Η Lotus Evija Fittipaldi είναι κάτι σαν μεγάλη νικήτρια σε έναν φανταστικό διαγωνισμό για το ηλεκτρικό GNTM | Lotus
Θέματα

Το «διαστημόπλοιο» Evija, φόρος τιμής στον Φιτιπάλντι και στη Lotus 72

Πενήντα χρόνια από τότε που ο βραζιλιάνος οδηγός της Formula 1 κέρδιζε το παγκόσμιο πρωτάθλημα με την επαναστατική Lotus 72, η περιορισμένων αντιτύπων ηλεκτρική Evaja Fittipaldi των 2.000 ίππων βγήκε ξανά στην πίστα για να τιμήσει τη σύνδεσή της με εκείνον
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Πριν οι διαφημίσεις τσιγάρων απαγορευτούν στη Formula 1, ο κόσμος κάπνιζε εκείνα τα John Player Special, σε εκείνο το ωραίο πακέτο σε χρυσό-μαύρο. Hταν τότε που ο Bραζιλιάνος Eμερσον Φιτιπάλντι κέρδιζε, ακριβώς 50 χρόνια πριν, το παγκόσμιο πρωτάθλημα με την επαναστατική Lotus 72, βαμμένη σε αυτά τα χρώματα.

Αυτές τις ημέρες, η περιορισμένων αντιτύπων ηλεκτρική Evaja Fittipaldi των 2.000 ίππων βγήκε στην πίστα για να τιμήσει τη σύνδεσή της με τον σπουδαίο βετεράνο οδηγό. Οντως, ωραίο event θα ήταν αυτό.

Για την ακρίβεια, η Evija Fittipaldi κατασκευάστηκε σε μόλις οκτώ «κομμάτια». Γιατί, θα σκεφτείτε, οκτώ και δεν το στρογγύλεψαν σε δέκα, ή σε είκοσι; Διότι, επίσης, μόλις οκτώ αντίτυπα της Lotus 72, του μονοθεσίου που κέρδισε τίτλους μισό αιώνα πριν, έχουν διασωθεί μέχρι σήμερα.

Ο Τζένσον Μπάτον, πρεσβευτής της Lotus και παγκόσμιος πρωταθλητής, ήταν στην πίστα και μετέφερε την εμπειρία (lotus)

Μη βιάζεστε, πάντως, αν σας περισσεύουν τα φράγκα. Και οι οκτώ Evija Fittipaldi είναι ήδη πουλημένες. Για την ιστορία, οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν από τις αρχές του 2023. Μάλιστα, η βρετανική εταιρεία (πλέον, με το πλειοψηφικό της πακέτο να ανήκει στην κινέζικη Geely) οργάνωσε μια πολύ σπέσιαλ –σαν τα John Player Special– εκδήλωση στην πίστα της, στο Χέθελ της Μ. Βρετανίας.

Εκεί μαζεύτηκαν εκλεκτοί προσκεκλημένοι –VIP, που λένε…– πελάτες με τις οικογένειές τους, ο ζωντανός θρύλος Εμερσον, αλλά και ο Βρετανός Τζένσον Μπάτον, επίσης πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής και νυν πρεσβευτής της μάρκας.

Περί ορέξεως ουδείς λόγος, αλλά αν υπάρχει ένα αμιγώς ηλεκτρικό που δείχνει συγκλονιστικά αποστομωτικό, είναι αυτό. Αεραγωγοί venturi που κάνουν τον αέρα όχι μόνο να περνά γύρω και κάτω από το αυτοκίνητο, αλλά και μέσα από αυτό, μινιμαλισμός και αρμονικό ντιζάιν που παραπέμπει σε καλλονές.

Στα δικά μου μάτια θα μπορούσε να είναι η κορωνίδα μιας Ferrari, ειδικά σήμερα, που αυτές δεν έχουν καμία σχέση με τις καλλονές εποχών Pininfarina. Ακόμα περισσότερο, η Evija Fittipaldi, σε αυτό το βαμμένο στο χέρι μαύρο, με τις χρυσές λεπτομέρειες, τις σφραγίδες από τα πρωταθλήματα της Lotus στην F1, την υπογραφή του Φιτιπάλντι στο ταμπλό, τα χρυσά πεντάλ (που, ναι, εδώ, σε αυτήν ειδικά την περίπτωση, δεν δείχνουν σαουδαραβικά και vulgaire) και το γυμνό κάρμπον, είναι τόσο μοναδική.

