Stout Scarab: Eπαναστατικό μοντέλο με πολλές δυνατότητες διαμόρφωσης του εσωτερικού του. Θεωρείται ως το πρώτο μίνι πολυμορφικό |
Θέματα

Η Αρτ Ντεκό συναντάει το αυτοκίνητο!

Οταν η τέχνη γίνεται αυτοκίνητο, τότε προκύπτουν αεροδυναμικά αμαξώματα σε σχήμα σταγόνας, τα οποία εκτίθενται σε μεγάλα μουσεία
Πέτρος Πιτσίνης

Το Μουσείο Καλών Τεχνών στο Χιούστον του Τέξας φιλοξενεί μια έκθεση αυτοκινήτων και μοτοσικλετών με τόσο υπέροχα σχήματα, ώστε να χαρακτηρίζονται πραγματικά καλλιτεχνήματα. Συνολικά θα εκτίθενται 14 αυτοκίνητα και τρεις μοτοσικλέτες, τα οποία είδαν το φως κατά τη διάρκεια του μεσοπολέμου, όταν δηλαδή κυριαρχούσε το κίνημα Αρτ Ντεκό.

Η έκθεση εγκαινιάστηκε την Κυριακή 21 Φεβρουαρίου και θα διαρκέσει έως τις 30 Μαΐου ενώ συνδέει την αυτοκίνηση με το στυλ Αρτ Ντεκό, που κορυφώθηκε την περίοδο μεταξύ του Πρώτου και του B’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Σύμφωνα με τον διευθυντή του μουσείου του Χιούστον, Γκάρι Τίντεροου, η συγκεκριμένη περίοδος αποτελεί μια από τις δημιουργικότερες στον τομέα του διεθνούς ντιζάιν.

Delahaye 135Μ Competition Coupe του 1936: Κατασκευάστηκαν περίπου 2.000 τέτοια μοντέλα. Εγινε γνωστό και ως «Coupe des Alpes» μετά τη νίκη του στο Ράλι των Άλπεων.

Οι αισθητικές επιρροές του κινήματος της Αρτ Ντεκό είναι αναγνωρίσιμες σε πολλά επίπεδα, από τη μόδα και τα είδη καθημερινής χρήσης έως την αρχιτεκτονική και την αυτοκινητοβιομηχανία. Στον χώρο των δύο και των τεσσάρων τροχών εκφράζεται με κομψές καμπύλες γραμμές και με λαμπερά μεταλλικά αμαξώματα.

Voisin C27 Aerosport Coupe του 1934: Εχει χαρακτηριστεί ως «κινητό γλυπτό» και συνδυάζει τις καμπύλες γραμμές της γαλλικής σχολής με πινελιές Αρτ Ντεκό, τόσο εξωτερικά όσο και στο εσωτερικό του.

Ορισμένα μοντέλα της εποχής πάντρεψαν το Αρτ Ντεκό με το σχήμα της σταγόνας (teardrop) στον εξωτερικό σχεδιασμό τους, κάτι το οποίο δεν έχει μόνον αισθητική σημασία αλλά θεωρείται και ο προπομπός της εφαρμογής των κανόνων της αεροδυναμικής στα αυτοκίνητα.

Henderson KJ Streamline του 1930: Η αμερικανική Henderson κατασκεύαζε μοτοσικλέτες με τετρακύλινδρους και τετράχρονους κινητήρες και πλαίσιο από ατσάλι. Η Streamline απέδιδε γύρω στους 40 ίππους.

Δεν λείπουν επίσης σχεδιαστικές αναφορές στην αεροπλοΐα με παράθυρα, γρίλιες της μάσκας και ανάλογες διακοσμητικές φιγούρες πάνω στα καπό. Γενικότερα, στο πρώτο μισό του Εικοστού Αιώνα αναδεικνύονται τα μέσα μεταφορών σε ένα προνομιακό πεδίο για την εφαρμογή διάφορων στυλιστικών τεχνοτροπιών.

Bugatti 46 Semi-profile Coupe του 1929: Εχει διασωθεί ένα και μοναδικό τέτοιο μοντέλο. Η συγκεκριμένη Bugatti αποτυπώνει το πέρασμα από τις κλασικές γραμμές των αυτοκινήτων σε περισσότερο αεροδυναμικές.

Γι’ αυτό και αρκετά από τα μοντέλα της έκθεσης στο Χιούστον έμειναν σε πειραματικό στάδιο και δεν βγήκαν ποτέ σε παραγωγή, έστω και σε περιορισμένο αριθμό. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του ενός και μοναδικού Ford Edsel 40 Special Speedster, που κατασκευάστηκε το 1934 για λογαριασμό του προέδρου της μάρκας, Εντσελ Φορντ.

Εdsel Ford Model 40 Special Speedster του 1934: Φτιάχτηκε κατά παραγγελία του γιου του Χένρι Φορντ, που ήθελε ένα σπορ μοντέλο «σαν τα ευρωπαϊκά». Αναπαλαιώθηκε μετά από σχεδόν 70 χρόνια και αποτελεί κομμάτι της ιστορίας του αυτοκινήτου.

Το ιδιαίτερο στυλ των 17 οχημάτων δεν περιορίζεται ωστόσο μόνον εξωτερικά αλλά επεκτείνεται σε ορισμένες περιπτώσεις και στο εσωτερικό τους. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Delahaye 135MS Roadster του 1937, του οποίου το δερμάτινο σαλόνι και οι μοκέτες προέρχονται από τον διάσημο γαλλικό οίκο μόδας Hermes.

Delahye 135MS Roadster του 1937: Το πανέμορφο διθέσιο μοντέλο ξεχώριζε για τις καταπληκτικές γραμμές του, αλλά και για το λουσάτο δερμάτινο σαλόνι, που φτιάχτηκε από τον γαλλικό οίκο μόδας Hermes.

Επίσης το Stout Scarab με το εκκεντρικό σχήμα και τη χαρακτηριστική μάσκα θεωρείται ο πρόγονος των μικρών πολυμορφικών μοντέλων, καθώς διέθετε μετακινούμενα καθίσματα και στο πίσω μέρος μετατρέπονταν οι θέσεις σε καναπέ – κρεβάτι.

Ηispano-Suiza H6B Dubonnet Xenia Coupe του 1938: Ο Ντουμπονέ ήταν ο βασιλιάς του απεριτίφ στη Γαλλία και οδηγός αγώνων. Το σχήμα του εντυπωσιακού Coupe μοιάζει με άτρακτο αεροσκάφους και οι πόρτες ανυψώνονταν σαν φτερά.