Λίγες εθνικές ρυθμιστικές αρχές έχουν λάβει μέτρα κατά της συλλογής δεδομένων από εταιρείες αυτοκινήτων από τότε που τέθηκε σε ισχύ το πρωτόκολλο GDPR | CreativeProtagon
Θέματα

Το αυτοκίνητό μας «ακούει» ό,τι λέμε και κάνουμε εντός του

Ο τίτλος δεν είναι για clickbait. Εκφράζει το αποτέλεσμα εκτεταμένης έρευνας γύρω από το πόσο ευάλωτες είναι οι συνομιλίες μας και τυχόν άλλες ευαίσθητες δραστηριότητες στο εσωτερικό των αυτοκινήτων
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Ποιος από εμάς με το που μπαίνει σε ένα τελευταίας τεχνολογίας αυτοκίνητο, συνδεδεμένο με το διαδίκτυο και όλα τα συναφή, κάθεται να ψάξει, να διαβάσει και να σκεφτεί τους όρους διαχείρισης των δεδομένων του με το που θα πατήσει το μπουτόν της μίζας; Μάλλον κανείς. Όλοι πατάμε το ‘‘OK’’ στην οθόνη και τέλος. Σιγά μη δώσουμε και Πανελλήνιες. Ωστόσο η έρευνα που δημοσιεύτηκε αυτές τις ημέρες από το Politico για τα data που συλλέγονται από 25 μάρκες αυτοκινήτων σοκάρει. Να, για παράδειγμα, η Subaru όταν ρωτήθηκε, στα πλαίσια της έρευνας, απάντησε ότι και μόνο που μπαίνει ένας επιβάτης μέσα σε ένα αυτοκίνητό της, αυτό συνεπάγεται τη συναίνεσή του στην πολιτική απορρήτου της. Χωρίς περαιτέρω ψάξιμο ή αναλύσεις. Μπήκες, άρα συμφωνείς για ό,τι καταγράφεται. Ακόμα και για αυτά που δεν θα φανταζόσουν ότι καταγράφονται.

Η ιαπωνική εταιρεία δεν είναι η μόνη. Οι ερευνητές της Mozilla Foundation αφού εξέτασαν τις πολιτικές απορρήτου των εταιρειών αυτοκινήτων και κατέβασαν τις εφαρμογές τους σε Γερμανία, Γαλλία, ΗΠΑ, Ιαπωνία και Νότια Κορέα, διαπίστωσαν ότι η αυτοκινητοβιομηχανία συγκεντρώνει τεράστιες ποσότητες δεδομένων μέσω δεκάδων αισθητήρων και της νέας τεχνολογίας που είναι ενσωματωμένες σε πολλά νεότερα μοντέλα αυτοκινήτων. Αυτά, δηλαδή, που μέσω αναρίθμητων εγκεφάλων υπολογίζουν, ας πούμε, το βάρος των επιβατών καθώς κάθονται, βιντεοσκοπούν το αυτοκίνητο μέσα και έξω με κάμερες, ακούνε συνομιλίες μέσω του εγκατεστημένου μικροφώνου και παρακολουθούν τους χρήστες μέσω συνδεδεμένων εφαρμογών σε έξυπνα κινητά. Αυτά που λίγο-πολύ όλοι έχουμε.

Τα παραπάνω σημαίνουν ότι, μεταξύ άλλων, ερωτοτροπίες, ίσως και το κλασικό ‘’back seat sex’’, καταγράφονται και συλλέγονται. Όπως είπε χαρακτηριστικά εκπρόσωπος του οργανισμού που διεξήγε την έρευνα, «πλέον το ζήτημα δεν είναι μόνο οι πωλήσεις αυτοκινήτων για να βγουν χρήματα, είναι η συλλογή δεδομένων και, στη συνέχεια, η πώλησή τους στους λεγόμενους ‘‘data brokers’’ για να βγουν ακόμα περισσότερα».

Πρόσφατα η ευρωπαϊκή έδρα της Tesla, στην Ολλανδία, αναγκάστηκε να προβεί σε αλλαγές όσον αφορά το τι καταγράφουν οι κάμερες στα αυτοκίνητά της, κατόπιν πίεσης μιας ολλανδικής αρχής προστασίας δεδομένων. Στην Volkswagen, επίσης, επιβλήθηκε πρόστιμο άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ, με την εκπρόσωπο της να δηλώνει πως «η εταιρεία συλλέγει. επεξεργάζεται και αποθηκεύει προσωπικά δεδομένα μόνο σε συμφωνία με τις νομικές απαιτήσεις». Για την ιστορία, οι Nissan και Subaru δεν απάντησαν άμεσα στις ερωτήσεις που έθεσε το Politico ενώ μπορείτε να δείτε τη λίστα των γενικότερων προστίμων εδώ.

Συνολικά, πάντως, η έρευνα κατέδειξε ότι το 84% των αυτοκινητοβιομηχανιών που εξετάστηκαν θα μπορούσε να διανέμει και να πουλάει δεδομένα σε άλλες εταιρείες όπως data brokers που, με την ευκαιρία, αποτελούν μία νέα επιχειρηματική αγορά που υπολογίζεται σε εκατοντάδες δισεκατομμύρια ευρώ σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις.

Τέλος, όπως είπε o επικεφαλής ερευνητής της μη κερδοσκοπικής εταιρεία που διαχειρίζεται το πρόγραμμα αναζήτησης Firefox και κάτοχος μάστερ στην Τεχνητή Νοημοσύνη, Γιεν Κάλντριντερ, «ο όγκος των δεδομένων που οι εταιρείες αυτοκινήτων δήλωσαν ανοικτά ότι μπορούν να συλλέξουν είναι σοκαριστικός. Είναι σα να μην τους έχει αμφισβητήσει κανείς ποτέ ή να μην τους έχει κάνει ποτέ ερωτήσεις σχετικά με το απόρρητο. Και έτσι απλώς περιλαμβάνουν τα πάντα».