Η Ευρώπη έχει κάθε λόγο να νιώθει υπερήφανη για την αυτοκινητοβιομηχανία της. Τα μοντέλα made in EU είναι περιζήτητα, καθώς θεωρούνται τα ασφαλέστερα, φιλικότερα προς το περιβάλλον και πιο αθόρυβα σε όλο τον κόσμο. Γι’ αυτό και είναι πολύ επιτυχημένα εμπορικά, αν και προσφέρονται συχνά σε πιο τσιμπημένες τιμές από τον ασιατικό και τον αμερικάνικο ανταγωνισμό.
Μέσα στην Ευρωπαϊκή Ενωση το αυτοκίνητο αποτελεί την ατμομηχανή της οικονομικής ανάπτυξης και το πιο συνηθισμένο μέσο μετακίνησης και μεταφοράς εμπορευμάτων. Επίσης τα σύγχρονα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα εμφανίζουν θεαματικά μειωμένες εκπομπές ρύπων, ενώ και οι μονάδες παραγωγής τους ξεχωρίζουν λόγω της χαμηλής κατανάλωσης ενέργειας και νερού και της περιορισμένης εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα.
Ο κινητήρας ενός μέσου ευρωπαϊκού Ι.Χ. εκπέμπει σήμερα 28 φορές λιγότερα μονοξείδια του αζώτου απ’ ό,τι πριν 20 χρόνια
Ολα αυτά επιβεβαιώνονται από τα επίσημα στατιστικά στοιχεία των αρμόδιων ευρωπαϊκών υπηρεσιών. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά:
- Τα Ι.Χ. αποτελούν το υπ’ αριθμόν ένα μέσο μετακίνησης στην Ευρώπη.
- Πάνω από το 70% των διαδρομών γίνονται με επιβατηγά αυτοκίνητα, είτε μιλάμε για Ι.Χ. είτε για ταξί είτε για οχήματα κοινής χρήσης.
- Περίπου το 21% της παγκόσμιας παραγωγής επιβατηγών αυτοκινήτων, δηλαδή γύρω στα 15 εκατομμύρια οχήματα, προέρχεται από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
- Πάνω από 12 εκατομμύρια άνθρωποι, που ισοδυναμούν με το 5,6% του εργατικού δυναμικού στην ΕΕ, απασχολούνται στον τομέα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
- Το ευρωπαϊκό αυτοκίνητο έχει σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό, οπότε εμφανίζει ένα ετήσιο εμπορικό πλεόνασμα της τάξης των 95,1 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η βελτίωση των προδιαγραφών
Τα Ι.Χ. που κατασκευάζονται στην Ευρώπη εμφανίζουν τα τελευταία χρόνια θεαματική πρόοδο σε πολύ σημαντικούς τομείς. Δεν είναι εξάλλου τυχαίο, ότι φημίζονται για την ασφάλεια και την άνεσή τους, αλλά και για τις οικολογικές προδιαγραφές τους. Η συγκεκριμένη πρόοδος απεικονίζεται –μεταξύ άλλων- στα παρακάτω στοιχεία:
- Ο κινητήρας ενός μέσου ευρωπαϊκού Ι.Χ. εκπέμπει σήμερα 28 φορές λιγότερα μονοξείδια του αζώτου απ’ ό,τι πριν 20 χρόνια.
- Περίπου τα 7 στα 10 καινούρια αυτοκίνητα, που ταξινομήθηκαν στην Ευρώπη το 2014, επιβάρυναν την ατμόσφαιρα με λιγότερα από 130 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο.
- Ενα μέσο καινούριο Ι.Χ. στην Ευρώπη καταναλώνει σήμερα 15% λιγότερα καύσιμα σε σύγκριση με δέκα χρόνια πριν.
- Ο θόρυβος, που προέρχεται από τα επιβατηγά μοντέλα, έχει μειωθεί από το 1970 έως σήμερα κατά 90%.
Λεωφορεία και φορτηγά
Για τα βαρέα και τα ελαφρύτερα επαγγελματικά ευρωπαϊκά οχήματα ισχύει ό,τι και για τα Ι.Χ., δηλαδή ανήκουν στα κορυφαία του είδους τους και κυριαρχούν στον τομέα των μεταφορών. Δείτε τι προκύπτει από τις στατιστικές των αρμόδιων ευρωπαϊκών Αρχών:
- Τα λεωφορεία αποτελούν το πιο διαδεδομένο μαζικό μέσον μεταφοράς και καλύπτουν κάθε χρόνο περίπου 527 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα στο δίκτυο των ευρωπαϊκών δρόμων.
- Τα φορτηγά διακινούν 18 δισεκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων το χρόνο, δηλαδή το 75% του συνόλου των μεταφορών.
- Γύρω στο 85% όλων των διακινούμενων αγαθών μεταφέρεται σε μικρές αποστάσεις κάτω των 150 χιλιομέτρων.
- Στην Ευρώπη κατασκευάζονται κάθε χρόνο 2,2 εκατομμύρια βανάκια, φορτηγά και λεωφορεία, που αντιστοιχούν στο 12% της παγκόσμιας παραγωγής.
- Οι εκπομπές ρύπων των ευρωπαϊκών λεωφορείων και φορτηγών έχουν μειωθεί κατά 98% από το 1990 έως σήμερα, χάρη και στην εφαρμογή πολύ αυστηρότερων αντιρρυπαντικών προδιαγραφών.
- Επίσης η μέση κατανάλωση των φορτηγών έχει μειωθεί κατά 60% από το 1965 έως σήμερα.