Το πιο συναισθηματικό στοιχείο; Αυτός ο περιστροφικός διακόπτης που μπορείτε να δείτε στην κεντρική «αιωρούμενη» κονσόλα,  στη φωτογραφία επάνω. Τι σκέφτηκαν οι άνθρωποι; Πήραν κομμάτια αλουμινίου από εξαρτήματα της θρυλικής Lotus 72, τα ανακύκλωσαν και έφτιαξαν αυτό το μπουτόν. Ετσι, οι ιδιοκτήτες της συλλεκτικής έκδοσης θα ξέρουν πως, πέρα από τον ήδη επετειακό χαρακτήρα της Evija Fittipaldi, στο κόκπιτ θα βρίσκεται και μια ανάμνηση από το ίδιο κομμάτι αλουμινίου που βρισκόταν στο μονοθέσια των Lotus 72. Πιο exclusive, πεθαίνεις. Πιο ιδιαίτερη σύνδεση ιστορικού motorsport, θρύλων της οδήγησης και της νέας ηλεκτρικής εποχής, δύσκολο.

Το κεντρικό περιστροφικό μπουτόν είναι από ανακυκλωμένο αλουμίνιο της θρυλικής Lotus 72 (lotus)

Κατά τα λοιπά, η Evija,  ανεξαρτήτως της σπέσιαλ έκδοσης, είναι και το ισχυρότερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο. Αποδίδει κάτι παραπάνω από 2.000 ίππους, αστρονομική ροπή 1704 Nm, επιταχύνει από 0-300 χλμ./ώ σε κάτω από 9 δευτερόλεπτα και έχει τελική ταχύτητα 350 χλμ/ώ., με την τελευταία ηλεκτρονικά περιοριζόμενη. Οπερ σημαίνει ότι το «πράμα» θα είχε κι άλλο.

Πάντως, ο Μπάτον, που μπήκε στην πίστα και την οδήγησε, πέρα από πληρωμένα πρεσβευτιλίκια και δημοσιοσχετίστικα κλισέ, είπε ότι «ακούγεται σαν τουρμπίνα από τζετ. Θα περίμενες ότι ένα ηλεκτρικό είναι ήσυχο, αλλά δεν είναι. Η ροπή είναι απίστευτη και σου μένει ένα χαμόγελο στο πρόσωπο. Μοιάζει με διαστημόπλοιο ενώ οι αλλαγές κατεύθυνσης και η ευελιξία θυμίζουν πραγματική Lotus».

Και κάπως έτσι, εκεί στο Χέθελ, άνθρωποι, μηχανήματα, ίσως και από ψηλά το πνεύμα του Κόλιν Τσάπμαν, του ιδρυτή της Lotus, περισσότεροι από 2.000 ίπποι και λοιποί VIP, πέρασαν την ημέρα τους.

Είναι ωραία, πανάκριβη περίπτωση η Εvija. Που, για να τα λέμε όλα, αν δεν είχαν μπει τα χρήματα των Kινέζων στο παιχνίδι, η Lotus ίσως να είχε μείνει ακόμα με τις Elise στο Νησί.

Για να το κλείσουμε αισιόδοξα, όπως αρμόζει και στο «διαστημόπλοιο», δείτε το όμορφο βίντεο που ανέβηκε πριν λίγες ώρες, με τον ίδιο τον Φιτιπάλντι στο σπικάζ, σε σπαστά αγγλικά.

 

▪ Τα βασικά specs

Κινητήρες: Tέσσερις, αμιγώς ηλεκτρικοί
Ισχύς: 2039 ίπποι
Ροπή: 1.704 Nm
Μετάδοση: Τετρακίνηση
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώ.: κάτω από 3 δευτερόλεπτα
Επιτάχυνση 0-300 χλμ./ώ.: κάτω από 9 δευτερόλεπτα
Τελική ταχύτητα: 350 χλμ./ώ (ηλεκτρονικά περιοριζόμενη)
Αυτονομία: 402 χλμ.
Χρόνος φόρτισης (σε φορτιστή 350 kWh): 18 λεπτά
Βάρος: 1.887 κιλά
Σύνολο παραγωγής: μάξιμουμ 130 αντίτυπα – 8 στην έκδοση Fittipaldi
Eναρξη παραγωγής: 2022