Θέματα

Το 1555 σας ενημερώνει

Πιστοποίηση αναπηρίας, χωρίς ταλαιπωρία και περιττή γραφειοκρατία
Advertorial

Τα Ψηφιακά ΚΕΠΑ και η Εθνική Πύλη Αναπηρίας βελτιώνουν σημαντικά την καθημερινότητα χιλιάδων ατόμων με αναπηρία και των οικογενειών τους. Μέχρι πρότινος, η πιστοποίηση αναπηρίας ήταν μια γραφειοκρατική διαδικασία, που επιβάρυνε ευάλωτους συμπολίτες μας με καθυστερήσεις και ταλαιπωρία στις αρμόδιες υπηρεσίες. Σήμερα, η υποβολή της αίτησης και η παραλαβή της απόφασης γίνονται ηλεκτρονικά μέσω της «Εθνικής Πύλης Αναπηρίας» στο ekepa.epan.gov.gr και μέσω του gov.gr, ενώ καταργούνται περιττές μετακινήσεις και επαναλαμβανόμενες εξετάσεις.

Τι αλλάζει με το νέο σύστημα;

Με το νέο σύστημα, η αξιολόγηση της αναπηρίας από το ΚΕ.Π.Α. αποσυνδέεται πλήρως από την παροχή που θέλει να λάβει ο πολίτης, αφού αρκεί να υποβάλει μια και μοναδική αίτηση για πιστοποίηση αναπηρίας από το ΚΕ.Π.Α., ανεξάρτητα από το πού θέλει να τη χρησιμοποιήσει μετά. Απαιτείται, αντίστοιχα, μόνο μια εξέταση και μόνο μια γνωμάτευση ιατρών, οι οποίοι εξετάζουν για όλα τα πιθανά κριτήρια όλων των διαθέσιμων παροχών. Η πιστοποίηση που εκδίδεται είναι ενιαία και μπορεί στη συνέχεια να χρησιμοποιηθεί σε κάθε Φορέα και για κάθε είδους ασφαλιστική, προνοιακή ή κοινωνική παροχή. Με λίγα λόγια, ο πολίτης θα επισκεφτεί μία φορά το ΚΕ.Π.Α., χωρίς άσκοπες επανεξετάσεις για το ίδιο πράγμα!

Πού και πώς κάνω αίτηση για πιστοποίηση αναπηρίας στο ΚΕ.Π.Α;

Οι ενδιαφερόμενοι για πιστοποίηση αναπηρίας μπορούν να υποβάλουν την αίτησή τους, με τους εξής τρόπους:

Τι γίνεται αν δεν έχω πρόσβαση στο ηλεκτρονικό σύστημα; 

Αν δεν μπορείτε, για οποιοδήποτε λόγο, να υποβάλλετε αίτηση ηλεκτρονικά στο νέο σύστημα, τότε έχετε τις εξής δυνατότητες:

Είμαι νόμιμος ή εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπος ατόμου με αναπηρία. Μπορώ να κάνω εγώ την αίτηση;

Ναι, μπορείτε. Αρκεί να αναρτήσετε στην πλατφόρμα ή να προσκομίσετε στο σημείο φυσικής εξυπηρέτησης ένα έγγραφο, που πιστοποιεί τη νόμιμη εκπροσώπηση, π.χ. πιστοποιητικό οικογενειακής κατάστασης ή ληξιαρχική πράξη γέννησης, σχετική δικαστική απόφαση, συμβολαιογραφικό πληρεξούσιο ή απλή εξουσιοδότηση.

Τι γίνεται μετά την υποβολή της αίτησης;

Μετά την υποβολή της αίτησης, είτε ηλεκτρονικά είτε μέσω των σημείων φυσικής εξυπηρέτησης, ανοίγει το ηλεκτρονικό σύστημα κατάρτισης του Ιατρικού Εισηγητικού Φακέλου. Ο πολίτης πρέπει να απευθυνθεί στους ιατρούς της επιλογής του, οι οποίοι θα συμπληρώσουν ηλεκτρονικά τον εισηγητικό φάκελο, μέσω του συστήματος Ηλεκτρονικής Συνταγογράφησης. Το μόνο που θα χρειαστούν οι ιατροί για τη συμπλήρωση του φακέλου είναι ο ΑΜΚΑ σας.

Όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά αναρτώνται στο φάκελο ψηφιακά, καθώς από το Σεπτέμβριο του 2022 δεν γίνονται δεκτοί έγχαρτοι φάκελοι στο ΚΕ.Π.Α. Εάν, ωστόσο, υπάρχουν δικαιολογητικά που δεν μπορούν να αναρτηθούν ψηφιακά, θα μπορούν να προσκομίζονται από τον ασθενή σε πρωτότυπη μορφή, στην υγειονομική επιτροπή κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης.

Μόλις ο ιατρός της κύριας πάθησης οριστικοποιήσει τον ιατρικό εισηγητικό φάκελο, ενημερώνεται αυτόματα το ΚΕ.Π.Α. και ορίζεται ραντεβού για αξιολόγηση από την Υγειονομική Επιτροπή. Μετά τη συνεδρίαση της Επιτροπής και την έκδοση της Γνωστοποίησης Αποτελέσματος Πιστοποίησης Αναπηρίας (Γ.Α.Π.Α.), ο πολίτης μπορεί να τη χρησιμοποιήσει όπου επιθυμεί.

Περισσότερες πληροφορίες για τη λειτουργία των ψηφιακών ΚΕ.Π.Α. μπορείτε να βρείτε στο https://epan.gov.gr/faq_ekepa.

Αν έχετε οποιαδήποτε πρόσθετη απορία, ή αντιμετωπίζετε πρόβλημα κατά την υποβολή της αίτησής σας στο σύστημα, μπορείτε να απευθύνεστε στο 1555 είτε τηλεφωνικά, καλώντας στον τετραψήφιο αριθμό, είτε διαδικτυακά στο 1555.gov.gr.