Υπάρχει μια υπόθεση εργασίας: όπως ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια το Golf όρισε τον δρόμο για τον κατακλυσμό των χάτσμπακ που ακολούθησαν τις προσεχείς δεκαετίες, η ιστορία πρόκειται να επαναληφθεί. Αυτή τη φορά ηλεκτρικά. Θυμίζει κάπως την κλασική ατάκα του Γκάρι Λίνεκερ, που είχε πει ότι «το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι που παίζεται από 22 ανθρώπους που τρέχουν τριγύρω, κλωτσάνε την μπάλα, με έναν διαιτητή που κάνει μερικά λάθη και στο τέλος κερδίζουν πάντα οι Γερμανοί».
Το φύλλο αγώνα
Οι Γερμανοί, λοιπόν, μετά το ID.3 (για το οποίο γράφαμε πρόσφατα) και πριν καν πάρουμε ανάσα, επανέρχονται με το πρώτο τους αμιγώς ηλεκτρικό SUV. Το ID.4 θέλει να θεμελιώσει μια προπορεία στην κατηγορία. Ευτυχώς για το σασπένς του «αγώνα», δεν είναι το πρώτο ηλεκτρικό SUV που συναντούμε στην ευρωπαϊκή αγορά. Εχουν προλάβει να σκοράρουν κι άλλες εταιρείες, όπως, για παράδειγμα, η Jaguar I-Pace, η Mercedes EQC, το Peugeot e-2008 αλλά και οι πανέξυπνοι Κορεάτες στη μικρή κατηγορία με τα Hyundai Kona Electric και Kia e-Niro.
Α, ξέχασα! Υπάρχει και το e-tron, η ηλεκτρική ναυαρχίδα της Audi σε SUV «κοστούμι». Ομως, αυτό ανήκει στα ανώτατα κλιμάκια του γκρουπ της VW και της τσέπης σας (από €79,000 – €90,000 αναλόγως έκδοσης), οπότε το νέο ID.4 που παρουσιάστηκε σήμερα εγκαινιάζει την είσοδο της VW στην κατηγορία του «αυτοκινήτου του λαού». Αυτό, άλλωστε, δεn σημαίνει και το ίδιο της το όνομα («Volks Wagen») στα γερμανικά;
Οπότε, από τα ανωτέρω είναι αντιληπτό ότι το τελικό γκολάκι στην κατηγορία των premium μικρομεσαίων SUV έρχεται ξανά από Γερμανία μεριά. Και καθώς η VW είναι πλέον ως γκρουπ μια αυτοκινητική υπερδύναμη, η υπόθεση εργασίας που λέγαμε είναι ότι το πιθανότερο θα οδηγήσει ξανά σε ένα μιμητισμό. Είτε ως κόνσεπτ, είτε αισθητικά, είτε λειτουργικά.
Και γιατί, θα αναρωτηθείτε, οι άλλοι δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς;
Η ειλικρινής απάντηση είναι πως, ναι, μπορούν. Αλλά είναι πραγματικά δύσκολο να ανταγωνιστούν, δεδομένου του γερμανικού μπάτζετ. Πάρτε, για παράδειγμα, τη Mazda. Μια μικρή, συνεπή και με ενδιαφέροντα χαρακτήρα, εταιρεία που επίσης αυτές τις μέρες έβγαλε το δικό της πρώτο ηλεκτρικό SUV, το MX-30. Τον επόμενο μήνα θα βρίσκεται στις εκθέσεις της με τιμές από €33,000. Πόσα θα πουλήσει; Δεν ξέρω, αλλά είναι δύσκολο το εγχείρημα. Κι αυτό γιατί η φιλοσοφία της ήταν ανέκαθεν στραμμένη σε οδηγοκεντρικά αυτοκίνητα με ατμοσφαιρικούς κινητήρες. Δεν υπάρχουν πολλοί που εκτιμούν αυτό τον συνδυασμό, ξέρετε. Μόνο κάτι ιδρυματικοί petrolheads σαν του λόγου μου και κάποιοι άλλοι που εκτιμούν τη «made in Japan» φιλοσοφία.
Αντίθετα, εδώ η VW έρχεται με μια δεξαμενή εκατομμυρίων ευρώ, μια διακλάδωση εντός του γκρουπ που σχεδόν κουράζεσαι να μετρήσεις (από Skoda μέχρι Porsche κι από Seat, Audi μέχρι Lamborghini και Bugatti – ναι, όλες ανήκουν στo «Αυτοκίνητο του Λαού»), άπειρες εκθέσεις, χρήμα για επικοινωνία, ευνοϊκές τιμές από προμηθευτές (λογικό όταν παραγγέλνεις εκατομμύρια εξαρτήματα) και ένα νόου-χάου που το δουλεύουν μανιωδώς. Τόσο μανιωδώς που το 2026 σταματούν τις μηχανές εσωτερικές καύσεις.
Η στρατηγική
Ενημερωτικά, το ID.4 Θα παράγεται και θα πωλείται στην Ευρώπη, την Κίνα και την Αμερική και αποτελεί ένα ορόσημο στη στρατηγική ανάπτυξης της μπράντας. Η μάρκα θα επενδύσει περισσότερα από 11 δισ. ευρώ μέχρι το 2024, με στόχο να λανσάρει έως 75 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2029, ενώ προγραμματίζει πωλήσεις περίπου 26 εκατομμυρίων ηλεκτρικών οχημάτων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Ο ηλεκτροκινητήρας του ID.4 είναι τοποθετημένος στον πίσω άξονα και τροφοδοτεί τους τροχούς μέσω ενός κιβωτίου ταχυτήτων μίας σχέσης. Είναι ένας ελαφρύς και εξαιρετικά αποδοτικός, μόνιμα διεγερμένος σύγχρονος κινητήρας με συμπαγή σχεδίαση. Αποδίδει ισχύ 204 PS και η ροπή των 310 Nm είναι άμεσα διαθέσιμη από στάση. Το όχημα επιταχύνει 0-100 χλμ./ώρα σε 8,5 δευτερόλεπτα, ενώ η μέγιστη ταχύτητα περιορίζεται στα 160 χλμ./ώρα. Μία κορυφαία έκδοση με ακόμα περισσότερη ισχύ και τετρακίνηση θα ακολουθήσει το 2021.
Το ID.4 ξεκινάει την εμπορική του καριέρα στις ευρωπαϊκές αγορές με δύο μοντέλα περιορισμένης παραγωγής με, όπως λέει η επίσημη ενημέρωση, «πολύ πλούσιο εξοπλισμό», τα ID.4 1ST και ID.4 1ST Max. Θα είναι περιορισμένης παραγωγής, συνολικά 27.000 μονάδες. Μόλις εξαντληθούν, θα ακολουθήσουν οι προκαθορισμένες εκδόσεις παραγωγής, που συνδυάζουν τις πιο δημοφιλείς επιλογές, σε πακέτα. Αυτό καθιστά την επιλογή για τους πελάτες ακόμα πιο εύκολη ενώ το εργοστάσιο στο Zwickau της Γερμανίας θα είναι σε θέση να κατασκευάζει και παραδίδει πιο γρήγορα τα αυτοκίνητα. Και μετά μερικοί αναρωτιούνται για το πώς ο Γκάρι Λίνεκερ ήξερε την έκβαση του αγώνα.