Οι επιπτώσεις της τεχνολογικής αναμόρφωσης της γερμανικής, και όχι μόνον, αυτοκινητοβιομηχανίας χάριν της ηλεκτροκίνησης έχουν βαρύ τίμημα. Με την αντίστοιχη κινεζική να είναι η μεγάλη κερδισμένη |
Θέματα

Το θέμα είναι σοβαρό: Κίνδυνος να κλείσει εργοστάσιο της VW στη Γερμανία

H δημοσίευση στον Guardian σχολιάζει την πρόθεση του γερμανικού κολοσσού να βάλει λουκέτο σε εργοστάσιό του, κάτι που δεν έχει συμβεί ποτέ επί εθνικού εδάφους
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Όπως λένε, η σχέση είναι περίπλοκη. Από τη μια ακόμα και οι αυξημένοι δασμοί επί των κινεζικών ΕV δεν φαίνεται να ανακόπτουν τις πωλήσεις τους (καθώς έχουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής και μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους παρά την τιμωρητική στρατηγική της Ε.Ε.) και από την άλλη οι ευρωπαίοι κατασκευαστές δυσκολεύονται στη μετάβαση από τις μηχανές εσωτερικής καύσης στην ηλεκτροκίνηση.

Όχι ότι η κατάσταση δεν φαινόταν. Μπαμ έκανε ότι η Ευρώπη ετοιμαζόταν να «πυροβολήσει» τα πόδια της. Τώρα, λοιπόν, χάνονται δισεκατομμύρια. Όχι μόνο από τη VW αλλά, για παράδειγμα, και από τις General Motors, Ford, Mercedes. Ακόμα και η Τesla δίνει μάχη για να συγκρατήσει τις πτωτικές πωλήσεις. Σε αυτό το δύσκολο επιχειρηματικό περιβάλλον η Volkswagen ενημέρωσε τη Δευτέρα το συνδικάτο των εργαζομένων ότι σκέφτεται να κλείσει «τουλάχιστον ένα μεγάλο εργοστάσιο με γραμμή συναρμολόγησης και ένα δεύτερο εξαρτημάτων προκειμένου να διασώσει δισ. ευρώ».

Όπως δήλωσε ο επικεφαλής του γκρουπ, Όλιβερ Μπλουμ, «η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται σε μία άκρως απαιτητική και δύσκολη κατάσταση. Το οικονομικό περιβάλλον έχει γίνει ακόμα πιο σκληρό και νέοι ανταγωνιστές (σ.σ. οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες) μπαίνουν στην ευρωπαϊκή αγορά. Πρέπει να ενεργήσουμε αποφασιστικά».

Το ενδεχόμενο τού να κλείσει ένα τουλάχιστον εργοστάσιο στην έδρα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας προκαλεί διάφορες αναταράξεις. Κατ΄ αρχάς σημειολογικές καθώς δεν έχει ξανασυμβεί ποτέ στο παρελθόν. Πολιτικές, επίσης, καθώς αυξάνεται η πίεση στον καγκελάριο Όλαφ Σολτς, αφενός εν μέσω μιας γερμανικής οικονομίας που δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε και αφετέρου με τις επιπλέον πιέσεις που θα επιβραβεύσουν την άνοδο ακροδεξιών πολιτικών σχηματισμών, όπως το AfD που κέρδισε θεαματικά τις εκλογές στη Θουριγγία.

Σε όλο αυτό το μάλλον δυσοίωνο περιβάλλον αξίζει να προστεθεί και το σενάριο που πέρασε στα ψιλά τον Ιούλιο και διατυπώθηκε επισήμως από το γκρουπ της VW, δηλαδή η πιθανότητα να κλείσει ένα εργοστάσιο της Audi στο Βέλγιο. Κι αυτό επίσης σημειολογικό της κατάστασης. Κάτι ανάλογο δεν έχει έχει επαναληφθεί εντός του γκρουπ της VW, ακόμα και σε παγκόσμιο επίπεδο ανάμεσα στα εργοστάσια κατασκευής που έχει σε διάφορα σημεία του πλανήτη, κατά τα τελευταία 40 χρόνια.

Το συνδικάτο εργατών βαστάει κόντρα. Λογικό. Η εκπρόσωπός τους, Ντανιέλα Γκαβάλο, είπε ότι περισσότερα του ενός εργοστάσια είναι σε κίνδυνο και κατηγόρησε το Δ.Σ. της εταιρείας για την αποτυχία διαχείρισης. Στο ίδιο πνεύμα και ο εκπρόσωπος του πανίσχυρου Σωματείου Μετάλλου (IG Metall) που χαρακτήρισε την εταιρική στρατηγική ως «ανεύθυνο πλάνο που σείει τα θεμέλια της Volkswagen και φέρει μια τεράστια απειλή για θέσεις εργασίας και περιοχές της χώρας».

Το περιβάλλον είναι δύσκολο και οι μέρες της ευρωπαϊκής αλλά και αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είναι ανθηρές. Όταν μία Xiaomi που είναι γενικότερα γνωστή από κινητά τηλέφωνα σε λίγες ώρες ξεπουλάει και όταν μία BYD σημειώνει το 2024 ρεκόρ πωλήσεων, το κινεζικό τσουνάμι έχει ξεκινήσει για τα καλά. Και τώρα το μαχαίρι μπαίνει στο κόκαλο.