Από τα διαμερίσματα που νοικιάζουν μέσω Airbnb ξεσπιτώνοντας τους παραδοσιακούς ενοικιαστές, οι οποίοι δυσκολεύονται πλέον τρομερά να βρουν ένα σπίτι της προκοπής. Μέχρι το γεγονός ότι σου είναι πλέον εξαιρετικά δύσκολο να βρεις τραπέζι σε κάποιο εστιατόριο της πόλης σου. Και όταν βρεις, οι τιμές έχουν φτάσει στα ύψη, ακριβώς επειδή η τουριστική ζήτηση είναι μεγάλη.
Τα βαγόνια του Μετρό είναι γεμάτα από τουρίστες και τις ευμεγέθεις βαλίτσες τους, με τους μόνιμους κατοίκους να δυσανασχετούν επειδή αναγκάζονται να στριμώχνονται ακόμη περισσότερο σε καθημερινή βάση, ώσπου να φτάσουν στη δουλειά τους.
Τα πρώτα φέιγ βολάν με αντίστοιχα αντιτουριστικά μηνύματα, έκαναν την εμφάνισή τους και στην Αθήνα, η οποία από τη μία μεριά γνωρίζει μεγάλες δόξες επισκεψιμότητας, από την άλλη, οι Αθηναίοι πληρώνουν το βαρύ κόστος. Τα χαρτάκια αυτά, πεταμένα σε διάφορα στρατηγικά σημεία της πόλης, όπως στα Πετράλωνα και στο Κουκάκι, γράφουν τα εξής, ακολουθώντας το πρόσφατο παράδειγμα και της συμπάσχουσας Βαρκελώνης: «Tourists go home / Refugees welcome» (Τουρίστες να πάτε σπίτια σας / Πρόσφυγες καλώς ορίσατε) – δηλώνοντας με αυτόν τον τρόπο ότι δεν είναι θέμα ρατσισμού ή ξενοφοβίας, αλλά ένδειξη του πόσο άβολα έχουν αρχίσει να νιώθουν οι ντόπιοι εξαιτίας της τουριστικής επέλασης.
Η αλήθεια είναι, πως αυτή η εθνική εσωστρέφεια τόσων χωρών, έχει προκληθεί λόγω μίας μεγάλης μερίδας πραγματικά ανάγωγων τουριστών. Και κάπως έτσι, ελλοχεύει ο κίνδυνος, αντί ο τουρισμός να χτίσει γέφυρες φιλίας ανάμεσα στους λαούς, να υψώσει στερεοτυπικά τείχη που χωρίζουν τους ανθρώπους.
Φυσικά, κάθε κουλτούρα έχει τις δικές της παραξενιές. Στην Κίνα για παράδειγμα, δεν θεωρείται καθόλου κατακριτέο να αφήνεις το τραπέζι στο οποίο έφαγες, ακόμη και το πάτωμα γύρω από αυτό, σε κακά χάλια. Οταν όμως δύο Κινέζες επισκέφθηκαν την Ιαπωνία, έγιναν viral, καθώς τους ζητήθηκε να φύγουν από εστιατόριο της Οσάκα, εξαιτίας των «αηδιαστικών συνηθειών και των άξεστων τρόπων τους στο φαγητό». Αν λοιπόν στη χώρα τους το να ρουφούν με έντονο θόρυβο τη σούπα τους είναι κάτι το απολύτως φυσικό, εκτός των δικών τους συνόρων, αυτή η ηχορρύπανση είναι αιτία… απέλασης.
Ειδικοί σε θέματα τουρισμού, εξηγούν ότι λείπει η τουριστική παιδεία από τους περισσότερους ταξιδιώτες. Οταν δηλαδή ο τουρισμός προωθείται παγκοσμίως ως συνώνυμο της απόδρασης, της ξέφρενης διασκέδασης και της ηδονικής απόλαυσης του ελεύθερου χρόνου, μία μεγάλη μερίδα ατόμων, όταν βρεθούν σε ξένη χώρα, συμπεριφέρονται σαν σχολιαρόπαιδα που έκαναν κοπάνα από το μάθημα.
Αντί λοιπόν να δουν τον εαυτό τους σαν πολίτες του κόσμου που έχουν και δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις, οι τουρίστες αγοράζουν την ψευδαίσθηση της αέναης κραιπάλης και καλοπέρασης. Αντιμετωπίζονται σαν πελάτες-καταναλωτές με αυξημένα προνόμια, σαν κακομαθημένα παιδιά, που δεν μπορείς να τους πεις «όχι» και να τα κακοκαρδίσεις. Δεν χρειάζεται λοιπόν να απορούμε όταν γίνονται viral επειδή εισέρχονται γυμνοί σε ναούς, σκαρφαλώνουν στα πιο απίθανα σημεία για να βγάλουν την καλύτερη selfie, ή τσαλαβουτούν στη Φοντάνα ντι Τρέβι λες και βρίσκονται στη μπανιέρα του σπιτιού τους.
Για όλους αυτούς τους λόγους, το hashtag #touristgohome ζει μεγάλες δόξες στο Twitter.