Tο θέμα του φετινού γκαλά, στο Μετροπόλιταν Τέχνης της Νέας Υόρκης με τίτλο: «Στην Αμερική, Ανθολογία της Μόδας», περιείχε μια διευκρίνιση στην πρόσκληση, που για πολλούς έκανε τη διαφορά: «Ένδυμα χρυσοποίκιλτο, λευκό, επίσημο», αφήνοντας ως συνήθως μεγάλα περιθώρια δημιουργικής ενδυματολογικής ασάφειας στους εκλεκτούς καλεσμένους και στις ομάδες των οίκων που ανέλαβαν να τους ντύσουν.
Έμπνευση αποτέλεσε και η σειρά του HBO max “The Gilded Age” που διαδραματίζεται στην Χρυσή Εποχή της Νέας Υόρκης στα τέλη του 19ου αιώνα, όπου λόγω τεράστιας ευμάρειας αναπτύχθηκε η αρχιτεκτονική, το στυλ αλλά και οι ισχυρές οικογένειες που κατέστησαν την Νέα Υόρκη πρωτεύουσα του κόσμου. Η σημαντικότερη ίσως βραδιά μόδας παγκοσμίως σκοπό είχε και να τιμήσει τους ξεχασμένους δημιουργούς της Αμερικής, για τους οποίους φτιάχτηκαν ειδικά και παρουσιάστηκαν, εννέα σύντομες ταινίες από βραβευμένους σκηνοθέτες που σκοπό είχαν να υποστηρίξουν την κεντρική ιδέα του γκαλά ότι πρωτίστως έχει φιλανθρωπικό χαρακτήρα.
Η βραδιά, που απασχολεί τα ΜΜΕ σε όλον τον κόσμο, για εβδομάδες, μαζεύει χρήματα για το Ινστιτούτο Ενδυματολογίας. Με τραπέζια που «φέρνουν» 200 με 300 χιλιάδες δολάρια έκαστο μέσω προσκλήσεων, τα κέρδη υπολογίζονται σε δεκάδες εκατομμύρια, αν όλα πάνε καλά. Η οικονομική επίδοση του γκαλά αποτελεί και έναν δείκτη της επιρροής της Vogue και ίσως της ίδιας της Άννα Γουίντουρ, της οποίας η καρέκλα τελευταία τρίζει. Η επιτυχία της βραδιάς έχει επιπτώσεις στην διαφήμιση που μπορεί να πουληθεί στις σελίδες του περιοδικού αλλά και στις μηνιαίες συνδρομές που αποτελούν την ραχοκοκαλιά των εσόδων.
Αξίζει να σημειωθεί πως έπειτα από δυο χρόνια καραντίνας, το 2022 θεωρείται χρονιά επιστροφής του θεσμού, η αξία του οποίου αποτιμάται σε εκατομμύρια δολάρια προερχόμενα και από την πώληση των τηλεοπτικών δικαιωμάτων κάλυψης της βραδιάς που είναι μια ατέλειωτη τοποθέτηση προϊόντων αλλά και σταρ… Μια δυνατή εμφάνιση στο γκαλά του ΜΕΤ, ισοδυναμεί με γκολ στον τελικό του Τσάμπιονς Λιγκ της μόδας, και μπορεί να είναι καθοριστική για τις βιομηχανίες που εκπροσωπούνται αλλά και για τις προσωπικότητες που παρίστανται .
Ανεξαιρέτως ωστόσο θέματος της βραδιάς, φόρου τιμής στους σχεδιαστές, τι φόρεσε ποιος και ποιος το φόρεσε καλύτερα, εκατομμυρίων δολαρίων και αν η Γουίντουρ πάλι τα κατάφερε, υπάρχει και η πολιτική που με έναν πολύ αμερικάνικο τρόπο βρίσκει τον χώρο της σε μια βραδιά η οποία στην πραγματικότητα δεν απέχει έτη φωτός από το να είναι «πολιτικοποιημένη».
Στα μάτια των Αμερικανών όμως και ειδικά εκείνων που ασχολούνται με τη μόδα, ίσως επειδή η πολιτική άποψη καθορίζεται από τα τρέχοντα ζητήματα και πολύ λιγότερο από την ιδεολογία, οι εμφανίσεις στο γκαλά του Μet, «βρίθουν από πολιτικά μηνύματα» που στις περισσότερες περιπτώσεις δεν θα μπορούσαν να αποκωδικοποιηθούν χωρίς βοήθεια από τους φέροντες!
Η Κιμ Καρντάσιαν, φόρεσε το ημιδιαφανές φόρεμα που φορούσε η Μέρλιν Μονρόε το 1962, όταν τραγούδησε με πάθος το θρυλικό Happy Birthday Mr. President στον Τζον Κένεντι, έβαψε και τα μαλλιά της ξανθά και η επιλογή της ερμηνεύτηκε ως ξεκάθαρα πολιτική.
Ο βραβευμένος με Όσκαρ δημιουργός, ηθοποιός και μουσικός Ριζ Άχμεντ, προτίμησε ένα λευκό μπλουζάκι με ένα μεταξένιο πουκάμισο από πάνω που συνδύασε με ένα κολιέ Καρτιέ, δηλώνοντας πως ο σκοπός του ήταν να τιμήσει τους μετανάστες εργάτες που σήκωσαν στις πλάτες του το θαύμα της Χρυσής Εποχής (αν και εκείνοι δεν φόραγαν Καρτιέ ).
O Χάμις Μπόουλς, διευθυντής του περιοδικού Τhe World of Interiors, εμφανίστηκε με επιβλητικό σμόκιν εποχής και χρυσή τιάρα με φύλλα (φορέθηκαν πολύ οι τιάρες φέτος), δηλώνοντας την υποστήριξη της στους Ουκρανούς και τα θύματα του ξεριζωμού παγκοσμίως. Το θετικό στον συγκερασμό «πολιτικής» και εμφάνισης του Μπόουλς είναι πως προσέφερε δωρεά στο Ερυθρό Σταυρό και ενεθάρρυνε όσους έχουν την δυνατότητα να τον ακολουθήσουν.
Η Χίλαρι Κλίντον επέλεξε μια βυσσινί, πολυτελή τουαλέτα που έφερε -σε σημείο όχι ιδιαίτερα ορατό είναι η αλήθεια- τα ονόματα γυναικών που διακρίθηκαν για το θάρρος τους σε δύσκολους καιρούς.
Μια σαφώς καλύτερη σύνδεση μόδας και πολιτικής κατάφερε δίχως αμφιβολία η Πρώτη Κυρία των ΗΠΑ, Τζιλ Μπάιντεν, όχι με το σύνολο της αλλά με τις δηλώσεις της στην απογευματινή εκδήλωση που προηγήθηκε του επιβλητικού γκαλά. «Το στυλ, μας επιτρέπει να εκφράσουμε πράγματα που δεν λέγονται με λόγια», είπε και το εκθαμβωτικό πλήθος διασήμων που κατέφθασε λίγες ώρες αργότερα στο ίδιο σημείο με λιμουζίνες, εκκωφαντικά ντυσίματα και κοσμήματα αξίας εκατομμυρίων, απέδειξε εμπράκτως ότι συμφωνεί μαζί της…
- Πλήρες φωτορεπορτάζ από το γκαλά του Μet εδώ.