Τα σχέδια του Λεονάρντο Ντα Βίντσι για μία γέφυρα που θα περνάει πάνω από τον Βόσπορο στον Κεράτιο Κόλπο, εφάρμοσαν σε μικρογραφία επιστήμονες από το MIT.
O μεγάλος καλλιτέχνης τα είχε σχεδιάσει στις αρχές του 16ου αιώνα και, αν χτιζόταν η γέφυρα, θα ήταν η μεγαλύτερη στον κόσμο εκείνη την εποχή και μάλιστα δεκαπλάσια σε μήκος από τις τυπικές γέφυρες.
Αν και το έργο δεν υλοποιήθηκε, η γέφυρα υποτίθεται ότι θα ήταν εξαιρετικά σταθερή, όπως ανακοίνωσε ομάδα μηχανικών του Τμήματος Πολιτικών Μηχανικών και Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου του ΜΙΤ, που μελέτησε τα σχέδια του Ντα Βίντσι.
Παραγγελία σουλτάνου
Το 1502 ο σουλτάνος Βαγιαζήτ ο 2ος είχε ζητήσει να του παρουσιάσουν αρχιτεκτονικά σχέδια και προτάσεις για «μια μακριά γέφυρα» και ο Ντα Βίντσι ήταν ανάμεσα σε αυτούς που παρουσίασαν τις ιδέες τους. Αν και ήδη ήταν πολύ γνωστός καλλιτέχνης και εφευρέτης, δεν ανέλαβε τελικά το έργο.
Οι ερευνητές του ΜΙΤ τώρα, εξέτασαν τα σχέδια του Ντα Βίντσι και τα εφάρμοσαν σε πολύ μικρότερη κλίμακα, δημιουργώντας μία μικρογραφία της γέφυρας.
Μάλιστα, για τη δημιουργία της χρησιμοποίησαν μόνο τα υλικά που πρότεινε το σχέδιο, αλλά σε κάποια σημεία «πρόσθεσαν» νέα τεχνολογία, καθώς εκτύπωσαν σε τρισδιάστατο εκτυπωτή 126 μπλοκ, δηλαδή λίθους, οι οποίοι ήταν αντιπροσωπευτικοί αυτών που θα απαιτούσε η πραγματική κατασκευή.
Η γέφυρα που οραματιζόταν ο Ντα Βίντσι, παρά το τεράστιο μήκος της, ήταν μια ενιαία αψίδα, επίπεδη στην κορυφή, χωρίς καθόλου υποστυλώματα, αρκετά ψηλή για να περνάνε πλοία από κάτω.
Η κλίμακα του ΜΙΤ
Οι μηχανικοί του ΜΙΤ εντυπωσιάστηκαν από το ότι -όπως έδειξε και το ομοίωμά τους- η μονότοξη γέφυρα ήταν πολύ σταθερή χάρη στη γεωμετρία της και μόνο.
Τα μόνα υποστηρίγματα σταθεροποίησης ήταν στις δύο άκρες της γέφυρας, πιθανώς επειδή ο Λεονάρντο γνώριζε ότι η περιοχή είναι σεισμογενής.
Τα πειράματα του ΜΙΤ, με την πρόκληση τεχνητών σεισμών στο ομοίωμα, έδειξαν ότι η γέφυρα άντεξε στις δονήσεις, εμφανίζοντας μόνο μια μικρή παραμόρφωση, αναφέρει το Smithsonianmag.
Είναι άγνωστο πόσο είχε μελετήσει ο Ντα Βίντσι το σχέδιο της γέφυρας ή αν όπως είπε η επικεφαλής Κάρλι Μπλαστ, «ήταν κάτι που σκιτσάρισε μέσα σε 50 δευτερόλεπτα».
Το πιθανότερο σενάριο πάντως είναι να ισχύει το πρώτο, όπως είπε η ερευνήτρια, η οποία παρουσίασε τα πορίσματα της ομάδας της σε διεθνές συνέδριο που έγινε στη Βαρκελώνη.
Αρκετοί μηχανικοί ανά τον κόσμο έχουν δημιουργήσει ανάλογες γέφυρες, αλλά με σύγχρονα υλικά (χάλυβα και τσιμέντο), πράγμα που έκανε πολύ πιο εύκολο το έργο τους.
Πριν από 500 χρόνια όμως, η γέφυρα στον Βόσπορο θα είχε χτισθεί με ξύλινες σκαλωσιές, οι οποίες θα αφαιρούνταν με την ολοκλήρωση της κατασκευής και η λίθινη γέφυρα θα στηριζόταν στον… αέρα.