Θα μπορούσε να ονομαστεί «το deal της πρίζας…». Η εξαγορά από τη ΔΕΗ τής ιστορικής εταιρείας Κωτσόβολος, που ξεκίνησε το 1950 από ένα μικρό μαγαζί στην οδό Αριστείδου, στο κέντρο της Αθήνας, πίσω ακριβώς από την πλατεία Κλαυθμώνος, η οποία για χρόνια ήταν για τους Αθηναίους «η πλατεία της πρίζας», δίνει το στίγμα μιας νέας εποχής.
Τότε, πριν από 73 χρόνια, ο Παναγιώτης Κωτσόβολος άνοιξε στην οδό Αριστείδου ένα κατάστημα με ηλεκτρικές συσκευές. Με κεντρικό μήνυμα το «όλα χωρίς λεφτά», ξεκίνησε να πουλάει με δόσεις προϊόντα όπως ραδιόφωνα, κουζίνες, ψυγεία κ.λπ., σε μια περίοδο όπου οι ηλεκτρικές συσκευές γίνονταν απαραίτητες για τον εξοπλισμό κάθε μοντέρνου νοικοκυριού.
Ακριβώς απέναντι, στη στοά της οδού Αριστείδου, η ΔΕΗ άνοιξε λίγα χρόνια αργότερα το κεντρικό πρακτορείο της Αθήνας, εκεί που τα νοικοκυριά έκαναν αιτήσεις για να συνδεθούν με το ηλεκτρικό ρεύμα που πωλούσε μόνο η ΔΕΗ και να πληρώνουν τους λογαριασμούς που ερχόταν κάθε τρίμηνο.
Μετά από επτά δεκαετίες, η οικονομία αναπτύχθηκε, η ζωή άλλαξε και οι ανάγκες και οι δυνατότητες που δημιουργεί η εξέλιξη της τεχνολογίας μεταμόρφωσαν το τοπίο. Η Κωτσόβολος έγινε ένα πανελλαδικό δίκτυο πώλησης όχι μόνο ηλεκτρικών συσκευών, αλλά όλων των προϊόντων τεχνολογίας από TV, drones, μέχρι τον εξοπλισμό για τα έξυπνα σπίτια (smart homes).
Aλλά και η ΔΕΗ αλλάζει, αφού έπαψε να είναι ένα μονοπώλιο στην αγορά ενέργειας, βρίσκεται στην ανοιχτή αγορά και καλείται να περάσει στη νέα εποχή ως παραγωγός φιλικής προς το περιβάλλον ηλεκτρικής ενέργειας και παράλληλα μέσω της ψηφιακής αναβάθμισης και των πολυσύνθετων δραστηριοτήτων.
Ενα σχέδιο ολόκληρο που θέλει να μετατρέψει τους πελάτες της που αγοράζουν από αυτή ηλεκτρικό ρεύμα ή φυσικό αέριο, σε «συνεταιράκια» στην παραγωγή ενέργειας μέσω των φωτοβολταϊκών στη στέγη και της απόκτησης μεριδίων συμμετοχής σε μεγάλα πρότζεκτ αιολικής ή ηλιακής ενέργειας.
Στην εποχή του prosumer
Στη νέα εποχή, όπως έχει γράψει το Protagon ακριβώς ένα χρόνο πριν (διαβάστε: Prosumer – H ενεργειακή κρίση γέννησε τον καταναλωτή του αύριο), ο παραγωγός (producer) είναι ο ίδιος ο καταναλωτής (consumer) ενέργειας ή, αν θέλετε, είναι ο καταναλωτής που επιζητά να γίνει και παραγωγός, προκειμένου να ανταπεξέλθει στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες και να επιβιώσει. Το μοντέλο αυτό του prosumer το υπαγορεύουν οι ανάγκες, καθώς η ενέργεια γίνεται πανάκριβη, κι αυτό απασχολεί όλο τον κόσμο.
