Μια μαύρη λιμουζίνα Lincoln MKZ κινείται σε δρόμο του Λας Βέγκας όπου υπάρχουν πολλά ταξί και από τον τρόπο που κινείται το όχημα φαίνεται ότι αναζητεί και αυτό κάποιο πελάτη. Κάποιοι καταλαβαίνουν ότι η λιμουζίνα λειτουργεί ως ταξί και αποφασίζουν να σηκώσουν το χέρι τους, όταν όμως το όχημα φτάνει μπροστά τους η έκπληξη τους είναι μεγάλη αφού διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχει… οδηγός.
Μέχρι στιγμής μέσα στα περισσότερα αυτοκίνητα που κινούνται αυτόνομα υπάρχει κάποιος για να αναλάβει τον έλεγχο του οχήματος σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο χρειαστεί να το κάνει. Όμως το να εισέλθει κάποιος σε ένα αυτόνομο αυτοκίνητο χωρίς οδηγό μπορεί να προκαλεί ανησυχία στον επιβάτη – όμως παράλληλα αποτελεί, χωρίς αμφιβολία, και ένα τεχνολογικό ορόσημο. Οπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι New York Times στην περίπτωση της Linkoln MKZ οδηγός υπάρχει αλλά απλώς βρίσκεται μερικές εκατοντάδες χλμ. μακριά από το όχημα!
Πιο συγκεκριμένα ο Μπεν Σούκμαν, μηχανικός λογισμικού στην εταιρεία Phantom Auto, κάθεται μπροστά από πολλές οθόνες οι οποίες του δίνουν εικόνα από το αυτοκίνητο και το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται. Κρατώντας ένα μικρό τιμόνι και έχοντας στα πόδια του πεντάλ κάποιος που τον βλέπει θα πιστέψει ότι οδηγεί ένα αυτοκίνητο σε κάποιο videogame. Όμως ο ο Σούκμαν στην πραγματικότητα οδηγεί την Linkoln MKZ.
Η Phantom Auto αναπτύσσει συστήματα ελέγχου των αυτοκινήτων από μακριά, με ένα προηγμένο είδος τηλεχειρισμού το οποίο κάποιοι θεωρούν ότι αποτελεί μια καλή ιδέα ώστε να αυξηθεί το επίπεδο ασφαλείας των αυτόνομων οχημάτων. Και αν κάποιος πιστεύει ότι αυτή είναι μια εικόνα βγαλμένη από το μέλλον και θα χρειαστεί πολύς καιρός για να συμβεί σε ευρεία τουλάχιστον κλίμακα κάτι τέτοιο κάνει μεγάλο λάθος αφού οι εξελίξεις στον τομέα των αυτόνομων αυτοκινήτων τρέχουν με πολύ μεγάλη ταχύτητα. Η Πολιτεία της Καλιφόρνια έδωσε άδεια σε όποια εταιρεία το επιθυμεί να αρχίσει από τον επόμενο μήνα δοκιμές αυτόνομων οχημάτων χωρίς οδηγό αλλά που η κίνησή τους γίνεται με τηλεχειρισμό.
Τα νέα συστήματα και οι κίνδυνοι
Οι ειδικοί που ασχολούνται με την ανάπτυξη τεχνολογιών για αυτόνομα οχήματα ομολογούν ότι, όσο εξελιγμένα συστήματα και αν διαθέτει ένα αυτόνομο όχημα, υπάρχουν καταστάσεις που μπορεί να εμφανιστούν εν κινήσει, τις οποίες το λογισμικό του οχήματος όσο προηγμένο ή έξυπνο και αν είναι, δεν θα μπορεί να διαχειριστεί.
Ενα αυτόνομο όχημα που θα βρει ξαφνικά μπροστά του κάποιο εμπόδιο (ένα πεσμένο δέντρο ή μια μεγάλη τρύπα) ή που θα συναντήσει ακραία καιρικά φαινόμενα, μια πυρκαγιά ή κάτι άλλο αναπάντεχο, θα μπορέσει με βάση τις υπάρχουσες τεχνικές δυνατότητες να σταματήσει με ασφάλεια. Ομως δεν θα μπορεί να συνεχίσει την πορεία του. Κάπου εκεί έρχεται η Phantom Auto προσφέροντας την δυνατότητα του τηλεχειρισμού. Αν ένα αυτόνομο όχημα αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα θα μπορεί να επικοινωνεί με την Phantom Auto και ένας χειριστής θα αναλαμβάνει να οδηγεί το όχημα χρησιμοποιώντας τις κάμερες και τους αισθητήρες του οχήματος για να βγάλει από την δύσκολη θέση στην οποία βρίσκεται.
