Ο Μισέλ Δουκέρης διοικεί τη μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο η οποία βρέθηκε τελευταία στο επίκεντρο πολιτικής έντασης στις ΗΠΑ | Twitter/ @AnheuserBusch
Θέματα

Πώς ο Ελληνοβραζιλιάνος Μισέλ Δουκέρης έγινε ο «βασιλιάς της μπίρας»

Σε εκτενές τους αφιέρωμα -που φιλοξενουσε και συνέντευξη- οι Financial Times έγραψαν για τον Ελληνα που γεννήθηκε στη Βραζιλία, εμπνεύστηκε ως μάνατζερ από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας και είναι σήμερα ο διευθύνων σύμβουλος της AB InBEV, της μεγαλύτερης ζυθοποιίας παγκοσμίως!
Protagon Team

Ο Μισέλ Δουκέρης γεννήθηκε στη Βραζιλία το 1973 από έλληνα πατέρα που μετανάστευσε πριν από πολλές δεκαετίες στη χώρα της Λατινικής Αμερικής. Η αγγλική του προφορά στις συνεντεύξεις που δίνει αυτές τις μέρες σε διεθνή δίκτυα θυμίζει περισσότερο αυτή ενός Βραζιλιάνου παρά ενός Ελληνα. Ο ίδιος ωστόσο τονίζει σε κάθε ευκαιρία την ελληνική του καταγωγή και τις ελληνικές του ρίζες.

Εργάζεται στον κλάδο της ζυθοποιίας και στην ίδια εταιρεία από το 1996. Και για να φτάσει στη θέση του διευθύνονται συμβούλου της AB InBEV, της μεγαλύτερης ζυθοποιiας παγκοσμίως, πέρασε από πολλές θέσεις και απέκτησε εμπειρίες. Οι Financial Times σε αφιέρωμα που συνοδεύεται από συνέντευξη του έλληνα μάνατζερ, στέκονται ιδιαίτερα στο γεγονός ότι διετέλεσε επικεφαλής της κινεζικής αγοράς για την AB InBEV, τον κολοσσό που παράγει μεταξύ άλλων τις μπίρες Bundweiser, Bud Light και Stella Artois.

Οι FT τονίζουν ότι ο Δουκέρης κατάφερε να διπλασιάσει τις πωλήσεις στις Κίνα μέσα σε μόλις μία τριετία (2010-2012). «Λίγοι δυτικοί καπιταλιστές παραδέχονται ότι εμπνέονται από το Κομμουνιστικό Κόμμα της Κίνας (ΚΚΚ), αλλά όταν ο Μισέλ Δουκέρης μετακόμισε στη Σαγκάη το 2009 για να διευθύνει τον κινεζικό βραχίονα της AΒ InBev, γρήγορα ένιωσε γοητευμένος από τα πενταετή πλάνα του Πεκίνου» σημειώνει η κορυφαία οικονομική εφημερίδα.

Η επιτυχία του να αντιστρέψει την πορεία των μη κερδοφόρων δραστηριοτήτων του κολοσσού στην Ασία και στη συνέχεια να αναζωογονήσει εμπορικά σήματα όπως η Budweiser στις ΗΠΑ, βοήθησε τον ελληνικής καταγωγής μάνατζερ να ανέβει στο υψηλότερο σκαλί της διοίκησης ως διευθύνων σύμβουλος το 2021.

Η νοοτροπία του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού που απέκτησε ο Δουκέρης στην Κίνα έχει διαμορφώσει το στιλ του μάνατζμεντ που ασκεί. Ο ίδιος παραδέχεται ότι στην Κίνα τα πενταετή πλάνα του έκαναν «κλικ» και σήμερα παρακινεί τους συναδέλφους του να σχεδιάσουν αυτό που θα ζητούν οι καταναλωτές όχι σε πέντε χρόνια, αλλά ακόμη και σε μια δεκαετία. «Ενας ανάλογος τρόπος σκέψης μπορεί να κάνει τις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις να φαίνονται λίγο μικρότερες», υποστηρίζει ο ίδιος.

«Είναι σχεδόν σαν να αποφεύγεις μια μάχη τοποθετώντας τον εαυτό σου μπροστά από όλους. Δίνεις και πάλι έναν αγώνα αλλά χωρίς να έχεις άμεση αντιπαράθεση» εξηγεί.

Ωστόσο τον τελευταίο μήνα η εταιρεία που διευθύνει βρέθηκε σε δύσκολη θέση. Μια ανάρτηση της τρανς κωμικού και influencer Ντίλαν Μαλβέινι με ένα κουτάκι μπίρας Bud Light που απεικόνιζε το πρόσωπό της -δώρο της εταιρείας για την επέτειο ενός έτους από τη φυλομετάβασή της- προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στις ΗΠΑ.

Υπερσυντηρητικοί οπαδοί του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος δήλωναν εξοργισμένοι με τη διαφημιστική συνεργασία της μπίρας Bud Light με την τρανς κωμικό και καλούσαν σε μποϊκοτάζ της μπίρας στο Twitter. Οι πωλήσεις έπεσαν και η μετοχή κλονίστηκε. Η αντιπρόεδρος μάρκετινγκ της Bud Light βγήκε σε υποχρεωτική άδεια μετά τις αντιδράσεις, ωστόσο ο Δουκέρης δεν θέλησε να δώσει συνέχεια. Ανέφερε στους FT πώς ο ίδιος και η εταιρεία του προσπαθούν να αποφεύγουν να παίρνουν θέση σε πολωτικά ζητήματα.

Η γραμμή της διοίκησης που τον χαρακτηρίζει, πέρα από την προβολή στο μέλλον, είναι η περικοπές δαπανών. Αλλωστε το 2016 το χρέος της εταιρείας ισοδυναμούσε με σχεδόν έξι φορές τα κέρδη της. Σήμερα οι διευθυντές AΒ InBev πρέπει να δικαιολογούν κάθε δαπάνη που κάνουν, ακόμη και το χαρτί του εκτυπωτή. «Κάθε δολάριο που δαπανάται μετράει», λέει ο Δουκέρης, σημειώνοντας ότι αγόρασε ο ίδιος ακόμη και το στυλό με το οποίο γράφει. Η συνεχής προσοχή στο κόψιμο δαπανών έσωσε άλλωστε την εταιρεία από τις περικοπές προσωπικού.

Ο ελληνικής καταγωγής μάνατζερ πιστεύει ότι η ζήτηση για μπύρα θα συνεχίσει να αυξάνεται και ότι η ισχυρότερη ανάπτυξη θα καταγραφεί σε λιγότερο κορεσμένες αγορές, από τη Λατινική Αμερική έως την Αφρική και από την Ινδία έως την Κίνα. Επιστρέφοντας δε στα χρόνια που πέρασε στην Ασία, λέει ότι η Κίνα του δίδαξε έναν δημιουργικό τρόπο σκέψης που ξεφεύγει τη συμβατική, δυτική επιχειρηματική προσέγγιση.

«Εχουμε μεγάλη ιστορία» λέει για τον κολοσσό της μπίρας που διευθύνει. «Αυτό που πρέπει να κάνουμε τώρα είναι να χτίσουμε τις δυνατότητες που χρειαζόμαστε για τα επόμενα 100 χρόνια», προσθέτει το «αφεντικό» της μεγαλύτερης ζυθοποιίας στον κόσμο. Και αποκαλύπτει έτσι μια φιλόδοξη θέαση που ξεπερνά κατά πολύ ακόμη και τα πλέον μακρόπνοα πλάνα των στελεχών του ΚΚΚ.