Αυτή την εξέλιξη είδαν όχι μόνο η ΔΕΗ αλλά και οι μεγάλοι ιδιώτες παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας (Μytilineos, ΕΛΠΕ, ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ, ΤΕΡΝΑ) οι οποίοι προωθούν πακέτα λύσεων προκειμένου να εγκατασταθούν σε κάθε στέγη φωτοβολταϊκά πάνελ, ή οι οικιακοί καταναλωτές να αγοράσουν μερίδια από μεγάλα πάρκα πράσινης ενέργειας που κατασκευάζουν οι ίδιοι.
Η ΔΕΗ προχώρησε ένα βήμα μπροστά. Παράλληλα με τον στόχο της να προσελκύσει τους prosumer και να τους εντάξει στο σχέδιο ανάπτυξής της, που σημαίνει ότι θα πρέπει να τους προμηθεύσει με όλα τα αναγκαία υλικά (πάνελ φωτοβολταϊκών, ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, μετρητές κ.λπ.) επιδιώκει να εισέλθει δυναμικά και στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας.
Πώς μπορεί να γίνει αυτό;
Στη θέρμανση με τις αντλίες θερμότητας, στην ψύξη με την αντικατάσταση ηλεκτροβόρων συσκευών (ψυγείων, air condition), στο ζεστό νερό με την εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων. Ολα αυτά πωλούνται και μάλιστα με επιδότηση από τα προγράμματα εξοικονομώ του ΕΣΠΑ, και τις επενδύσεις πράσινης μετάβασης από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Από τις δόσεις στις πράσινες επιδοτήσεις
Εκείνο που δεν αλλάζει με τα χρόνια, παρά το μεγάλο αυτό deal που ξάφνιασε πολλούς (όχι όμως και τους μεγάλους παίκτες στην αγορά ενέργειας) είναι το πρώτο σλόγκαν της Κωτσόβολος «όλα με δόσεις». Αυτό ισχύει και σήμερα και μπορεί άνετα να συμπληρωθεί με το νέο σλόγκαν της πράσινης μετάβασης «όλα με επιδοτήσεις».
Σε κάθε περίπτωση η συμφωνία της ΔΕΗ με την Currys plc –τον τελευταίο ιδιοκτήτη της Κωτσόβολος– για την εξαγορά της ιστορικής εταιρείας έναντι 200 εκατ. ευρώ, δεν παύει να αποτελεί μια επιθετική κίνηση σε μία αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Σε ανάλογες κινήσεις μετασχηματισμού προχώρησε πρώτη η γαλλική δημόσια εταιρεία παραγωγής ηλεκτρισμού, EDF, η οποία έχει εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη και μέσα στις κινήσεις της ήταν να πουλήσει μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτη και με τα έσοδα να επενδύσει σε εμπορικά δίκτυα.
Πόσο στοίχισε η εφοδιαστική αλυσίδα
Αυτό ακριβώς αγόρασε και η ΔΕΗ δεδομένου ότι η Κωτσόβολος, εκτός του ότι είναι ένα αγαπημένο brand στην ελληνική αγορά, διαθέτει 95 καταστήματα, σε Ελλάδα και Κύπρο, εκ των οποίων τα 27 megastores.
Το κυριότερο όμως είναι ότι η Κωτσόβολος διαθέτει ένα ολοκληρωμένο, πανελλαδικό δίκτυο, εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές της αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών. Διαθέτει ένα πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων που, εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και το e-shop (kotsovolos.gr).
Το εναλλακτικό σχέδιο ήταν να χτίσει η ΔΕΗ ένα τέτοιο δίκτυο με τη δημιουργία κέντρου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και την ανάπτυξη συστημάτων πληροφορικής για τη διαχείριση τους. Ομως αυτή η επιλογή θα απαιτούσε χρόνο και κεφάλαια πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ, προτού ακόμη λειτουργήσει. Μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς, όπως επισήμανε και ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕH, Γεώργιος Στάσσης, «η ΔΕH θα είναι μια άλλη εταιρεία».