Η επιστράτευση ενός τηλεχειριστή θα είναι απαραίτητη, αν για παράδειγμα ο επιβάτης ενός αυτόνομου οχήματος που αντιμετωπίζει πρόβλημα δεν γνωρίζει να οδηγεί ή αν πρόκειται για ένα αυτόνομο όχημα που δεν διαθέτει τιμόνι και πεντάλ. Επιπλέον ο επιβάτης θα μπορεί να επικοινωνεί με τον χειριστή ώστε να τον πληροφορεί για το τι συμβαίνει στον δρόμο διευκολύνοντάς τον στην οδήγηση. Όμως η επικοινωνία τους θα περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα για την κίνηση του οχήματος γιατί η εταιρεία ανησυχεί ότι αν χειριστής και επιβάτης πιάσουν την κουβέντα μπορεί ο η προσοχή του χειριστή να αποσπαστεί και να κάνει κάποιο λάθος.
Η Nissan ήταν από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που είχαν δημόσια θέσει το πρόβλημα των κινδύνων που ελλοχεύουν αν ένα αυτόνομο όχημα δεν μπορεί να διαχειριστεί κάποιο απρόβλεπτο συμβάν. Η Nissan αναπτύσσει ένα σύστημα τηλεχειρισμού που το ονομάζει S.A.M ( Seamless Autonomous Mobility) το οποίο βασίζεται την τεχνολογία τηλεχειρισμού που έχει αναπτύξει η NASA για να ελέγχει τους ρομποτικούς εξερευνητές που στέλνει στον Αρη.
H Google η οποία είναι από τις πρωτοπόρους στην ανάπτυξη τεχνολογίας αυτόνομων οχημάτων έχει αποφασίσει να ακολουθήσει μια άλλη στρατηγική. Αναπτύσσει τεχνολογία με την οποία αν το αυτόνομο όχημα αντιμετωπίζει κάποια δυσκολία θα επικοινωνεί με κάποιον χειριστή ο οποίος θα βλέπει μέσα από τις κάμερες του οχήματος τι συμβαίνει στο σημείο που βρίσκεται το όχημα. Ο χειριστής θα ενημερώνει το όχημα για το τι συμβαίνει ή τι υπάρχει στον δρόμο και θα αποφασίζει το όχημα μόνο του πώς θα κινηθεί στην συνέχεια.
Τα στελέχη της Toyota από την άλλη πλευρά, αν και παραδέχονται ότι σε κάποιες, σπάνιες, περιπτώσεις τα αυτόνομα οχήματα θα χρειάζονται εξωτερική βοήθεια για να κινηθούν, εντούτοις οι κάτοχοι ή επιβάτες ενός αυτόνομου οχήματος δεν θα είναι ιδιαίτερα πρόθυμοι να χρησιμοποιήσουν τη δυνατότητα τηλεχειρισμού. Τα ίδια στελέχη αναφέρουν επίσης ότι τα συστήματα τηλεχειρισμού στα αυτόνομα οχήματα έχουν πολλές τεχνικές δυσκολίες αφού απαιτούν την ύπαρξη δικτύων ασύρματης σύνδεσης και μάλιστα υψηλών ταχυτήτων, τα οποία δεν υπάρχουν οπουδήποτε κινούνται αυτοκίνητα. Επίσης θα πρέπει η σύνδεση ανάμεσα στο όχημα και τον τηλεχειριστή να είναι σταθερή και κυρίως χωρίς διαφορά χρόνου γιατί διαφορετικά ελλοχεύουν σοβαροί κίνδυνοι αφού ο χειριστής θα βλέπει μπροστά του διαφορετική εικόνα του δρόμου από αυτή στην οποία θα βρίσκεται το όχημα.
Η Intel είναι αντίθετη στον τηλεχειρισμό για αυτό και όπως ανακοίνωσε η Κάθι Γουίντερ, γενική διευθύντρια του τμήματος αυτόνομης οδήγησης της εταιρείας, οι τεχνικοί της Intel προσπαθούν να αναπτύξουν τεχνολογίες που θα επιτρέπουν στα οχήματα να αντιλαμβάνονται πλήρως το περιβάλλον στο οποίο κινούνται και να ανταποκρίνονται σε κάθε περίπτωση χωρίς να χρειάζονται εξωτερική βοήθεια.