Η τελευταία εβδομάδα του Φεβρουαρίου συνήθως φέρνει στο Παρίσι τους πλουσιότερους πελάτες της μόδας από όλο τον κόσμο. Ντεφιλέ, όμως, δεν γίνονται πια στη γαλλική πρωτεύουσα. Τουλάχιστον, όχι προς το παρόν. Η εβδομάδα υψηλής ραπτικής είναι πλέον μια εικονική εμπειρία με τους πελάτες να συντονίζονται από παντού στον πλανήτη, από το Σάο Πάολο έως το Μακάο.
Πόσο πιο ωραία, λοιπόν, θα μπορούσε να παρουσιαστεί στο διαδίκτυο το παραμύθι της υψηλής μόδας; «Η ραπτική είναι μια φυσική εμπειρία», παρατήρησε η καλλιτεχνική διευθύντρια του οίκου Dior πριν από την παρουσίαση της κολεξιόν του οίκου για την άνοιξη και το καλοκαίρι 2021, την Δευτέρα 25 Ιανουαρίου, «Είναι δύσκολο να εξηγηθεί από απόσταση», είπε η Μαρία Γκράτσια Κιούρι.
Κανονικά, μια πελάτισσα θα παρακολουθούσε την επίδειξη στην πασαρέλα και στη συνέχεια θα πήγαινε στο ατελιέ του οίκου για να της πάρουν τα μέτρα, να διαλέξει υφάσματα και να μιλήσει για λεπτομέρειες μοναδικές για εκείνη προσωπικά προκαλώντας γύρω της μια αναστάτωση πριγκιπική, μπορεί, εξάλλου, να είναι και πριγκίπισσα.
Η πανδημία, όμως, που εδώ και έναν χρόνο βασανίζει τον πλανήτη δεν επιτρέπει δημόσιες εκδηλώσεις. Η λύση, λοιπόν, ήταν μια κυριολεκτικά παραμυθένια ταινία με τίτλο «Ο πύργος των ταρό». Γοητευμένη από το μυθιστόρημα του Ιταλο Καλβίνο «Το Κάστρο των διασταυρωμένων Πεπρωμένων» (κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Αγρα, εξαντλημένο) η Μαρία Γκράτσια Κιούρι επέλεξε να σχεδιάσει μια συλλογή με εξαιρετικές δημιουργίες που συμβολίζουν τη μεγάλη Αρκάνα χρησιμοποιώντας τις υπέροχες πρωτότυπες κάρτες ταρό Visconti-Sforza. (Δείτε τη στο τέλος του κειμένου)
«Τι θέλεις να μάθεις;», ρωτάει η μάντισσα τη Γκουίνεβιρ. «Ποια είμαι;», λέει η νεαρή κοπέλα και η χαρτορίχτρα ανακατεύει την τράπουλα. «Η αρχιέρεια», της απαντάει με φωνή εξίσου μυστηριώδη με την εικόνα της νεαρής γυναίκας στον θρόνο με το βαρύτιμο ένδυμα και την παπική τιάρα στο κεφάλι. Και το παραμύθι της μόδας ξεκινάει.
Το σκηνικό στήθηκε στο Κάστρο του Σαμετζάνο ένα παλάτσο νεομαυριτανικής αρχιτεκτονικής στην Τοσκάνη, σαν να βγήκε από τα όνειρα του Τιμ Μπάρτον. Και μέσα σε αυτό -σαν να ζωντανεύουν αριστουργήματα μεγάλων αναγεννησιακών ζωγράφων- περιφέρονται κοπέλες αιθέριες, ντυμένες με περίτεχνα ρούχα που θυμίζουν μεσαιωνικά φορέματα, στολισμένα με ρόδια και τριαντάφυλλα.
Εμπνευσμένη εξάλλου από τη χαρτομαντεία, η online επίδειξη εξελίσσεται ακόμα πιο φανταστικά. Ένα μοντέλο με σμαραγδί παντελόνι από μεταξωτό μπροκάρ και κεντημένο μπούστο είναι κρεμασμένο ανάποδα: ο «Κρεμασμένος», η 12η κάρτα ταρό, ένα από τα πολυπλοκότερα χαρτιά της μεγάλης Αρκάνα, παραπέμπει στον Οντιν, τον σπουδαιότερο θεό της σκανδιναβικής μυθολογίας.
Σύμφωνα με μια από τις βασικές ερμηνείες αυτού του φύλλου μιλάει για πάγωμα του χρόνου, για αναμονή και αναβολή. Όταν εμφανιστεί ο «Κρεμασμένος» σημαίνει ότι το καλύτερο πράγμα που έχετε να κάνετε είναι να περιμένετε. Και ίσως είναι ένα πραγματικά ειρωνικό κλείσιμο ματιού στο βασίλειο της υψηλής ραπτικής, η οποία πάντα συνήθιζε να προλέγει τα μελλούμενα.
Η νέα κολεξιόν του Dior είναι πράγματι εκπληκτική, αν και με την πολυπλοκότητά τους και την αναφορά σε έναν άλλο κόσμο, τα φορέματά της για την ερχόμενη άνοιξη και το καλοκαίρι, θυμίζουν περισσότερο κοστούμια εποχής παρά μοντέλα σύγχρονης μόδας. Οι μεγάλες πελάτισσες των οίκων υψηλής μόδας όμως, εκτός από βραδινά φορέματα αγοράζουν και πιο ανάλαφρα πρωινά ρούχα, γράφει στους The Times η συντάκτρια μόδας Αννα Μέρφι. Κάτι τέτοιο δεν παρουσιάστηκε.
Γιατί όχι; Η απάντηση είναι εύκολη: Ενα απλό κοστούμι δεν τραβάει την προσοχή στο διαδίκτυο όσο ένα φόρεμα που θυμίζει Μποτιτσέλι. Είναι αυτονόητο, εξάλλου, ότι η Mαρία Γκράτσια Κιούρι, επέλεξε να παρουσιάσει ένα αφήγημα αυστηρά επικεντρωμένο σε ένα σύνολο χειροποίητων αριστουργημάτων φιλικών προς την οθόνη.
Μια έκφραση της διάθεσης, αν θέλετε, και όχι βιβλίο παραγγελιών. Εκτός αυτού, όπως είπε η καλλιτεχνική διευθύντρια του Dior, «η ραπτική είναι πολύ ευέλικτη. Μπορούμε να κάνουμε ό, τι θέλετε. Μπορούμε να φτιάξουμε και πιτζάμες»… Λέτε;